دسته‌بندی نشده

راهنمای راه اندازی یک آکواریوم آب شیرین و انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب

نکات مهم برای راه اندازی و خرید آکواریوم 

آکواریوم‌ گوشه ای از طبیعت در خانه ماست؛ دنیای کوچکی که پر از جنب‌وجوش بوده اما ساکت و آرام در کنارمان حضور دارد.

مشکل اصلی که اکثر افراد مبتدی برای راه اندازی یک اکواریوم اب شیرین با ان مواجه هستند نداشتن اطلاعات در مورد وسایل و لوازم مورد نیاز و همچنین نحوه راه اندازی اکواریوم و استفاده از وسایل ان است.

برپا کردن یک آکواریوم به سادگی امکان پذیر بوده و نیازمند تجربه زیاد و دانش خاصی نیست،اما بی توجهی به بعضی نکات ضروری و یا چشم پوشی از بعضی الزامات می تواند این تجربه شیرین را به تلخی متمایل کرده و نهایتا به مانند کابوسی همیشگی منجر به دلسردی شما و جمع شدن آکواریوم شود.

بهره مندی از زیبایی ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دنیای زیبا و آرامش بخش مستلزم انتخاب درست اجزا آکواریوم و نگهداری مطلوب از آنهاست که فوت‌وفن ها و نکته‌های ظریفی برای خودش دارد که یا باید آنها را دانست که با مرور زمان و کسب دانش و تجربه بدست می آید و یا از نظر و تجربه افراد متخصص در این زمینه استفاده کرد.

freshwater- aquarium wood- Aquascaping-Tank-aquascape- driftwood-دکوراسیون آکواریوم آب شیرین-شناسایی انواع چوب طبیعی تزئینی-ریشه-تنه-شاخه-آبنوس-راه اندازی و نگهداری تانک پلنت-منظره آرایی آکواریوم

تعدادی از نکاتی که باید در راه اندازی آکواریوم به آن توجه کنیم عبارتند از:

برای خرید آکواریوم باید به چه چیزهایی توجه کرد؟

برای نگهداری از ماهی‌ها چه نکاتی را باید به هنگام خرید آکواریوم دانست؟

  چطور ماهی‌های سالم را تشخیص دهیم؟

چه ماهی هایی برای آکواریوم ما مناسب تر هستند؟

محل مناسب برای قرار دادن آکواریوم کجاست؟

و مطالب بسیاری که باید به آنها توجه شود و ما در این مطلب به مهمترین آنها اشاره میکنیم.

 

aquarium benefits- importance- fish tank- fish keeping hobbyآشنایی یا سرگرمی آکواریوم-فواید نگهداری و تماشای آکواریوم و ماهی-اهمیت آکواریوم و ماهی-نگهداری آکواریوم-برپایی مخزن نگهداری ماهی و گیاه آبزی

هزینه اولیه آکواریوم

هزینه راه‌اندازی و نگهداری از یک آکواریوم می تواند بسیار متفاوت باشد و از یک حد متعارف و قابل قبول برای همه تا هزینه نسبتا زیاد در ماه تغییر کند که بسته به انتخاب شما در اندازه و نوع آکواریوم و همچینین کمیت و کیفیت تجهیزات مورد نیاز برای آن دارد.

زیادی تعداد لوازم و تنوع وسایل مورد نظر و قیمت تجهیزات لازم برای شروع راه اندازی آکواریوم و ساخت محیط مناسب برای زندگی ماهی‌ها و سایر آبزیان مورد نظرمان، هزینه اولیه خرید آکواریوم را زیاد می‌کند. اینکه چه نوع فیلتر یا پمپ هوا یا هر وسیله موردنیاز دیگری را با چه مارک یا قدرتی انتخاب کنید میتواند  هزینه‌ متفاوتی را برای شما ایجاد کند.

قبل از هر کاری به جوانب مختلف آن و انتخاب های ممکن و قابل قبول خود توجه کنید و سپس تصمیم مناسب را بسته به شرایط و مطلوبیت های خود بگیرید.

برای مشاوره راه اندازی آکواریوم با ما تماس بگیرید و یا از بسته آموزشی ما استفاده کنید.

 


aquarium benefits- importance- fish tank- fish keeping hobbyآشنایی یا سرگرمی آکواریوم-فواید نگهداری و تماشای آکواریوم و ماهی-اهمیت آکواریوم و ماهی-نگهداری آکواریوم-برپایی مخزن نگهداری ماهی و گیاه آبزی

نوع ماهی ها

گونه، اندازه، رنگ و گرید یا کیفیت ماهی در هزینه‌های راه اندازی اولیه آکواریوم و نگهداری آن تاثیر دارد.  هزینه آکواریوم‌های آب‌شیرین از آب‌شور در کل کمتر است و بطور عمومی  ماهی های آکواریوم آب شیرین از ماهی های آکواریوم آب شور ارزان تر بوده و نیازمند مراقبت کمتری با توجه به شرایط معمول ما دارند.

در یک نوع ماهی مشخص نیز به طور متعارف ماهی های با اندازه کوچکتر از قیمت کمتری نسبت به ماهی های بزرگتر برخوردار بوده  و نیازمند هزینه کمتری هستند.

 

freshwater aquarium fish-Siamese fighting fish-Halfmoon Betta Fish-splendens-ماهی های زینتی آکواریوم آب شیرین-تکثیر پرورش نگهداری ماهی فایتر-جنگجوی سیامی-فایتر هافمون

 

کیفیت نژاد و فرم و شکل بدن و رنگ ماهی ها نیز در قیمت آنها تاثیر داشته و در یک نوع ماهی نیز امکان تغییرات قیمت تا حد کاملا مشخص وجود دارد.

همه ماهی ها هم به یک قیمت نیستند و ماهیهایی که تکثیر و نگهداری آسانتری دارند معمولا ارزانتر بوده و انتخاب مناسب تری برای افرادی که تازه کارند می باشند.

 

freshwater aquarium fish-kuhli-loach-Coolie-Prickly Eye-pangio-kuhlii-ماهی های زینتی آکواریوم آب شیرین-ماهی لوچ کولی-لوچ نیم نوار

اندازه مناسب آکواریوم چقدر است؟

برای تعیین اندازه و نوع آکواریوم مناسب در مرحله اول باید به تحقیق درباره ماهی‌هایی که دوست دارید اقدام کنید. اینکه اندازه ماهی مورد علاقه تان چقدر باید باشد و چه تعداد ماهی‌ را دوست دارید در آکواریوم داشته باشید را در این مرحله باید مشخص کنید.

 

 موارد متعددی می تواند انتخاب شما را محدود کرده یا در آن تاثیر بگذارد:

چه بودجه ای برای راه اندازی آکواریوم در نظر گرفته اید یا برای آن می توانید هزینه کنید.

مساحت خانه‌تان چقدر است.

محلی که قرار است آکواریوم در آن قرار گیرد چه خصوصیاتی دارد.

……

 هر چه آکواریومی که در نظر دارید بزرگتر باشد بهتر است.بنابر این در حد امکانات خود اکواریوم بزرگتری انتخاب کنید. مثلا به جای یک آکواریوم 30 تا 50 لیتری سعی کنید یک تانک 80 تا 100 لیتری فراهم کنید. اینکار چند علت دارد که از جمله آنها می تواینم به موارد زیر اشاره کنیم.

  برای تغییر ماهی‌ها محدودیت کمتری دارید یعنی ممکن است ابتدا ماهی های گیاهخوار داشتید و بعد تصمیم گرفتید ماهی های گوشتخوار داشته باشید یا ابتدا ماهیهای با سایز ریز داشتید و اکنون مایل به نگهدرای ماهیهای با سایز درشت تر هستید.

امکان بیشتری به شما برای  اضافه کردن ماهی های جدید مورد علاقه تان می دهد.

  حجم بیشتر آب در آکواریوم های بزرگتر سبب ثبات بیشتری در آکواریوم شده و پایداری ماهیها را در قبلا مشکلات و شرایط بد بیشتر میکند.

 

برای محاسبه حجم آکواریوم می توانیم از روش زیر استفاده کنیم:

حجم بر حسب لیتر= طول * عرض * ارتفاع آکواریوم تقسیم بر 1000

 

freshwater-aquarium-plant-Planted-Tank-aquascape- Dwarf Baby Tears-Hemianthus callitrichoides-carpet plant-آشنایی یا گیاهان آکواریوم آب شیرین-شناسایی انواع گیاهان آبزی چمنی-معرفی و شناسایی گیاه چمنی اشک بچه کوتوله-راه اندازی و نگهداری تانک پلنت

خصوصیات محل مناسب برای قرار دادن آکواریوم

 

یکی از اولین مراحل راه اندازی ، توجه به محلی است که می خواهیم آکواریوم خود را در ان نصب کنیم. به طور معمول ما ابتدا مکان مناسبی را در خانه یا محل کارمان برای آکواریوم تشخیص داده و سپس به خرید آکواریوم متناسب با ان محل می پردازیم.

این مکان نیازمند شرایط خاصی است که در صورت تامین نشدن درد سر ساز خواهد بود. مکانی که برای آکواریوم درنظر گرفته‌اید باید به دور از عوامل برهم زننده محیط طبیعی آکواریوم باشد از قبیل:

فاصله مناسبی از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ و بخاری و یا وسایل سرمایشی مثل پنکه یا باد کولر داشته باشد.

 آکواریوم را از تابش مستقیم نور آفتاب در امان نگهدارید و ان را در نزدیکی پنجره قرار ندهید چون نور زیاد منجر به رشد جلبک‌ها در آکواریوم و تغییرات شدید دما در ان می‌شود.

 

منظره آرایی آکواریوم گیاهی نانو-nano-planted-aquarium-AQUASCAPING

خرید یا ساختن تانک ماهی یا شیشه آکواریوم

مرحله ی بعد انتخاب مناسب ترین تانک یا آکواریوم با توجه به خصوصیات ماهی ها و فضای در نظر گرفته برای آکواریوم در محل زندگی یا محل کار شماست.

در این زمینه میتوانید تانک های شرکتی و پیش ساخته استاندارد را از فروشگاه لوازم و تجهیزات آکواریوم در محل زندگی خود خریداری نموده یا این که خودتان اقدام به ساخت تانک دلخواه خود نمایید.

تانک های استاندارد یا آکواریوم های اماده موجود در بازار تقریبا تمام موارد و امکانات مورد نیاز را در خود دارند که شامل لامپ روشنایی،فیلتر سقفی یا داخلی و پمپ اکسیژن و گاه اجزای دیگر هستند . در صورتی که قصد خرید تانک دست دوم دارید باید قبل از خرید از سالم بودن آن با بررسی دقیق و آبگیری کامل اطمینان حاصل کنید و سپس آن را با استفاده از آب و نمک یا محلول ضد عفونی یا مواد مناسب دیگر شستشو داده و خشک نمایید.

 به منظور جلوگیری از پرش ماهی ها به بیرون از آکواریوم باید میزان آبگیری مخزن ماهی هایتان را در حدی انجام دهید که امکان پرش ماهی به بیرون از آب به حداقل برسد و یا درپوشی مناسب از شیشه یا طلق یا مواد دیگر برای آن تهیه نمایید.

اگر قصد سفارش ساخت اکواریوم دارید حتما آن را به یک مغازه دار اکواریومی واگذار کنید تا مغازه های شیشه فروشی و یا افراد متفرقه و سعی کنید پیشنهادات مغازه دار اکواریومی را برای ساخت مورد توجه قرار دهید. حتما در پوش اکواریوم را سفارش دهید و در بعضی از مغازه ها، لاستیک درزگیر هم برای درپوش قرار میدهند تا بوی اکواریوم در محیط پخش نشود و در صورتی که به شما پیشنهاد شد ان را هم می توانید سفارش دهید. احتمالا جا شلنگی و سایر ریزه کاری ها را مغازه دار اکواریومی انجام خواهد داد و به همین دلیل عرض کردم ساخت اکواریوم خود را به فروشنده اکواریومی واگذار کنید.

 

aquarium-Foam-polystyrene-Leveling-Base-Mat-under-fish-tank-آکواریوم-راه اندازی-فوم زیر آکواریوم-یونولیت کف تانک-پلی-استایرن-کفپوش تسطیح زیر تانک-لوازم برپایی آکواریوم

مشخص کردن میز یا پایه برای آکواریوم

پس از اینکه ابعاد تانک یا شیشه آکواریوم مورد نظرمان را مشخص کردیم باید با توجه به حجم آبی که دارد به فکر میزی مستحکم یا محل استقرار آکواریوم مناسب که تحمل این مقدار آب را داشته باشد باشیم.

اگر میزی در زیر آکواریوم قرار می گیرد بهتر است که دارای  کمد یا کشو باشد تا وسایل مربوط به آکواریوم مانند داروها و ویتامین ها، غذای ماهی، تور ماهیگیری، زایشگاه ماهی و … و احیانا لوازم و تجهیزات دیگری از  قبیل فیلتر سطلی را در آن قرار داد.

تکه ای بستر نرم مثل یونولیت را با توجه به ابعاد آکواریوم انتخاب نموده و زیر آکواریوم قرار دهید و از تماس مستقیم شیشه آکواریوم با میز جلوگیری کنید. زیرا هر نوع ناهمواری میز یا قرار گرفتن کوچکترین جسم دیگر بین شیشه و سطح میز باعث ترک خوردن کف آکواریوم می شود.

 

 

 

انتخاب فیلتر مناسب

انتخاب   فیلتر مناسب برای آکواریوم ، مهم و کمی گیج‌کننده است.

مهم ترین بخش یک آکواریوم که موفقیت یا شکست نگهداری از آکواریوم را موجب می شود، انتخاب فیلتر مناسب با کارایی فیتراسیون خوب است. فیلترهای مختلفی در بازار با اشکال و قیمتها و برندهای مختلف  موجود می باشد که کارایی و قدرت متفاوتی دارند از جمله فیلتر زیر شنی،تاپ فیلتر، فیلتر اسفنجی، فیلتر هنگ آن، فیلتر سطلی و سامپ. شما باید با توجه به حجم آب آکواریوم تان و نیاز فیلتراسیون ماهی هایتان که بسته به گونه و تعداد و اندازه ماهی و… تغییراتی دارد از یک یا ترکیبی از چند نوع فیلتر و روش فیلتراسیون استفاده نمایید.

فیلتر تصفیه آب آکواریوم داخلی-aquarium internal filter

اگر تازه کار هستید می بایست در خرید فیلتر مطالعه کرده و یا به حرف فروشنده اطمینان نمایید. همچنین می توانید در بخش مقالات سایت دکتر ماهی با انواع فیلتر و عملکرد و کاربردهایشان بیشتر آشنا شوید.

 این نکته مهم است که هر چه قدر در این بخش مطالعه کرده و فلیتر مناسب تری را انتخاب و برایش هزینه کنید در ادامه کار پرورش و نگهداری از ماهی هایتان راحتی بیشتری دارید.

  برای آشنایی اولیه با موضع فیلتراسیون در آکواریوم باید عرض کنم که فیلترها به روشهای مختلف و با کارایی متفاوتی کار می‌کنند. سه نوع اصلی فیلترها عبارتند از:

 

1 – فیلتر بیولوژیک آکواریوم(Biological filtration)

فیلتر بیولوژیکی برای استقرار و عملکرد باکتری های طبیعی سیکل ازت در آکواریوم لازم است. این فیلتر در چرخه نیتروژن دخالت داشته و مواد ازته مختلف و مضری که از تجزیه پسماندهای مختلف موجود در آب تولید شده اند را به مواد کم خطر تری برای ماهیان تبدیل میکند. از تجزیه غذای باقیمانده در آکواریوم، ماهیهای مرده، فضولات و ادرار ماهی ها و مواد آلی مرده نظیر برگ گیاهان یا میگو یا حلزون مرده در آب تولید آمونیاک می شود که این باکتریها ان را در طی چرخه ازت به نیتریت و سپس نیترات تبدیل میکنند تا برای ماهیها خطر کمتری داشته باشد.

جمعیت باکتری‌های مفید در آکواریوم های بزرگ و پایدار  به حدی هست که بتوانند آمونیاک آب را تا حد قابل قبول دفع کنند اما به هر دلیلی باکتری‌های مفید آکواریوم نتوانند رشد و عملکرد مناسبی داشته باشند لازم است که در آکواریوم فیلتر بیولوژیکی داشته باشیم.

 طراحی فیلترهای بیولوژیکی به گونه‌ای  است که محیط مناسبی را برای رشد و عملکرد موثر باکتری‌ها فراهم میکند.

2 – فیلتر مکانیکی آکواریوم(Mechanical filtration)

فیلتر های مکانیکی شامل بستر یا مدیایی هستند که سبب می شوند  اجسام ریزی که در آب شناور بوده و محیط آب را آلوده کرده‌اند را در خود به تله انداخته و از آب آکواریوم حذف می‌کنند.  آلودگی‌ها و مواد زائدی که می‌تواند توسط فیلتر مکانیکی حذف شود شامل خاک یا ذرات ریز غبار مانند معلق در آب ، لجن، باقی‌مانده غذا، مدفوع ماهی یا هر ذره دیگری که اندازه مناسب برای این فیلتر را داشته باشد.

روش کار هم به این شکل است که آب مخزن یا همان آکواریوم شما از داخل فیلتر و مسیر بستر جدا کننده ان گذشته و ذرات در ان انباشته می‌شوند. برای همین فیلتر مکانیکی باید به طور مرتب و در فواصل زمانی مناسب تمیز شود.

 3 – فیلتر شیمیایی آکواریوم(Chemical filtration)

فیلترهای شیمیایی ، موادی که در آب حل شده‌اند و برای زیست ماهی خطرناک هستند را از آب جدا کرده و در خود به دام می اندازند.

فیلترهای شیمیایی در واقع مکمل فیلترهای مکانیکی و فیلترهای بیولوژیکی در آکواریوم هستند و مواد زائد و پسماندهایی را که فیلترهای مکانیکی یا بیولوژیکی توانایی جداسازی آن را از آب ندارند، به خود جذب کرده و از آب خارج می‌کند. موادی نظیر داروها و سموم و حتی بو  و رنگ آب آکواریوم.

4 – فیلتر سطلی آکواریوم(Canister filters)

فیلتر سطلی، ترکیبی از سه فیلتر مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیک است و وظیفه هر سه را انجام می‌دهد.  آب از یک سمت به داخل محفطه فیلتر وارد شده و به بخش فیلتر مکانیکی می رسد که تصفیه مکانیکی آب صورت گرفته و آب از ذرات و مواد معلق پاک میشود.سپس آب به لایه فیلتر بیولوژیکی وارد شده و تحت تاثیر باکتریهای مفید موثر در چرخه ازت در این بخش قرار گرفته و تصفیه بیولوژیک آب انجام می شود و نهایتا به بخش فیلتر شیمیایی وارد شده و تصفیه نهایی در آب صورت می گیرد.

  این فیلتر از لایه‌های مختلفی تشکیل شده که ترتیب قرار گرفتن این لایه ها در عملکرد درست فیلتر سطلی بسیار مهم است.

نکته مهم این فیلتر نسبت به سایر فیلترهای ساده در قیمت بالاتر آن است. برای نصب فیلتر سطلی نیاز به فضایی خارج از آکواریوم‌تان دارید و بعضی از مدل‌های این فیلتر سروصدای قابل توجهی دارند و اگر کیفیت ساختشان خوب نباشد احتمال نشت آب از انها در باز و بسته کردن های متعدد در هنگام سرویس و نگهداری فیلتر وجود دارد.

سامپ،مخزنی است که در مجاورت آکواریوم ایجاد شده و از بخشهای مختلف برای تصفیه و بهبود کیفیت آب تشکیل شده  و عملکردی مشابه فیلترهای سطلی اما در اندازه بزرگتر دارد.


برای انتخاب فیلتر آکواریوم‌‌تان نیاز به مشاوره دارید؟ نیاز به فرد متخصصی دارید که آکواریوم‌تان را بررسی کند؟ در دکتر ماهی می‌توانید خدمات مربوط به آکواریوم را دریافت و از پشتیبانی مطمئن برخوردار شوید.



 

 تصفیه کردن و میکروب‌زدایی با اشعه ماورابنفش(UV)

استفاده از اشعه ماورابنفش یکی از روش‌های تصفیه و گندزدایی آب است. جلبک‌های شناور در آب، باکتری‌ها، قارچ‌ها،انگل‌ها و تقریبا هر موجود زنده ای که از مسیر دستگاه فرابنفش بگذرد با اشعه ماورابنفش از بین می‌روند. این نوع از تصفیه‌کننده‌ها می توانند در اشکال مختلفی بکار روند. ممکن است لامپ یو وی قسمتی از ساختار یک فیلتر دارای بخش مکانیکی باشد و یا اینکه به صورت لامپ در آکواریوم‌ها قرار گیرند. ضدعفونی کننده‌های فرابنفش  بیشتر برای ماهیان و ابزیان دریایی و آکواریوم‌های آب شور بکار میروند و  برای آکواریوم‌های آب‌شیرین استفاده از این تجهیزات چندان معمول نیست مگر در مواردی که لزوم کیفیت خاصی از آب برای نگهداری از یک ماهی یا تکثیر ان لازم باشد.

کاربرد این استریلیزه کننده‌ها معمولا سبب تولید گرمای زیادی در آب ایجاد می‌شود که لزوم توجه به راهکارهایی برای خنک کردن یا متعادل کردن دمای آب مثل   تجهیزات سردکننده یا تنظیم دما وجود دارد.

 

انتخاب پمپ هوای مناسب:

ماهیان آکواریومی برای زنده ماندن همیشه نیاز به اکسیژن محلول در آب در حد مناسب دارند. به دلیل محدودیت ورود اکسیژن هوا در آکواریوم و مصرف مداوم ان توسط موجودات زنده آکواریوم این پمپ هوا است که وظیفه تامین اکسیژن مورد نیاز را بر عهده گرفته و با مکش و فشرده سازی هوای بیرون و انتقال آن از طریق لوله های پلاستیکی به درون آب باعث جبران کمبود اکسیژن داخل آکواریوم میشود.

در انتخاب پمپ هوا باید به موارد مختلفی توجه داشته باشیم. مهمترین جنبه، قدرت پمپ متناسب با نیاز آکواریوم ما و نیز میزان صدایی است که تولید میکند.

قدرت پمپ باید با توجه به تعداد وسایلی که در آکواریوم به آن نیازمندند(مانند سنگ هوا،فیلتر زیر شنی یا فیلتر اسفنجی و وسایل تزیینی که با هوا کار می کنند مانند غواص) ، حجم آب و تعداد ماهی ها و البته ارتفاع آکواریوم تعیین شود.

خرید یک پمپ با قدرت هوادهی کافی و لوازم هوارسانی مناسب این تضمین را میدهد که اکسیژن مورد نیاز ماهی و سایر آبزیان در اکواریوم به خوبی تامین شود.

میزان صدایی که یک پمپ به هنگام کار تولید میکند و همچنین میزان لرزشی که ایجاد میکند نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در آینده باعث دردسر شما نشود.

توجه به راهنمایی های فروشنده و کسب اطلاعات قبلی در این خصوص بهترین روش ممکن است.

 

 

 

 

  تنظیم دمای آب و انتخاب بخاری و دماسنج مناسب

 

میزان انحلال بسیاری از ترکیبات و سموم و خصوصا اکسیژن محلول در آب به دمای آکواریوم بستگی دارد. دامنه مناسبی از دما برای زندگی هر ماهی یا آبزی لازم است و بطور طبیعی اگر دمای آب از حدی بیشتر یا کمتر باشد سلامت آبزیان شما به خطر می‌افتد.

بدلیل ثبات دما ی آب در دریاها و اقیانوسها، آبزیان دریایی به تغییرات دمای آب حساس‌تر هستند؛ از اینرو تجهیزاتی که دما را ثابت نگه دارد در آکواریوم‌های آب شور نقش و اهمیت بیشتری دارند.

تعداد کمی از ماهیان زینتی از جمله گلدفیش و کوی نیازمند تنظیم دمایی خاصی در آکواریوم نیستند اما عمده ماهیان آکواریومی  از مناطق گرمسیری هستند و لذا دمای آب باید متناسب با نیازمندی های زیستی انها تنظیم شود که معمولا دامنه 27 تا 28 درجه سانتیگراد برای بیشتر آنها مناسب است.

بیشتر در اکواریوم ها وسایل گرمایشی نظیر بخاری در نظر گرفته میشود و امروزه بخاری های ترموستات دار بهترین نوع بخاری می باشند که پس از تنظیم دما و رسیدن دمای آب به عدد مورد نظر به صورت خودکار خاموش می شوند. حساسیت بخاری ها برای قرار گرفتن در یک دمای خاص بسته به ساخت بخاری و اندازه آکواریوم و شرایط نگهداری می تواند تفاوتهایی داشته باشد.

برای اطمینان از وجود دمای درست در آکواریوم باید دماسنجی مناسب را تهیه نموده و در آب قرار دهیم و به صورت روزانه میزان دما را کنترل نماییم

برای انتخاب بخاری مناسب نیز باید با توجه به حجم آب باید میزان توان بخاری را بر حسب وات محاسبه و در نظر گرفت. هر چه توان بخاری بالاتر باشد دمای آب در زمان کوتاه تری به حد مطلوب می رسد. حداقل و حداکثرهایی برای هر حجم آب و توان به کار رفته وجود دارد که باید به ان توجه داشت.

 

نور در آکواریوم و انتخاب سیستم روشنایی آکواریوم:

نور برای زندگی گیاهان یا جانوران  خیلی مهم است و تنظیم کننده فعالیت های زیستی در آنان است. تنظیم تغذیه‌ بعضی از جانوران و البته همه گیاهان وابسته به نور محیط است.

ارائه طیف مناسب نور و شدت درست آن یکی از مسائلی است که برای ماهی‌ها و خیلی از جاندران آبزی در محیط آکواریوم حیاتی است.

 روشنایی خوب باعث می‌شود که آکواریوم شما جذاب‌تر به نظر برسد و ماهی ها نیز ار رنگ و جلای بهتری برخوردار بوده و شادابی و شرایط زیستی بهتری داشته باشند

 تامین نور کافی و مناسب برای آکواریوم یک امر الزامی است. نور مناسب نه تنها موجب زیبایی بصری آکواریوم می شود بلکه در رشد و درخشش و سلامت ماهی و گیاهان آبزی نقش مهمی را ایفا می کند.

کمبود نور در آکواریوم موجب تیرگی آب و نمای بد در اکواریوم و بروز مشکلات بهداشتی می شود.

 لامپ های معمولی شدت نو و طیف نور مطلوبی نداشته و برای این کار مناسب نیستند و حتما باید از لامپ های مخصوص آکواریوم که طیف نوری مناسب برای ماهیها و سایر آبزیان دارند استفاده شود.

لامپها در انواع و شکلها  و قدرتها و البته قیمتهای مختلفی در دسترس هستند که باید متناسب با شرایط خود و ماهی هایمان  یک انتخاب درست انجام دهیم.

شدت نور و مدت زمان استفاده از آن بستگی به سایز ماهی، طرح و رنگ ماهی، گیاهان طبیعی موجود در آکواریوم  و سایر آبزیان موجود نظیر میگو و حلزون در آکواریوم دارد.

پرسش از یک متخصص در این زمینه امری ضروری و راهگشا است.

 

چیدمان اجزای داخلی و ایجاد نما و دکور آکواریوم:

 وقتی همه لوازم و تجهیزات راه اندازی آکواریوم را تهیه کردیم نوبت به نصب و جانمایی انها در آکواریوم میرسد. چیدمان آکواریوم اگر چه از اصول کلی و مدونی پیروی میکند اما تا حد زیادی جنبه فردی داشته و کاملا به سلیقه شخصی شما باز می گردد.

عده ای علاقه دارند محیط آکواریوم برای شنای ماهی ها و دید باز بوده و از تزیینات اندکی استفاده کرده و اکواریومی ساده را ترجیح میدهند و عده ای دیگر علاقه به چیدمان متراکم و انبوه با اجزای تزئینی بسیار و متنوع دارند.

بهتر است  اطلاعات کافی و مناسبی در مورد هر یک از ماهیان آکواریومی مورد علاقه تان  و محل زندگی آن بدست اورده و دکور آکواریوم را متناسب با نوع ماهیان خود برگزینید.

برای مثال سیچلایدها علاقه به محیط باز با حداقل تزیینات به همراه شن بستر نسبتا درشت دارند و ترکیبی از چوب یا صخره و مخفی گاه را در محل زندگی خود می پسندند. در حالی که دکور آکواریوم دیسکس باید مملو از گیاهان طبیعی با مخفی گاه هایی در بین گیاهان و چوب مخصوص آکواریوم باشد .

انتخاب اجرای تزئینی مختلف از جمله چوب و سنگ و گیاه طبیعی یا مصنوعی بسته به طرحی که در ذهن دارید، اندازه و نوع ماهی و امکانات در دسترس و هزینه ای که مایل به تقبل ان هستید میتواند تغییر کند.

 

آبگیری کامل آکواریوم و فراهم کردن شرایط لازم برای چرخه نیتروژن:

پس از اینکه لوازم و وسایل آکواریوم را در جای خود قرار داده و دکور ان را کامل کردید میتوانید با آبی که حداقل 24 ساعت از نگهداری آن گذشته و کلر موجود در آن از بین رفته به آهستگی آبگیری نمایید تا دکوراسیون به هم نریزد. میتوانید از آب لوله کشی شهری نیز استفاده کرده و با استفاده از محلولهای ضد کلر یا آماده سازی آب به حذف کلر موجود در ان اقدام کنید. استفاده از آب دستگاه های تصفیه خانگی به دلیل حذف شدن کلر آب نیز مقدور است.

پس از تکمیل آبگیری میتوانید تمام وسایل برقی را راه اندازی نمایید و از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل کنید.

مرحله مهمی که بسیاری از افراد تازه کار در راه اندازی آکواریوم نادیده گرفته و موجب مرگ و میر ماهی های خود می شوند عدم توجه به چرخه ازت یا سیکل نیتروژن است. سه عنصر سمی در اثر تجزیه فضولات و غذای ماهی ها و ماهیهای مرده و یا برگهای گیاهان از بین رفته  در اب به وجود می آید که عبارتند از آمونیاک،نیتریت و نیترات که به تدریج در اب میزانش بیشتر شده تا به حد کشنده برای ماهی ها میرسد. باکتری های خاصی در آب مسئول تجزیه و حذف این مواد و تبدیلشان به مواد کم خطر تر برای ماهی ها هستند که در شروع راه اندازی آکواریوم تعدادشان بسیار کم است و با گذشت زمان، رشد و نمو کرده و تعدادشان زیاد شده و به شکل کلونی در روی کف و قسمتهای مختلف آکواریوم و خصوصا فیلتر بیولوژیکی مستقر می شوند. این رشد و نمو چند هفته زمان خواهد برد. در طی این مدت باید ماهی یا سایر موجودات زنده، با مواظبت به آکواریوم اضافه شود و در فواصل مناسب نسبت به تعویض قسمتی از آب اقدام کرد.

متیوان از کیت های تست استاندارد برای بررسی وضعیت چرخه نیتروژن  استفاده نمود. برای سلامت ماهی ها باید روند تغییر و تبدیل مواد ازته سمی از جمله امونیاک و نیتریت و نیترات در اکواریوم  مورد توجه قرار گیرد.

 

خرید و معرفی ماهی به آکواریوم:

پس از توجه و انجام مراحل قبلی نوبت به معرفی ماهی و سایر جانداران آبزی به آکواریوم است. شناخت خانواده ماهی ها،نوع تغذیه، نیازمندیهای زیستی و رفتار آن ها بسیار مهم است و در موفقیت پرورش و نگهداری ماهی در آکواریوم حایز اهمیت است زیرا پس از خرید نامناسب و در صورت نداشتن اطلاعات کافی در خصوص شرایط لازم برای نگهداری ماهی ها شاهد مشکلات متعددد بوده و  آکواریوم شما به میدان جنگ تبدیل خواهد شد.

وقتی ماهی مورد نظر خود را انتخاب کردید و  آن را خریداری نمودید باید اقدام به معرفی ان به آکواریوم کنید که مهمترین کار همدما سازی و ایجاد سازگاری برای ماهی ها است. کیسه محتوی ماهی ها را به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی آب آکواریوم  قرار دهید تا همدمایی صورت گیرد. پس از سازگاری دمایی میتوانید  با استفاده از تور مخصوص آکواریوم ، ماهیها را به اکواریوم منتقل نمایید.

نتیجه گیری و خلاصه مطلب

 قبل از اینکه اقدام به خرید ماهی‌ کنید آکواریوم و تجهیزات مناسب و مورد نیاز آن را خریداری کنید. با توجه به متون بالا هر ماهی و موجود زنده ای شرایط نگهداری خود را دارد. ابتدا ماهی‌هایتان را انتخاب کنید و پس از آن با توجه به نیازها و شرایط نگهداری آنها به خرید تجهیزات مورد نیاز آکواریوم بپردازید.

پس از خریدن آکواریوم و را راه‌اندازی آن، مطمئن شوید که فیلترها، پمپ و وسایل هوادهی و وسایل تنظیم دما به درستی کار می‌کنند. راه‌اندازی آکواریوم پیش از وارد کردن ماهی به شما این اطمینان را می‌دهد که شرایط مختلف مورد نیاز ماهی را اماده کرده و  آب آکواریومتان از نظر دمایی و اکسیژن محلول و کیفیت آب به تعادل رسیده و اماده ورود ماهیها است.

 

راهنمای عمومی خرید ماهی برای آکواریوم

با صبر و حوصله ماهی‌هایی که مورد نظرتان بوده و شرایط را برای نگهداری آنها فراهم کرده اید را شناسایی و خریداری کنید.

نگذارید بازارگرمی فروشنده‌ و یا نظرات افراد حاضر در فروشگاه ماهی زینتی شما را به اشتباه انداخته و از انتخاب درست دور کنند.

اگر اولین بار است که ماهی برای آکواریوم می‌خرید، میتوانید به راهنمایی های فروشنده ماهی توجه کنید و توجه داشته باشید که خرید ماهی‌هایی را  که نگهداری‌شان سخت است را باید به زمانی دیگر بسپارید و در مرحله اول از ماهیهای ارزانتر و مقاومتر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تعداد ماهی زیادی را به آکواریوم تازه راه اندازی شده خود معرفی نکنید تا زمانی که هم اطلاعات و هم شرایط آکواریومتان مطلوبتر شود.

 

خصوصیات ماهی مناسب.

  • ماهی سرحال باشد.
  • حرکت ماهی در  آب خیلی زیاد و غیرمعمول نباشد.
  • چشم‌های روشن و شفاف و بدون تاری و کدری داشته باشد.
  •  شکمش پف کرده یا دچار ورم نباشد.
  • باله‌ها یا آبششهایش نقص نداشته باشد.
  •  تنفس متعادل و بدون مشکل داشته باشد.
  • فاقد لکه‌ و برجستگی‌های غیرطبیعی در روی بدن بوده و ظاهر سالم و مطلوبی داشته باشد.

 

نگهداری از موجودات حساسی مثل ماهی‌ها نیاز به زمان و توجه دارد. به طور مرتب آکواریوم و تجهیزات آن را بررسی کنید.

 


هر جا که نیاز به خدمات یک متخصص در حوزه آکواریوم داشتید؛  کافی است که با دکتر ماهی  تماس گرفته  و منتظر پاسخ متخصصین ما و دریافت خدمات و پشتیبانی لازم باشید.



نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا