تکثیر و پرورش آبزیانتکثیر و پرورش ماهیان زینتیراه اندازی و مدیریت آکواریوم آب شورراه اندازی و مدیریت آکواریوم آب شیرینراه اندازی و مدیریت آکواریوم گیاهی

شناخت تعداد مناسب ماهی قابل نگهداری در یک آکواریوم

تقریبا می توان گفت همه کسانی که صاحب ماهی زینتی هستند یک یا چند بار به آکواریوم خود خیره شده و از خود پرسیده اند که واقعا چه تعداد ماهی در آن می توانند نگهداری کنند. متاسفانه آکواریومها در کنار خود برچسب راهنمای ماهی دار کردن و تعداد مناسب ماهی برای تانک خریداری شده را ندارند. درنتیجه بسیاری از علاقمندان تازه کار و یا کم تجربه در سرگرمی آکواریوم در ابتدا تانک خود را با تعداد زیادی ماهی زینتی دوست داشتنی پر کرده و غالبا با نتیجه تاسف بار یا فاجعه آمیز مواجه شده اند.

پس چطور یک صاحب ماهی باید بداند که چه تعداد ماهی برای آکواریوم وی مناسب است؟ در این امر چندین فاکتور دخیل بوده و روشهای مختلفی برای تشخیص ماهیدار کردن امن وجود دارد که به دنبال به آن پرداخته می شود.

مهمترین فاکتورهایی که برای تشخیص تعداد درست ماهی در یک آکواریوم باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

قانون  ۲/۵ سانت از طول ماهی به ازای ۴ لیتر آب.

قانون یک اینچ ماهی به ازای یک گالن آب مهمترین و معروف ترین فاکتوری است که به عنوان یک اصل برای تعیین تراکم ماهیدار کردن در یک آکواریوم مورد توجه است. این امر یک روش تقریبی برای تعیین تعداد ماهی مناسب برای یک مخزن یا آکواریوم را فراهم می کند اما محدودیت ها و نارسایی هایی دارد که درستی و دقت برآورد تراکم ذخیره سازی را به مقدار کم تا زیاد تحت تاثیر قرار می دهد و امکان بروز خطای زیادی را در نتیجه نهایی ممکن می کند.

محدودیت ها و نقاط ضعف قانون یک اینچ ماهی به ازای یک گالن آب عبارتند از:

عدم توجه به نقش و تاثیر سیستم های تصفیه مدرن

عدم توجه به وجود یا عدم وجود گیاهان آبزی در تانک

عدم توجه به شدت و کیفیت و طول دوره نوردهی به آکواریوم

عدم توجه به اندازه نهایی ماهی

پقتی یک ماهی خریداری و به آکواریوم معرفی می شود بطور غالب در اندازه نهایی خود نبوده و هنوز رشد کامل خود را نکرده است. یک گربه ماهی یا کت فیش نام آشنا به هنگام خرید معمولا از ۳ تا ۴ سانتیمتر بزرگتر نیست اما در مدت کوتاهی به سرعت رشد کرده و طولی بیش از ۱۵ سانتیمتر پیدا می کند.

اندازه نهایی ماهی در آکواریوم باید مبنای محاسبه تعداد ماهی قابل نگهدداری در یک مخزن باشد.

غالب افرادی که به خرید ماهی زینتی اقدام می کنند یا قصد راه اندازی آکواریوم دارند نمیدانند یک ماهی چند سال عمر می کند و به چه اندازه نهایی خواهد رسید و یا در هنگام خرید در چه سننی قرار دارد از اینرو باید قبل از اقدام به خرید ماهی و ماهی دار کمردن تانکتان به جستجوی اطلاعات در مورد ماهی مورد علاقه تان \رداخته و یا از فروشنده کسب اطلاعات کنید.

دانستن انندازه نهایی و ماهیان هم تانکی مناسب با ماهی مورد نظرتان از نکات کلیدی در ماهی دار کردن مناسب آکواریوم تان است.

عدم توجه به خلق و خو و رفتار ماهی

ماهیانی که در حضور هم نوعان خود رفتاری تهاجمی و یا قلمرو طلب بروز می دهند نیازمند فضای بیشتری هستند.

عدم توجه به نوع ماهی مورد علاقه برای نگهداری.

ماهیانی که بصورت گروهی زندگی می کنند به فضای بیشتری نسبت به یک ماهی تنها برای محاسبه نیازمندی ماهی ها به فضای زندگی نیازمند.

عدم توجه به فضای شنای مورد نیاز برای ماهی

ماهیان به فضای شنا در آکواریوم نیاز دارند و بعضی گونه ها به فضای شنای بیشتری نسبت به بقیه نیازمندند. در اینحال ممکن است تعداد ماهی محاسبه شده با  اندازه و حجم آکواریوم به ظاهر و در روی کاغذ درست باشد اما درواقع فضای شنای لازم برای بعضی گونه ها به درستی  فراهم نشده باشد. این امر بخصوص در مورد ماهیان فعال و پر تحرک صدق می کند خصوصا انواعی که به صورت گروهی حرکت کرده و اسکولینگ دارند.گ

ماهیان گروهی را نباید بصورت تکی و یا دو تایی  نگهداشت زیر باعث استرس ماهی شده و از سلامت و طول عمر ماهی می کاهد.

 

عدم توجه به حجم واقعی مخزن

غالبا ابعاد مخزن که آبگیری می شود را به عنوان حجم مخزن در نظر می گیرند. باید دانست که محتویات تزپینی و دکوراسیون و بستر و لوازم و تجهیزات به کار رفته در داخل آکواریوم از حجم واقعی مخزن کاست و معمولا حجم در دسترس بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از حجم محاسباتی مخزن ماهی است.

عدم توجه به گنجایش واقعی آکواریوم برای زندگی ماهی

خطای رایج دیگر این است که گمان می رود اندازه اندازه یک مخزن معادل تعداد گالن و یا لیتر آب موجود در مخزن است. اب که در داخل بستر و یا در بین عناصر تزپینی تانکتان است را نباید به عنوان آب در دسترس برای زیست ماهی در نظر بگیرید.

 

عدم توجه به شکل و اندازه ماهی.

ماهی دار کردن یک آکواریوم با ۲۰ سانتیمتر از  طول یک ماهی کشیده و لاغر و سیلندری ( ۱۰ عدد زبرای ۲ سانتی) در مقایسه با ۲۰ سانتیمتر از طول یک ماهی با شکل بدن پهن و تو پر ( ۵ عدد گلدفیش ۴ سانتی) یکسان نیست. چرا که ماهیانی با بدن بزرگتر غذای بیشتری خورده و ضایعات زیستی بیشتری داشته و در نتیجه به فضای زیستی بیشتری نیز احتیاج دارند.

 

بازنگری نهایی در قانونی یک اینچ ماهی به ازای هر گالن آب مخزن:

اگرچه این معیار برای یافتن تخمین مناسب از تعداد ماهی قابل نگهداری در آکواریوم خوب و کاربردی است اما باید توجه داشت در مورد ماهیان درشت جثه نظیر گلدفیش ها و سیکلیدها باید معیار دو گالن آب به ازای یک اینچ از طول ماهی را در نظر گرفت تا حاشیه امن حجم مناسب برای ظرفیت تانک و  تعداد مناسب ماهی برای ان را رعایت کرده باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا