دسته‌بندی نشده

راهنمای نگهداری و پرورش حلزون سیب یا حلزون طلایی آکواریوم Ampullaria cuprina – apple snail

آشنایی با تکثیر و پرورش و نگهداری حلزون سیب و مزایا و نقش حلزون طلایی در آکواریوم.

تکثیر ، پرورش و نگهداری حلزون سیب

نام علمی: Ampullaria cuprina

نام  رایج: حلزون طلایی، حلزون سیب

زیستگاه: آسیا و به علت محبوبیت به تمام نقاط جهان راه یافته اند

سطح نگهداری: ۱۰: ۱۰  آسان

خلق و خو و اجتماعی بودن: عالی

اندازه بالغین: ماده و نر ۷ سانتیمتر

دمای مناسب نگهداری: ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد

 

معرفی حلزون سیب Ampullaria cuprina

حلزون سیب از خانواده آمپولاریده Ampullariidae بوده و در  آب های شیرین مناطق گرمسیری تا معتدل یافت میشود و از بزرگ‌ترین حلزون‌های آب شیرین به‌شمار می‌آیند و کمی غیرعادی هستند چون شش و آبشش را با هم دارند. خانواده آمپولاریده شامل چندین جنس بوده که جنسهای  Asolene, Felipponea, Marisa و Pomacea  در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، جزایر دریای کارائیب و جنوب ایالات متحده یافت میشوند، جنس های Afropomus, Lanistes  و Saulea نیز در آفریقا زیست میکنند و جنس Pila بومی آسیا و آفریقاست.

گونه هایی از این خانواده به دلیل ظاهر جذاب و اندازه بزرگشان که گاه صدفی با قطر 10 سانتیمتر دارند در تجارت موجودات آکواریومی محبوبیت زیادی پیدا کرده و شناخته شده اند. اگر حلزونها در آکواریومی وجود داشته باشند، در همه جای آن می‌چرخند و جلبک‌ها را خورده و از فضولات حلزونها، آنفوزوئرها تولید می‌شوند، که برای نوزادان تازه از تخم خارج شده یک غذای عالی  می‌باشد.

 

تفاوت شکل ظاهری  حلزون سیب نر و ماده

 

به مانند سایر حلزونها تصور میشود این حلزونها هم دو جنسی یا هرمافرودیت هستند اما حلزون های سیب تک جنسی اند و نر و ماده انها از هم قابل تشخیص است اما تشخیص جنسیت حلزون از روی ظاهر دشوار بوده مگر اینکه در حال جفتگیری باشند و یا ماده در حال تخم گذاری باشد.

حلزون سیب،  رنگ‌های متنوعی دارد از جمله  قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد، سفید، زرد و حتی آبی، بنفش، صورتی و سبز .

فعالیت حلزون سیب در آکواریوم‌های خانگی بیشتر در طول شب است و در هنگام روز به مناطق تاریک تر آکواریوم پناه می‌برد.

زیستگاه های طبیعی حلزون سیب

حلزون های سیب در آبگیرهای مختلفی از جمله مرداب ها، باتلاق ها، خندق های آبگیر و تالاب ها  تا دریاچه های آب شیرین و رودخانه ها  یافت میشود. حلزون های سیب با زندگی در  آب های راکد تطبیق یافته اند و تنها چند گونه در رودخانه هایی که جریان ابی تندی دارند میتوانند زیست کنند. در بعضی مناطق هم حلزونهای سیب به مانند آفت هستند مثلا در شالیزار های برنج هندوستان و مزارع گیاه تارو Taro که با آنها مبارزه میشود.

آناتومی بدن و وجود شش و آبشش در بدن حلزون های سیب نشان از انطباق آنها با شرایط زندگی در آب های فقیر از اکسیژن است.  همچنین ترکیب درپوش صدف (اپرکولوم) و شش، قابلیت زندگی حلزون سیب را در دوره های خشکســــالی یا بیرون ماندن از آب افزایش می دهد. بروز دوره های متناوب خشکسالی در فصول خشک در مناطق باتلاقی و تالاب های کوچک غالبا معمول است. حلـــزون ها در زمان خشکسالی به داخل یستر فرو رفته و خود را در ان مدفون میکنند و درب  یا درپوش صدف یا Shell door را محکم می بندند و با کاهش فعالیت های زیستی خود به خواب تابستانی می روند. به هنگام خواب تابستانی، حلزون سیب   از طریق تنفس بی هوازی (گلیکولیز بی هوازی) یا Anaerobic glycolysis  متابولیسم بدن خود را حفظ میکند.  گونه ای از حلزون سیب با نام Pila virens در جنوب هند میتواند تا دوسال  به رکود تابستانه فرو برود و برخی از نمونه های این حلزون  حتی تا عمق یک متری رسوبات هم نفوذ می کنند تا تابستان خشک را سپری کنند.
در حلزونهایی که در مناطق پر غذا و معتدل مانند جنگلهای پر باران زندگی می کنند دوره بارز رکود تابستانه مشاهده نمی شود. زمانی که شرایط محیطی برای حلزون سیب مناسب بوده و قابلیت فعالیت در طول سال را داشته باشند دیگر دچار رخوت و کاهش فعالیت متابولیسمی بدن نشده و دائما فعال هستند. درپوش صدف حلزون، علاوه بر محافظت از حلزون در برابر از دست دادن آب بدن در دوره خشکسالی و یا بیرون ماندن از آب میتواند حلزون را در برابر شکارچیان محافظت نماید.

حلزون گونه Pomacea canaliculata که از زیر آب به کمک سیفون تنفس مینماید.

 در حلزون سیب از لحاظ آناتومی، آبشش در طرف راست بدن و شش در طرف چپ بدن جای دارد. بسیاری از گونه های حلزون سیب خصوصا در  جنس Pomacea  سیفون تنفسی در سمت چپ سر وجود دارد که در شرایط معمول دیده نمیشود اما وقتی حلزون برای تازه کردن هوای داخل شش اقدام کند عضلاتی که چین تشکیل دهند لوله تنفسی را در بر گرفته اند منقبض گشته و چین را به شکل ساختــــــاری لوله ای شکل و انعطاف پذیـــر در می آورند تا امکان تنفس در زیر آب را برای حلزون فراهم کند و خطر شکار شدن توسط شکارچیان را در خارج از آب از بین ببرد. ششهای حلزون سیب در شناوری( buoyancy ) و تنظیم سطح حلزون در آب نقش دارند و ششهای پر از هوای این حلزون، جابجایی صدف سنگین این حلزون در زیر آب را ممکن میکند.

 حلزون های سیب وقتی که زمان تخمگذاریشان فرا برسد  آب را ترک می کنند تا تخم هایشان را در بیرون از آب بر روی ساقه گیاهان آبزی در طبیعت و یا دیواره مخرن پروش یا شیشه آکواریوم قرار دهند که رفتاری خاص برای حلزونهای سیب است.  بعضی از  انواع حلزون های سیب تخم هایشـــان را در داخل توده ای ژلاتینی  بر روی سطوح مناسبی نظیر پوشش گیاهی و یا سنگ های  درون آب می گذارند از جمله  اعضــــای جنس های Asolene, Felipponea, Lanistes, Marisa و احتمالاً Afropomus و Saulea در داخل آب تخم میگذارند.

شناسایی گونه های مختلف حلزون سیب که در  آکواریوم نگهداری می شوند

شناسایی حلزون ها مهم است زیرا هر گونه ای خصوصیات و عادات تغذیه ای متفاوتی میتواند داشته باشد. در فروشگاه های ماهیان زینتی معمولا  یک حلزون سیب اسرار آمیز یا عاجی با نام علمی Pomacea diffusa و یا حلزون سیب Pomacea canaliculata دیده میشود و  اگر صدف حلزون، تخت باشد و قطری بیشتر از 2.5 سانتیمتر (با یا بدون نوارهای تیره) داشته باشد با یک حلزون شاخ قوچی غول پیکر با نام علمی Marisa cornuarietis مواجه هستید. البته حلزون شاخ قوچی غول پیکر به دلیل ظاهر متفاوتش به عنوان یک حلزون سیب شناخته نمی شود. گونه ای که کمتر  دیده میشود ، حلزون سیب فلوریدا یا گونه Pomacea paludosa است.

برای علاقمندان گیاهان آکواریومی باید گفت که تنها حلـــــزون Pomacea diffusa  مناسب تانک های گیاهی است زیرا از مواد مرده و فاسد تغذیه می کند و به دلیل داشتن دندان های ضعیف،  قادر به تخریب پوشش گیاهی آکواریوم شما نیست.

 

گونه Marisa cornuarietis – حلـــــزون شاخ قوچی غول پیکر

 

گونه    Pomacea canaliculata  معمولاً صدفی قهوه ای با نوارهای تیره دارد.

 

گونه Pomacea diffusa  یا حلزون اسرارآمیـــز که  در رنگ هـــای متنوعی پرورش یافته اند.

 

شناسایی حلزون سیب از روی شکل صدف

حلزون های سیب را می توانید بر اساس شکل صدفشان شناسایی کنید. در هنگام شناسایی به رنگ حلزون توجه نداشته باشید  زیرا در یک گونه هم تنوع زیادی از رنگ بدن و صدف دیده میشود که به شرایط مختلفی بستگی دارد.

 

 

 

صدف گونه Pomacea paludosa : دارای شکاف های تقریباً تختی است که زاویه ای بیشتر از 90 درجه دارند و به نوک صدف حلزون، شکلی مخروطی داده اند.

اندازه: 45 تا 65 میلیمتر

صدفهایPomacea canaliculata  و Pomacea insularum : زاویه تورفتگی شکاف ها کمتر از 90 درجه است.

نسبت به صدف Pomacea diffusa گِردتر و کروی تر است.

اندازه: 45 تا 80 میلیمتر

صدف Pomacea diffusa : شکافهای 90 درجه و شانه هــــای تخت که در حلقه های آخر، کمتر به چشم می آیند.

اندازه: 45 تا 65 میلیمتر

 

نگهداری و تکثیر حلزون سیب

محل زندگی حلزون سیب

حلزون های سیب را  در آکواریوم  ماهی ها میتوان نگهداری کرد، اما غالب آنها  اشتهای زیادی برای خوردن گیاهان آبزی دارند که علاقمندان گیاهان آبزی باید به این مساله توجه داشته باشند بجز گونه Pomacea diffusa که استثنا است.

در تانکی که حلزون های سیب دارید نباید  ماهیان حلزون خوار وجود داشته باشند.  بسیاری از ماهی ها سعی میکنند شاخک های حلزون های سیب را گاز بگیرند و در مقابل حلزون های سیب با نگهداشتن شاخک هایشان در زیر صدف خود را حفظ میکنند.

مقدار اب مورد نیاز برای نگهداری هر حلزون حداقل  10 لیتر است و وجود  یک درپوش برای درب تانک برای جلوگیری از فرار حلزون ها باید مورد توجه قرار بگیرد .

فضایی خالی مناسبی در حدود 8 – 10 سانتیمتر بین خط آب و درپوش تانک به منظور فراهم کردن هوای تازه برای حلزون ها و نیز جایگاهی برای حرکت و تخمگذاری در خارج از آب لازم است. با وجود اینکه حلزونها علاوه بر شش دارای آبشش هم هستند اما وجود این فضای خالی برای هواگیری حلزونها الزامی است.

کیفیت آب

 حلزون های سیب در آب های راکد که سرشار  از مواد آلی پوسیده و فقیر از اکسیژن است بخوبی زندگی می کنند و کیفیت آب مخزن حلزونها به مانند ماهی ها مهم نیست، اما برا ی موفقیت در نگهداری آنها ، تانک حلزون ها هم باید همانند تانک ماهی ها شامل فیلتراسیون، تعویض منظم آب بصورت هفتگی یا 3-4 روز یکبار بسته به شرایط و در حد 50 درصد حجم آب صورت گرفته و توجه به شرایط کیفی آب مد نظر باشد. حلزون ها به کلسیم برای ساخت صدف خود نیاز  دارند و از این رو  آب غنی از کلسیم یا آبهایی که سختی بالاتری دارند را ترجیح می دهند و برای حفاظت از صدف حلزون باید توجه داشته باشیم که  اسیدیته یا pH آب باید در حد خنثی یا حدود 7 و یا بالاتر در حدود قلیایی نگهداشته شود.  اگر آب تانک خیلی سبک است می توانیم با اضافه کردن منابع کلسیمی نظیر پودر سنگ مرمر، سنگ آهک، صدف های دریایی و یا مکمل های کلسیمی به افزایش غلظت کلسیم در آب اقدام کنیم.

  غذا و تغذیه حلزون سیب

حلزون های سیب هر چه را که بتوانند خُرد و تکه کنند و به دهان وارد کنند را خواهند خورد. موادی نظیر  خیـار، اسفناج، هویج و کاهو یا سبزیجات دیگر  و انواع غذای ماهی، اجساد گیاهان و ماهی ها، حلزون های دیگر و تخم هایشان، جلبکها و ….. توسط حلزون سیب خورده می شوند.  در تغذیه حلزون های سیب باید تعادل بين غذاهاي گياهي و جانوري را رعايت كرده و مقدار مواد غذایی که در اختیـــار حلــــزونها قرار می گیرد باید با تراکم آنها و نیـــاز آنها برای رشد و تولید مثل تناسب داشته باشد و غذا باید به حدی باشد که قبل از فاسد شدن یا از دست دادن کیفیت توسط حلزون ها خورده شود. برای تامین غذای با پایه جانوری میتوانید از غذاهای ماهیان گوشتخوار آکواریومی از نوع زیر آبی استفاده کنید تا به راحتی برای حلزونها قابل استفاده باشد. دادن کاهو برای تغذیه به حلزون میتواند محرکی برای تولید مثل آنها باشد.

درجه حرارت مناسب برای حلزون سیب

 حلزون های سیب جانورانی گرمسیری هستند و برخی جنسها در مناطق معتدل زندگی می کنند از اینرو دامنه مناسب دمای آب بین 18 تا 28 درجه سانتیگراد است.

با افزایش میزان دما بر فعالیت حلزون های سیب افزوده میشود و در دمای 18 درجه تقریباً غیر فعال می شوند و  حرکات و فعالیت حلزون سیب به طور معمول در دمای 24 درجه و بالاتر مشاهده می شود. دما  بر میزان فعالیت متابولیسمی و زیستی حلزون ها تاثیر گذاشته و نرخ تولید مثل حلزون را افزایش میدهد اما طول عمر حلزون در دمای بالا نسبت به دمای پایین تر کاهش می یابد و شاید طول عمر 4 ساله حلزون سیب در دمای پایین به حدود یک سال در دمای بالا کاهش یابد.

تولید مثل و تکثیر حلزون سیب

تکثیر موفق حلزون های سیب به چند عامل بستگی دارد:

جفت گیـــری حلــــــــزون هـــای Pomacea diffusa

در ابتدا به یک جفت حلزون سیب نیاز داریم. حالا چطور نر و ماده را از هم تشخیص دهیم؟ تشخیص جنسیت حلزون مشکل بوده و نیازمند تجربه و آگاهی از کلیدهای شناسایی است. در اینحال بهتر است چند حلزون تهیه کنیم تا شانس حضور هر دو جنس را فراهم کرده باشیم. در یک مقیاس کلی در يك نسل نر ها كوچكتر بوده و شاخك هاي كوچكتري نسبت به ماده ها دارند. بطور تقریبی برای یک تولید مثل موفق نسبت 1 نر به  2 ماده ه در نظر گرفته میشود.

مرحله دوم فراهم کردن شرایط مناسب برای جفتگیری  و تخمگذاری حلزونها است.  به طور كلي دو عامل مهم در تكثير حلزون سيب نقش اساسی دارند: دمای مناسب، فراوانی غذا. دمای بالاتر و وفور مواد غذایی مناسب می تواند سبب تحریک حلزونها به جفتگیری و تولید مثل شود. این فرایند نیازمند کمی صبر و حوصله و زمان است و شرایط زیستی و فصلی هم میتواند بر سرعت و کیفیت فرایند تولید مثلی حلزون تاثیرگذار باشند.

با تکامل تخم ها در بدن حلزون ماده، جنس ماده برای یافتن محلی مناسب جهت تخم گذاری، شبانه آب را ترک می کند البته تخمگذاری در روز هم میتواند رخ دهد. محل مناسب به تشخیص حلزون ماده میتواند بسیار متنوع باشد مثلا در آکواریوم می تواند بر روی دیواره های خارج از آب  یا درپوش تانک باشد یا حتی از آب بیرون آمده و در جایی نردیک به آکواریوم تخمریزی کند، در حالی که در محیط های طبیعی مثل حوض ها و آبگیرها بر روی هر شی مناسبی در نزدیکی آب تخم گذاری می نمایند.

فراهم کردن فضای کافی در بالای سطح آب در آکواریوم برای این امر الزامی است.

براي تكثير موفق حلزون سیب بايد به چهار فاكتور مهم يعني غذا، دماي مناسب، رطوبت مناسب و کلسیم مناسب توجه شود.

دماي مناسب جهت تكثير حلزون سیب 28 درجه سانتي گراد است. در دماهاي پايين تر هم تكثير صورت گرفته  اما زمان باز شدن تخم ها بيشتر ميشود.

براي تغذيه مناسب حلزون سیب میتوان یکی در میان از غذای پروتئینی و گیاهی استفاده کرد مثلا یک روز در میان یا یک هفته در میان تعویض غذا صورت بگیرد.

برای حفظ رطوبت تانك تكثير،بايد سطحش با يك قطعه یونولیت یا شیشه یا وسیله مناسب پوشانده شود  و همچنين از بيرون افتادن حلزون ها در زمان تخم ريزي جلوگيري شود.

برای جفت گيري، جنس نر بر روي لاك ماده رفته و اندام جنسي خود را  وارد بدن ماده در داخل لاك ميكند و آن را بارور می سازد . عمل جفت گیری حلزون سیب ممکن است یک ساعت تا یک روز ادامه داشته باشد . حلزون ماده می تواند اسپرم های فعال را ماه ها در دستگاه تناسلی یا Genital tract خود نگه دارد تا اگر در طی این مدت نری ندید از آن برای بارور کردن خود استفاده کند .

پس از اینکه جفت گيري صورت گرفت بايد حلزون ها به خوبي تغذيه شوند و  تغذيه با سبزيجات و تعويض مقداري از آب ميتواند محرك تخم ريزي باشد.

پس از چند روز حلزونها  در زمان تاريكي از آب بيرون آمده و اقدام به تخم ريزي مي نمايند، عملی که در حلزونهای آبزی نادر است .

تخم گذاری  در فاصله بسیار کمی در بالای مرز آب و هوا یا waterline انجام می شود تا غارتگران زیر آب مانند ماهیان که تخم این حلزونها را می خورند , سرشان بی کلاه بماند . تخم گذاری در شب یا اوایل صبح انجام می شود . گذاشتن هر عدد تخم , 30 ثانیه و گذاشتن یک توده تخمی از 1 تا 6 ساعت زمان میبرد . بر حسب گونه , 100 تا 1000 عدد تخم به وسیله این حلزونها گذاشته می شود . حتی در برخی مواقع فرآیند تخم گذاری 2 روز طول می کشد . در طی تکامل تخمها , رنگ آنها دگرگون می شود . تخم ها در روز هاي اول كدر بوده و به تدريج شفاف تر شده و جنين حلزون در درون تخم ديده مي شود.پس از آنکه حلزونهای جوان , اندوخته درون تخم یا زرده (yolk ) را خوردند , شروع به خوردن تخم کرده و از آن خارج می شوند . در طی روز اول خروج از تخم , باقی مانده توده های تخمی خوراک غالب نوزادان را تشکیل می دهد . با گذشت زمان تخم ها خشك تر شده و بسته به دما و ميزان رطوبت محيط پس از 7 تا  21 روز ،تخم ها باز مي شوند و بچه حلزون ها يكي يكي وارد آب ميشوند و یا تخم ها كاملا خشك شده و يكباره به داخل آب مي افتند و در آب هم تخم ها باز ميشوند و بچه حلزونها ي چندميلي متري ظاهر مي شوند. در طی چند روز اول پس از تولد، بچه حلزونها در يك مكان گرد هم بي حركت ميمانندو پس از چند روز شروع به حركت ميكنند.

رشد حلزون سیب سريع بوده و ظرف 2-3 ماه به شكل بالغ در ميآيند.

نكته : اگر بعد از 21 روز تخم ها باز نشدند مي توانيد آنها را از روي شيشه كنده و داخل آب بيندازيد و انها را له كنيد تا بچه ها وارد آب شوند.اين حالت زماني پيش ميايد كه رطوبت محيط در حد مناسبي نباشد.

براي تغذيه نوزاد ها ميتوان از همان تغذيه والدين استفاه كرد و نكته مهم اينكه بايد غذاها براي استفاده بچه ها به زير آب بروند.

 

 

تخم ها

تخم ها توسط حلزون ماده یک به یک و در توده ای جامد به شکل یک توت به یکدیگر متصل می شوند که وقتی تازه گذاشته شده اند  نرم و شیری رنگ هستند و با گذشت چند ساعت سخت تر می شوند. رنگ نهایی آنها بعد از یک تا دو روز اشکار شده و بسته به گونه میتواند سفید، سبز، مایل به صورتی یا نارنجی روشن باشند.

تخم ها باید همواره مرطوب نگهداشته شوند و هرگز نباید با آب پوشیده شوند زیرا باعث غرق بچه حلزون ها خواهد شد. با گذاشتن در پوش امکان حفظ رطوبت فضا در آکواریوم راحت است.

 تمام انواع حلزون های سیب تخم های هوایی ندارند مثلا حلزون شاخ قوچی غول پیکر Marisa cornuarietis تخم هایش را  در توده ای ژلاتینی در زیر آب می گذارد.

 

بچه حلزون سیب

بسته به دمای محیط بعد از 2 تا 4 هفته بچه حلــــزون ها متولد میشوند. در اینحال  توده تخم ها تیره تر شده و  سرانجام حلـــزون های کوچک مسیر خروج خود را از توده تخم باز کرده و راهی آب میشوند. برای ممانعت از خورده شدن بچه حلزونها توسط ماهی ها میتوان نسبت به انتقال بچه حلزون ها به یک تانک مجزا اقدام کرد. میدانیم جمع آوری حلزونهای کوچک بسیار مشکل است و باعث اسیب به آنها میشود پس  بهتر است توده تخم ها را قبل از تولد بچه ها به محل مناسب دیگری منتقل کنیم. برای اینکار میتوانیم تخم ها و محلی را که به آن متصل شده اند را مرطوب کرده و کمی صبر کنیم سپس به آرامی توده را بر روی سطحی که بر ان چسبیده اند حرکت داده تا زمانی که از سطح جدا شود و بعد آن را در تانک دیگری بر روی یک شیء شنــــاور قرار دهید. یا اینکه تا زمان تولد بچه حلـزون ها صبر کنید و سپس  توده تخم را که سخت تر شده به محلی دیگر منتقل نمایید و روی یک شیء شنـــاور بگذارید یا اینکه توده تخم را در زیر آب بین انگشتـــان خود بچرخانید تا بچه حلــــــزون ها از توده جدا و رها شوند. این روش اگر با دقت انجــام شود تعداد زیادی بچه حلزون سالم خواهید داشت.

بچه حلـــــــزون ها در روزهــای اول پس از تولد از جلبک های ریز، ضایعات و بقــــایای غذایی تغذیه می کنند که همیشه در تانکهایی که به ثبــات رسیده اند وجود دارند، اما وقتی بچه حلزونها را به تانک های تازه راه اندازی شده انتقال میدهید نمی توانند مواد غذایی طبیعی را به دست آورند پس باید مخزن نگهداری  بچه حلـــزون ها را حداقل دو هفته قبل از تولد آنها برپا کرده و آبگیری کنید و یا آنها را با غذای مخصوص ماهی ها در اندازه مناسب تغذیه نمایید. بعد از یک تا دو هفته که از عمر بچه حلزونها گذشت انها قادرند مثل حلزونهای بالغ غذا بخورند.

 

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید در دوره آموزشی آنلاین ما در رابطه با تکثیر و پرورش تجاری و خانگی حلزون سیب شرکت کنید.

 


دوره آموزشی تکثیر، پرورش و نگهداری حلزون سیب یا حلزون طلایی


اگر مشکلی در نگهداری ، تکثیر و یا پرورش حلزون سیب دارید یا به فکر راه اندازی یک کسب و کار با آن هستید می توانید با ما تماس بگیرید.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا