آبزی پروریتولید و مصرف غذای زنده در آبزی پروری

آشنایی با میکروورم و کاربرد آن در تغذیه آبزیان microworms

میکرو ورمها در واقغ نماتد بوده و با نام علمی Panagrellus redivivus     شناخته می شوند و ظاهری کرم شکل و با رنگ روشن متمایل به سفید دارند.

تغذیه آبزیان همواره یکی از جنبه های مهم در تکثیر و پرورش و نگهداری آنها بود و در رابطه با بچه ماهیان، ماهیان کوچک و ظریف و لاروهای تازه هچ شده ماهیان می تواند یک چالش در پیش روی علاقمندان ودست اندرکاران آبزی پروری باشد.

تولید و مصرف غذای زنده به عنوان یک راهکار مهم و موثر برای تغذیه ماهی و آبزیان در مراحل اولیه زندگی همواره مورد توجه بوده و بسته به گونه و شرایط پرورش می توان از انواع مختلف غذای زنده استفاده کرد.

بعضی ماهیان اندازه کوچکی داشته و هر نوع غذایی را نمی توانند بخورند و این مشکل در بچه ماهیان و لارو آبزیان که دهان کوچکی دارند بسیار مهم بوده و لارو ماهیان تخمگذاری چون فایتر و گورامی یا بسیاری از اعضای خانواده تتراها که اندازه کوچکی دارند باید با غذایی متناسب با قدرت شکارگری و قابلیت بلع بچه ماهیان تغذیه شوند.

 

 نوزاد ماهی که نیازمند دریافت غذای با کیفیت بالا و اندازه مناسب است

 

 

  از دیرباز استفاده ار سیست آرتمیا برای تغذیه لارو ماهیان زینتی مورد توجه بوده و در کارگاه های پرورش و یا در منازل علاقمندان ماهی و آکواریوم مورد استفاده قرار می گرفته است.

گاه آماده سازی و نگهداری و مصرف آرتمیا در تغذیه آبزیان مشکلاتی دارد که توجه پرورش دهندگان را به شناخت و مصرف موارد جایگزین از غذای زنده سوق می دهد.

آرتمیا برای اماده مصرف شدن و تبدیل سیست ان به ناپلی تازه تفریخ شده به یکی دو روز زمان نیاز دارد. درصد هچ آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه تهیه و مصرف آن بالاست. اندازه سیست تفریخ شده آن حتی برای لارو بعضی گونه ها بزرگ است بطوری که در چند روز اول تولد قادر به استفاده از آن نیستند و محدودیت هایی این چنین سبب شده به انواعی از غذای زنده که اندازه کوچکتری داشته و تولید و مصرف آنها راحت تر و کم هزینه تر است توجه بیش از پیش صورت گیرد.

با گران شدن سیست آرتمیا در کشور و مشکل دسترسی به آن برای افراد علاقمند به تکثیر و نگهداری ماهی، توجه به کرمهای سفید کوچکی که به میکروورم مشهورند سبب شده استفاده از انها در پرورش بچه ماهیان رونق یافته و اطلاعات بیشتری از آنها در اختیار علاقمندان قرار گیرد. میکرو ورمها تقریبا در هر جایی که رطوبت وجود داشته باشد قابلیت حضور و زندگی دارند و انواع مختلفی از انها در محیط های مختلف زندگی میکنند. میکروورمها بدنی غیر بند بند و نخی شکل یا به شکل کرم دارند و می توانند طولی در حد 1 میلیمتر یا بیشتر داشته باشند.

بسیاری از انواع نماتدها یا همان میکرو ورمهای مورد نظر ما از انواع قارچها و باکتریها و جلبکها و یا حتی از انواع دیگر و یا سایر نماتدها تغذیه میکنند.

 

 

 

کشت میکرو ورم با میکروورمهایی که از دیواره ظرف کشت بالا آمده اند

 

 

تهیه و پرورش میکرو ورمها برای تغذیه ماهیان زینتی و خصوصا بچه ماهیان یا لاروهای تازه تفریخ شده انها مزیت های مختلفی دارد از جمله اینکه با یکبار تهیه آنها و مراقبت از محیط کشت آنها میتوانیم آنها را به هر مقدار و در هر زمانی ک ه نیاز داریم برای مصرف آماده کنیم. قیمت کمی داشته و تولید و مصرف آنها آسان است و برای تغذیه لارو ماهیان به خوبی قابل استفاده هستند. در محیط معمولی یعنی در شرایط زیستی معمول زندگی ما قابل نگهداری بوده و قابلیت غنی سازی میکروورمها برای بهبود تغذیه آبزیان و ماهیان زینتی ما فراهم است. بر خلاف بسیاری از غذاهای زنده معمول در تغذیه لارو ماهیان استفاده از آنها برای کیفیت آب مشکلی ایجاد نکرده و و در زمان کوتاه تری قابل اماده شدن برای مصرف بوده و در زمان طولانی تری برای مصرف قابل نگهداری هستند. مزایایی بسیار دیگری نیز برای مصرف میکروورمها وجود دارد که میتوانید برای اطلاعات بیشتر به (  ) مراجعه فرمایید.

راه اندازی محیط کشت و پرورش میکرو ورم در خانه آسان بوده و هزینه کمی داشته و نیاز به دانش و یا تبحر خاصی نیز ندارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا