دسته‌بندی نشده

راهنمای راه اندازی یک مخزن نگهداری زالوی طبی و انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب

اصول و نکات برپایی محل نگهداری زالوی طبی و وسایل لازم برای تکثیر و پرورش و نگهداری زالو

نکات مهم برای راه اندازی و خرید مخزن زالوی طبی

زالوها نیز به مانند گربه ها و سایر موجودات خانگی دوست داشتنی، پرورش و نگهداری شده و موجوداتی حساس و باهوش هستند و نیازمند محل زندگی مناسب و راحتی می باشند. زالوها نیاز به یک مخزن با آب تمیز، نور مناسب، دمای خنک، خانه ای با تهویه مناسب و توجه لازم و درخور هستند. خوشبختانه فراهم کردن یک خانه مناسب برای مهمان های عجیب آبزی شما نیازمند هزینه و تجهیزات کمی است. شما با کمی مطالعه و ابتکار قادرید محل مناسبی برای مهمانهای شگفت انگیز خود فراهم کنید.

پرورش و نگهداری زالو ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد. ممکن است شما علاقمند به نگهداری زالو در خانه باشید یا مایل باشید از مزایای درمانی ان بهره مند شوید یا شاید سعی دارید از پرورش و نگهداری آن کسب درامد کنید

مشکل اصلی که اکثر افراد مبتدی برای شروع نگهداری از زالو با ان مواجه هستند نداشتن اطلاعات در مورد وسایل و لوازم مورد نیاز و همچنین نحوه راه اندازی مخزن زالو و استفاده از وسایل ان است.

راه اندازی یک مخزن نگهداری زالو به سادگی امکان پذیر بوده و نیازمند تجربه زیاد و دانش خاصی نیست،اما بی توجهی به بعضی نکات ضروری و یا چشم پوشی از بعضی الزامات می تواند این تجربه را به تلخی متمایل کرده و نهایتا به مانند کابوسی همیشگی منجر به دلسردی شما از نگهداری زالو و به هدر رفتن وقت و سرمایه هزینه شده شود.

موفقیت در پرورش و نگهداری زالوی طبی مستلزم انتخاب درست اجزا مخزن نگهداری زالو و نگهداری مطلوب از آنهاست که فوت‌وفن ها و نکته‌های ظریفی برای خودش دارد که یا باید آنها را دانست که با مرور زمان و کسب دانش و تجربه بدست می آید و یا از نظر و تجربه افراد متخصص در این زمینه استفاده کرد.

 

تعدادی از نکاتی که باید در راه اندازی یک مخزن نگهداری زالو به آن توجه کنیم عبارتند از:

برای خرید مخزن نگهداری زالو باید به چه چیزهایی توجه کرد؟

برای نگهداری از زالوهای طبی چه نکاتی را باید به هنگام خرید و راه اندازی مخزن دانست؟

  چطور میتوانیم زالوهای سالم را تشخیص دهیم؟

چه انواعی از زالو وجود دارد و کدام گونه برای نگهداری توسط ما مناسب تر هستند؟

محل مناسب برای قرار دادن مخزن نگهداری زالو کجاست؟

و مطالب بسیاری که باید به آنها توجه شود و ما در این مطلب به مهمترین آنها اشاره میکنیم.

 

 

هزینه اولیه مخزن نگهداری زالو

هزینه راه‌اندازی و نگهداری یک مخزن زالو می تواند بسیار متفاوت باشد و از یک حد متعارف و قابل قبول برای همه تا هزینه نسبتا زیاد در ماه در شرایط خاص تغییر کند که بسته به انتخاب شما در اندازه و نوع مخزن نگهداری و همچینین کمیت و کیفیت تجهیزات مورد نیاز برای آن دارد.

تنوع لوازم و وسایل مورد نظر و قیمت تجهیزات لازم برای شروع راه اندازی یم مخزن پرورش زالو و ساخت محیط مناسب برای زندگی زالوهای مورد نظرمان، هزینه اولیه راه اندازی مخزن زالو را زیاد می‌کند. اینکه چه نوع سیستم گرمایش یا سرمایش یا تصفیه آب یا هر وسیله موردنیاز دیگری را با چه مارک یا قدرتی انتخاب کنید میتواند  هزینه‌ متفاوتی را برای شما ایجاد کند.

قبل از هر کاری به جوانب مختلف آن و انتخاب های ممکن و قابل قبول خود توجه کنید و سپس تصمیم مناسب را بسته به شرایط و مطلوبیت های خود بگیرید.

برای مشاوره راه اندازی یک مخزن نگهداری زالو یا کارگاه پرورش و تکثیر زالوی طبی با ما تماس بگیرید و یا از بسته آموزشی ما استفاده کنید.


 

نوع زالو

گونه زالوی طبی، اندازه زالو، سن زالو، کیفیت طبی مورد انتظار از زالو و موارد دیگر در هزینه‌های راه اندازی اولیه مخزن زالو و نگهداری آن تاثیر دارد. 

در یک نوع زالوی مشخص نیز به طور متعارف زالوهای با اندازه کوچکتر از قیمت کمتری نسبت به زالوهای بزرگتر برخوردار بوده  و نیازمند هزینه کمتری نیز هستند.

 

 

 

نوع گونه و کیفیت نژاد زالو و فرم و شکل بدن و رنگ و سلامت زالوها نیز در قیمت آنها تاثیر داشته و در یک نوع زالو نیز امکان تغییرات قیمت وجود دارد.

 

 

اندازه مناسب مخزن نگهداری زالو چقدر است؟

برای تعیین اندازه و نوع مخزن مناسب در مرحله اول باید به تحقیق درباره نوع و اندازه زالوهایی که دوست دارید نگهدارید، اقدام کنید. اینکه اندازه زالوی مورد نظرتان چقدر باید باشد و چه تعداد زالو را دوست دارید در مخزن داشته باشید را در این مرحله باید مشخص کنید.

 

 

 موارد متعددی می تواند انتخاب شما را محدود کرده یا در آن تاثیر بگذارد:

چه بودجه ای برای راه اندازی مخزن نگهداری زالو در نظر گرفته اید یا برای آن می توانید هزینه کنید.

مساحت خانه‌تان چقدر است.

محلی که قرار است مخزن زالو در آن قرار گیرد چه خصوصیاتی دارد.

……

 

 هر چه مخزن نگهداری زالو که در نظر دارید بزرگتر باشد بهتر است.بنابر این در حد امکانات خود مخزن بزرگتری انتخاب کنید. مثلا به جای یک مخزن 3 تا 5 لیتری سعی کنید یک تانک 8 تا 10 لیتری فراهم کنید. اینکار چند علت دارد که از جمله آنها می تواینم به موارد زیر اشاره کنیم.

  برای تغییر سایز زالوها محدودیت کمتری دارید یعنی ممکن است ابتدا زالوهای ریز و سوزنی داشتید و بعد تصمیم گرفتید زالوهای آرایشی یا طبی داشته باشید یا ابتدا زالوهای با سایز ریز داشتید تا انها را به زالوی ارایشی و طبی برای فروش تبدیل کنید و اکنون مایل به نگهدرای مولد با سایز درشت تر هستید.

  حجم بیشتر آب در مخزن های زالوی بزرگتر سبب ثبات بیشتری در مخزن شده و پایداری زالوها را در قبال مشکلات و شرایط بد بیشتر میکند.

 

برای محاسبه حجم مخزن نگهداری زالو می توانیم از روش زیر استفاده کنیم:

حجم بر حسب لیتر= طول * عرض * ارتفاع آکواریوم تقسیم بر 1000

 

 

خصوصیات محل مناسب برای قرار دادن مخزن زالو

 

یکی از اولین مراحل راه اندازی ، توجه به محلی است که می خواهیم مخازن زالوی خود را در ان نصب کنیم. به طور معمول ما ابتدا مکان مناسبی را در خانه یا محل کارمان برای مخزن زالو تشخیص داده و سپس به خرید مخزن متناسب با ان محل می پردازیم.

این مکان نیازمند شرایط خاصی است که در صورت تامین نشدن درد سر ساز خواهد بود. مکانی که برای مخزن زالو درنظر گرفته‌اید باید به دور از عوامل برهم زننده محیط طبیعی مخزن زالو باشد از قبیل:

فاصله مناسبی از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ و بخاری و یا وسایل سرمایشی مثل پنکه یا باد کولر داشته باشد.

 مخزن زالو را از تابش مستقیم نور آفتاب در امان نگهدارید و ان را در نزدیکی پنجره قرار ندهید چون زالو ها از نور خوششان نیامده و نور زیاد منجر به رشد جلبک‌ها در آکواریوم و تغییرات شدید دما در ان می‌شود.

 

 

خرید یا ساختن مخزن زالو

مرحله ی بعد انتخاب مناسب ترین مخزن زالو با توجه به خصوصیات زالو ها و فضای در نظر گرفته برای مخزن یا مخازن در محل زندگی یا محل کار شماست.

در این زمینه میتوانید مخازن و وانها و آکواریومها پیش ساخته استاندارد را در محل زندگی خود خریداری نموده یا این که خودتان اقدام به ساخت مخزن نگهداری زالوی دلخواه خود نمایید.

 در صورتی که قصد استفاده از مخزن کارکرده یا دست دوم دارید باید قبل از خرید از سالم بودن آن با بررسی دقیق و آبگیری کامل اطمینان حاصل کنید و سپس آن را با استفاده از آب و نمک یا محلول ضد عفونی یا مواد مناسب دیگر شستشو داده و خشک نمایید.

 به منظور جلوگیری از فرار زالوها به بیرون از مخزن نگهداری باید میزان آبگیری مخزن زالو هایتان را در حدی انجام دهید که امکان خروج زالوها به بیرون از آب به حداقل برسد هر چند زالوها همواره میل به فرار از مخزن دارند و باید درپوشی مناسب از توری، پلاستیک، شیشه یا طلق یا مواد دیگر برای آن تهیه نمایید و یا با مواد ممانعت کننده مخنلف مانع از فرار زالوها از مخازن پرورشی شوید.

 

مشخص کردن میز یا پایه برای آکواریوم

اگر از آکواریوم استفاده میکنید، پس از اینکه ابعاد تانک یا شیشه آکواریوم مورد نظرمان را مشخص کردیم باید با توجه به حجم آبی که دارد به فکر میزی مستحکم یا محل استقرار آکواریوم مناسب که تحمل این مقدار آب را داشته باشد باشیم.

اگر میزی در زیر آکواریوم قرار می گیرد بهتر است که دارای  کمد یا کشو باشد تا وسایل مربوط به آکواریوم مانند داروها و ویتامین ها، غذای ماهی، تور ماهیگیری، زایشگاه ماهی و … و احیانا لوازم و تجهیزات دیگری از  قبیل فیلتر سطلی را در آن قرار داد.

تکه ای بستر نرم مثل یونولیت را با توجه به ابعاد آکواریوم انتخاب نموده و زیر آکواریوم قرار دهید و از تماس مستقیم شیشه آکواریوم با میز جلوگیری کنید. زیرا هر نوع ناهمواری میز یا قرار گرفتن کوچکترین جسم دیگر بین شیشه و سطح میز باعث ترک خوردن کف آکواریوم می شود.

استفاده از مخازن و وانهای پلاستیکی برای نگهداری زالو مناسب و راحت است.

بستر مناسب برای زالو

شما میتوانید  از لجن کف استخرهای طبیعی و باتلاقها به همراه موجودات زنده ساکن آن برای قرار دادن در کف مخزن زالویتان جهت فراهم کردن محیطی طبیعی استقرار زالوهایتان استفاده کنید. استفاده از این روش در شرایط خانگی دشوار یا غیر ممکن به نظر میرسد. بنابر این شما میتوانید کف مخزن زالوهایتان را خالی بگذارید و با فراهم کردن شرایط مساعد دمایی و نیز کیفیت آب مناسب قادر خواهید بود به خوبی از زالوهایتان در یک تانک خالی نگهداری کنید. یک مخزن خالی زالو زیبا نیست پس بهتر است بستر و تزئینات مناسبی هم در خود داشته باشد.

 شما میتوانید از سنگریزه هایی که درشت تر هستند و زالو میتواند در درون حفرات بینشان خزیده و پناه بگیرد نیز استفاده کنید. استفاده از سنگ و صخره در آکواریوم  میتواند محیط مناسبی را برای مخفی شدن زالو فراهم کند.

زالو ها برای پوست اندازی نیازمند بستری هستند که پوست اندازی را برایشان راحت کند و وجود سنگ میتواند در این امر مفید باشد.

 

 

انتخاب فیلتر مناسب

انتخاب   فیلتر مناسب برای مخازن پرورش زالو ، مهم و کمی گیج‌کننده است.

مهم ترین بخش پرورش زالو که موفقیت یا شکست نگهداری از زالو را موجب می شود، توجه به کیفیت آب و حفظ ان در حد مطلوب است. انتخاب روش مناسب برای فیلتر آب مخزن پرورش زالو با کارایی فیتراسیون خوب امری مهم است که با روشهای مختلفی ممکن است به حفظ کیفیت آب مخزن زالو اقدام شود.

میتوان با تعویض آب به حفظ کیفیت اب د رحد مناسب پرداخت و یا اینکه تمام یا قسمت اعظم اب را طی چرخه پالایش زیستی و شیمیایی و مکانیکی دوباره د رحد ایده ال تصفیه و مجددا بکار برد.

بسته به تعداد و اندازه زالوی مورد پرورش باید نسبت به حفظ کیفیت آب از وسایل و روشهای مناسب بهره برد.

 

 

اگر تازه کار هستید می بایست در انتخاب روش تصفیه آب به حرف کارشناس پرورش زالو اطمینان نمایید. همچنین می توانید در بخش مقالات سایت دکتر ماهی با انواع روشهای تصفیه آب مخزن زالو و نیز انواع فیلتر و عملکرد و کاربردهایشان بیشتر آشنا شوید.

 این نکته مهم است که هر چه قدر در این بخش مطالعه کرده و روش مناسب تری را برای حفظ کیفیت آب مخزن زالو انتخاب و برایش هزینه کنید در ادامه کار پرورش و نگهداری از زالو هایتان راحتی بیشتری دارید.

 


برای انتخاب روش مناسب حفظ کیفیت مخزن پرورش زالو نیاز به مشاوره دارید؟ نیاز به فرد متخصصی دارید که مخزن نگهداری زالویتان را بررسی کند؟ در دکتر ماهی می‌توانید خدمات مربوط به تکثیر و پرورش و نگهداری زالوی طبی را دریافت و از پشتیبانی مطمئن برخوردار شوید.



 

 

  تنظیم دمای آب و انتخاب بخاری و دماسنج مناسب

میزان انحلال بسیاری از ترکیبات و سموم و خصوصا اکسیژن محلول در آب به دمای مخزن نگهداری زالو بستگی دارد. دامنه مناسبی از دما برای زندگی هر آبزی لازم است و بطور طبیعی اگر دمای آب از حدی بیشتر یا کمتر باشد سلامت آبزیان شما به خطر می‌افتد.

زالوها انواع مختلفی دارند و بعضی متعلق به مناطق معتدل و سرد سیر و بعضی در مناطق معتدل یافت میشوند و لذا دمای آب باید متناسب با نیازمندی های زیستی انها تنظیم شود که معمولا دامنه 18 تا 20 درجه سانتیگراد برای بیشتر زالوهای طبی مناسب است.

بیشتر در اکواریوم ها وسایل گرمایشی نظیر بخاری در نظر گرفته میشود و امروزه بخاری های ترموستات دار بهترین نوع بخاری می باشند که پس از تنظیم دما و رسیدن دمای آب به عدد مورد نظر به صورت خودکار خاموش می شوند. حساسیت بخاری ها برای قرار گرفتن در یک دمای خاص بسته به ساخت بخاری و اندازه آکواریوم و شرایط نگهداری می تواند تفاوتهایی داشته باشد.

برای اطمینان از وجود دمای درست در آکواریوم باید دماسنجی مناسب را تهیه نموده و در آب قرار دهیم و به صورت روزانه میزان دما را کنترل نماییم

برای انتخاب بخاری مناسب نیز باید با توجه به حجم آب باید میزان توان بخاری را بر حسب وات محاسبه و در نظر گرفت. هر چه توان بخاری بالاتر باشد دمای آب در زمان کوتاه تری به حد مطلوب می رسد. حداقل و حداکثرهایی برای هر حجم آب و توان به کار رفته وجود دارد که باید به ان توجه داشت.

زالوهای طبی غالبا طاقت دماهای بالا را نداشته و در این خصوص باید توجه لازم انجام شود

 

 

نور در مخزن نگهداری زالو و انتخاب سیستم روشنایی مناسب:

نور برای زندگی گیاهان یا جانوران  خیلی مهم است و تنظیم کننده فعالیت های زیستی در آنان است. تنظیم تغذیه‌ بعضی از جانوران و البته همه گیاهان وابسته به نور محیط است.

ارائه طیف مناسب نور و شدت درست آن یکی از مسائلی است که برای خیلی از جاندران آبزی در محیط اسارت و پرورش حیاتی است.

 روشنایی خوب باعث می‌شود که آکواریوم شما جذاب‌تر به نظر برسد و ماهی ها نیز ار رنگ و جلای بهتری برخوردار بوده و شادابی و شرایط زیستی بهتری داشته باشند. زالوها از نور زیاد گریزان بوده و باید مخفیگاه هایی در مخرن انها برای پناه بردن از نور وجود داشه باشد.

لامپها در انواع و شکلها  و قدرتها و البته قیمتهای مختلفی در دسترس هستند که باید متناسب با شرایط خود و زالوهایمان  یک انتخاب درست انجام دهیم.

شدت نور و مدت زمان استفاده از آن بستگی به سایز زالو، مرحله زندگی زالوی طبی، گیاهان طبیعی موجود در مخزن نگهداری زالو دارد.

پرسش از یک متخصص تکثیر و پرورش زالو در این زمینه امری ضروری و راهگشا است.

 

آبگیری مخزن زالو و فراهم کردن شرایط لازم برای ورود زالوی طبی:

پس از اینکه لوازم و وسایل را در جای خود قرار دادید و نیازمندی نوری و دمایی مخزن را کامل کردید میتوانید با آبی که حداقل 24 ساعت از نگهداری آن گذشته و کلر موجود در آن از بین رفته به آهستگی آبگیری نمایید. میتوانید از آب لوله کشی شهری نیز استفاده کرده و با استفاده از محلولهای ضد کلر یا آماده سازی آب به حذف کلر موجود در ان اقدام کنید. استفاده از آب دستگاه های تصفیه خانگی به دلیل حذف شدن کلر آب نیز مقدور است.

 

خرید و معرفی زالو به آکواریوم:

پس از توجه و انجام مراحل قبلی نوبت به معرفی زالوی طبی به مخزن نگهداری زالو است. شناخت خانواده زالو ها،نوع تغذیه، نیازمندیهای زیستی و رفتار آن ها بسیار مهم است و در موفقیت پرورش و نگهداری زالوی طبی در شرایط اسارت و پرورش، حایز اهمیت است زیرا پس از خرید نامناسب و در صورت نداشتن اطلاعات کافی در خصوص شرایط لازم برای نگهداری زالو ها شاهد مشکلات متعددد بوده و  مخزن شما به میدان جنگ تبدیل و تلفات خواهد شد.

 

 

نگهداری از موجودات حساسی مثل زالوها نیاز به زمان و توجه دارد. به طور مرتب مخزن نگهداری زالو و تجهیزات آن را بررسی کنید.

 


هر جا که نیاز به خدمات یک متخصص در حوزه  تکثیر و پرورش زالو داشتید؛  کافی است که با دکتر ماهی  تماس گرفته  و منتظر پاسخ متخصصین ما و دریافت خدمات و پشتیبانی لازم باشید.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا