ماهی های آکواریوم آب شیرینماهیهای زینتی و جانوران آکواریومی

شناسایی ماهی های زینتی Ornamental Fish Identification

راهنمای شناسایی انواع ماهی های زینتی آکواریومی بر اساس انداز، خلق و خو، روش تغذیه، نوع محیط زندگی و عوامل دیگر

نگهداری از آکواریوم و موجودات زیبا و دوست داشتنی آن یکی از سرگرمی های جذاب امروزه بشری است. طیف وسیعی از ماهی های زینتی با اندازه ها و اشکال مختلف و رنگ ها و خلق و خوهای متفاوت وجود دارند که در زیستگاه های متنوعی از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و شرایط محیطی به سر می برند و این همه سبب جذابیت دو چندان این سرگرمی و پاسخگویی آن به نیازمندی طیف بیشماری از علاقمندان ماهی زینتی و آکواریوم با سلایق و نظرات متفاوت شده است.

اگر علاقمند تازه کار این سرگرمی باشید و یا اینکه سالها به نگهداری و پرورش این موجودات دوست داشتنی پرداخته باشید همواره برایتان سوالهای متفاوتی در خصوص شناسایی ماهیان زینتی پیش می آید که پاسخ به آن برایتان در درک بهتر شرایط و انتخاب درست تر و مطلوب تر تصمیم گیری، حائز اهمیت است.


سایت دکتر ماهی برای شما مجموعه کاربردی و مصور و کاربر پسندی را در حوزه های مختلف شناسایی ماهیان زینتی فراهم آورده است تا عزیزان علاقمند و مشتاق فراگیری و درک عمیق تر مطالب مرتبط با ماهیان زینتی، با صرف وقت و هزینه کمتر به نتیجه مورد نظر و اطلاعات درخواستی رسیده و از این سرگرمی لذت بیشتری ببرند.


 

شاید هنوز اسامی ماهیان زینتی را نمی دانید و دوست دارید از روی تصویر آنها به شناسایی ماهیان موردنظرتان بپردازید. یا ماهی جدیدی دیده اید که تا کنون با آن برخورد نداشته و اطلاعی از آن ندارید. شاید هم انتخاب اولتان شکل ظاهری ماهی است و باید به ماهیان زینتی در دسترس برای خرید و اطلاعات اساسی مربوط به ماهی مورد نظرتان دست یابید. در این حال مجموعه ای از زیباترین تصاویر ماهیان زینتی به شما این امکان را می دهد که ماهی مورد علاقه تان را یافته و با نکات مهم زندگی آن آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص و دسترسی به گالری ماهیان زینتی به موضوع زیر مراجعه فرمایید:

 

شناسایی ماهیان زینتی از روی تصویر


 

گاه دوست داریم در آکواریومی که راه انداخته ایم مجموعه ای از ماهیان زیبا را را در کنار هم داشته باشیم. ماهیانی با رنگ ها و شکل های مختلف و اندازه ها و خلق و خوهای متفاوت، اما بدلیل تفاوتهای زیادی که ماهیان زینتی با هم دارند، شناخت ماهیانی که مناسب برای تانکهای اجتماعی باشند نیازمند تجربه و دانش است و گرنه باید آنقدر آزمون و خطا کرده و شاهد مرگ و میر ماهیان زیبایتان باشید  تا به مرحله ای برسید که بدانید چه ماهیانی را می تواند در کنار یکدیگر و در یک تانک اجتماعی نگهداری کرد. و یا در طرف دیگر قضیه، از هزینه ای که برایشان کرده اید دلسرد شده و لذت نگهداری از آکواریوم برایتان کمرنگ شود. برای اینکه آشنایی مطلوبی با ماهیان مناسب برای راه اندازی تانکهای اجتماعی بدست آورید به موضوع زیر مراجعه فرمایید:

 

شناسایی ماهیان زینتی مناسب برای تانکهای اجتماعی


 

امروزه نگهداری از گیاهان زینتی آبزی در آکواریوم به جذابیتی فراگیر تبدیل شده و راه اندازی آکواریومهای گیاهی و یا همان تانکهای پلنت در بین علاقمندان سرگرمی آکواریوم بسیار رواج یافته است. یکی از مشکلاتی که علاقمندان نگهداری گیاهان آکواریومی با آن مواجه هستند عدم اطلاع از ماهیان زینتی مناسبی است که با گیاهان مختلف و یا با یک طیف خاص از گیاهان سازگار بوده و ضمنا در آکواریوم های گیاهی به خوبی قادر به زندگی باشند و نه به گیاهان آسیب برسانند و نه حضورشان در تانک مانعی برای نگهداری سایر جاندارن زینتی رایج در تانکهای گیاهی باشد. شاید علاقمند به ماهیان کوچک مناسب آکواریوم های گیاهی هستید که با یکدیگر و بصورت گله ای حرکت می کنند یا ماهیانی که طیف متنوعی از رنگ و شکل را در یک تانک گیاهی در کنار هم فراهم می آورند. برای اطلاع بیشتر از ماهیان مناسب برای تانکهای گیاهی به موضوع زیر مراجعه فرمایید:

 

شناسایی ماهیان زینتی مناسب برای تانک های گیاهی


 

آکواریوم های مختلف با شرایط راه اندازی مختلف و بر اساس نیازمندی ها و سلایق متفاوتی راه اندازی می شوند. گاه لازم است ماهیانی که مقاومت بالایی دارند را انتخاب و در آکواریوم خود نگهداری کنیم. علت های مختلفی برای این کار وجود دارد. شاید در سرگرمی آکواریوم تازه کار هستیم و از شرایط نگهداری ماهیان مختلف به خوبی اطلاع نداریم. گاه رسیدگی روزمره به آکواریوم برایمان مقدور نیست و لازم است وقت کمتری را برای نگهداری و مدیریت آکواریوم صرف کنیم. گاه نیز ممکن است در فواصل طولانی تری دسترسی به آکواریوم و انجام اقدامات لازم برای آن داشته باشیم. در هر صورت در موارد بسیاری نیازمند شناسایی ماهیان مقاوم کوچک و بزرگ هستیم. اگر دوست دارید با ماهیان زینتی مقاوم آشنا شوید به موضوع زیر مراجعه کنید:

 

شناسایی ماهیان زینتی که مقاومت بالایی دارند


 

شاید شما هم از علاقمندان راه اندازی آکواریو های بزرگ باشید یا به هر دلیلی سرو کارتان با یک مخزن بزرگ ماهی زینتی باشد. معمولا آکواریوم ها و مخازن ماهی زینتی در هتل ها و رستورانها بزرگ بوده و پر کردن آن با ماهیان کوچک جثه جذابیت زیادی ندارد چرا که معمولا فاصله بیننده تا ماهی زیاد بوده و ماهیان کوچک قابلیت دید مناسبی برای تماشاگران فراهم نمی کنند . در اینحال شناسایی ماهیان بزرگ جثه ای که بتوانند در کنار همدیگر همزیستی مطلوبی داشته و جلوه زیبایی نیز به آکواریم بدهند از اهمیت ویزه ای برخوردار است. اگر مایلید ماهیان آکواریومی بزرگ جثه و زیبا را بشناسید به موضوع زیر رجوع کنید:

 

شناسایی ماهیان زینتی که اندازه بزرگی دارند


 

شاید آکواریوم کوچکی دارید. یا اینکه جایی که قرار است تانک ماهیان زینتی خود را قرار دهید از نظر ابعاد محدودیت داشته و امکان انتخاب یک آکواریوم بزرگ را برایتان ناممکن می کند. شاید هم از جمله کسانی باشید که  به ساخت و راه اندازی آکواریوم های مینیارتوری علاقمند هستید. در این موارد و موارد بسیار دیگر که از نظر حجم آکواریوم و یا ترکیب ماهیان مورد نظر باید از ماهیان زیبا و ظریف و البته با جثه کوچک استفاده کنید ممکن است انتخاب ماهی مناسب برایتان چالشی پیش رو باشد. اگر مایل به آشنایی و شناخت ماهیان زیبا و کوچک هستید به موضوع زیر مراجعه کنید:

 

شناسایی ماهیان زینتی که اندازه کوچکی دارند


 

دیدن ماهیانی که بصورت اجتماعی و در هماهنگی با هم شنا می کنند بسیار جالب و سرگرم کننده است. ماهیانی که حرکت جمعی دارند می توانند در آکواریومهای متداول و یا در تانک های گیاهی حضور داشته باشند. آکواریوم های گیاهی با ترکیب منظره ای که دارند حضور ماهیان گروهی را زیبایی بیشتری می بخشند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در باره ماهیان اجتماعی و خصوصیات و شرایط زیستی آنها به دست آورید لطفا به موضوع زیر رجوع کنید:

 

شناسایی ماهیان زینتی که بصورت اجتماعی و گله زندگی میکنند


 

 

همه آکواریوم داران به نوعی با مشکل جلبک در محیط آکواریوم مواجه شده اند. حضور جلبک در تانکهای گیاهی به معضلی جدی برای بسیاری از علاقمندان تانک های پلنت تبدیل شده است. روشهای مختلفی برای مبارزه با جلبک و یا کنترل جلبک وجود دارد و یکی از بهترین روشهای ممکن استفاده از ماهی های جلبک خوار است. شرایط زیستی تانک شما و سایر هم تانکی هایی که در آکواریوم وجود دارند، تعیین کننده این است که کدام ماهی جلبک خوار و به چه تعداد برای بهبود شرایط و ثبات آکواریوم شما مناسب است. اگر مایلید در باره ماهی های جلبک خوار و کننترل کننده رشد و حضور انواع جلبک اطلاعات بیشتری داشته باشید به موضوع زیر رجوع فرمایید.

 

شناسایی ماهیان زینتی که برای مبارزه با جلبک مناسب هستند


 

طبعا در طول نگهداری و پرورش ماهیان زینتی با سوالات و ابهامات بسیار در زمینه های متفاوت از شناسایی ماهیان زینتی مواجه شده اید. موضوع زیر مجموعه ای از متداولترین سوالات مربوط به حوزه شناسایی ماهیان زینتی را در بر می گیرد:

 

فهرست سایر سوالات مربوط به شناسایی ماهی های زینتی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا