ماهی های آکواریوم آب شیرینماهیهای زینتی و جانوران آکواریومی

لوچ کولی – لوچ نیم نوار – Kuhli Loach – Pangio kuhlii

آشنایی با تکثیر و پرورش و نگهداری ماهی لوچ نیم نوار یا کولی

پروفایل ماهی لوچ کولی یا لوچ نیم نوار

 

نام علمی: Pangio kuhlii

نام عمومی: Kuhli Loach – Coolie Loach- Prickly Eye- لوچ نیم نوار – لوچ کولی

نام این ماهی به احترام جانورشناس آلمانی هانریش کوهل ( Heinrich Kuhl ) ، نامگذاری شده است و با نامهای دیگری چون لوچ راه راه یا لوچ بند بند و نیز با نام مارماهی پلنگی خوانده می شود .

راسته: کپورماهی شکلان ( Cypriniformes )

خانواده: لوچ ماهیان Cobitidae 

زیر خانواده: کوبیتینه ( Cobitinae )

جنس: Pangio

زیستگاه اصلی: آسیای جنوب شرقی، تایلند، غرب مالزی، سنگاپور، سوماترا، جاوه و جزیره بورنئو

حداکثر اندازه: 11 تا 15 سانتی متر

طول عمر: 10 تا 11 سال

تغذیه: همه چیز خوار

رفتار: صلح طلب و خجالتی

دمای مناسب: 25 تا 28 درجه سانتی گراد

پ هاش: 6.2 – 7.5

سختی آب مناسب: حد تحمل 4-15 است اما بهتر است از حداکثر 10 dh تجاوز نکند

تشخیص جنسیت: بسیار مشکل بوده اما بطور معمول شکم ماده ها بزرگتر و پهن تر است.

تغذیه: انواع جانوران ریز نظیر کرم ها، حلزون ها، سخت پوستان، لارو حشرات ، جلبک ها

خلق و خو و رفتار: بشدت آرام بوده و فعالیت شبانه دارد و بهتر است در یک گروه نگهداری شود.

سازگاری: با غالب گونه های آرام و صلح جوی آکواریومی قابل نگهداری است.

سطح شنای ماهی: سطوح پایین آکواریوم و کفزی

سطح مراقبت: آسان

حجم تانک: حداقل 80 لیتر

دکور تانک: در آکواریوم لوچ کولی باید توسط گیاهان و کنده درختان برای ماهی مخفی گاه درست کرد ، بهتر است در کف آکواریوم از شن نرم استفاده شود زیرا لوچ کولی علاقه به رفتن زیر شن ها دارد.

وضعیت نور تانک: متوسط

جریان آب: ملایم

تولید مثل: بسیار مشکل است و به ندرت در اسارت اتفاق می افتد.

 


رفتگر ماهیان خاردار یا همان لوچ ماهیان یک خانواده یا حدود 110 گونه و 18 جنس هستند که غالبا ماهیانی کوچک را در بر می گیرند. زیستگاه غالب آنها در آسیای جنوی شرقی بوده و اکثر لوچ ماهیان بدنی کرمی شکل دارند و کوچک جثه هستند.

در دهان لوچ ماهیان دندان وجود ندارد و ساختاری نیمه تحتانی دارد و تعدادی سبیلک در اطراق دهان لوچ ماهیان دیده می شود که از 3 تا 6 جفت می تواند تفاوت داشته باشد. دندانهایی که در حلق لوچ ماهیان قرار دارد و به دندانهای حلقی موسوم است برای خرد کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد. عمده سبد غذایی لوچ ماهیان از مواد گیاهی و بی مهران کوچکی است که با اختفا ماهی در روی بستر و یا در میان قلوه سنگهای آن به دست می آید.

لوچ کولی جذابیت های مختلفی برای علاقمندان داشته که آن را به عنوان یک ماهی مناسب در صنعت آکواریوم و ماهیان زینتی در آورده است از جمله:

اندازه کوچک بدن

صلح جو بودن

رنگین بودن

رفتار جالب و سرگرم کننده


خصوصیات لوچ نیم نوار یا  لوچ کولی :

زیستگاه طبیعی ماهی  لوچ نیم نوار آسیای جنوب شرقی و در رودخانه های اندونزی، ، تایلند، غرب مالزی، سنگاپور، سوماترا، جاوه و جزیره بورنئو است. با توجه به محل زندگی، لوچ کولی از ماهیان گرمسیری محسوب شده و به مانند سایر هم خانواده ای های خود در خانواده لوچ ها  دارای بدنی دراز و باریک و سیلندی یا کرمی شکل است .

در زیستگاه طبیعی به طول بدن 10 تا 12 سانتی متر و گاه بیشتر می رسد  و در اسارت و در محیط آکوآریوم معمولا اندازه  کوچکتری خواهد داشت.  زمینه بدن لوچ نیم نواربه رنگ زرد یا نارنجی است که 15 تا 20 نوار قهوه ای رنگ تیره یا سیاه رنگ بصورت حلقوی عرض بدن ماهی را در بر گرفته است . این طرح رنگی سیاه و نارنجی سبب شده به مارماهی پلنگی نیز نام برده شود.

تعدادی سبیلک در اطراف دهان لوچ کولی قرار دارد (3 جفت سبیلک)  که وظیفه جستجوی طعمه و یافتن غذا را بر عهده دارند.

به نظر می رسد طول عمر این ماهیان حدود 10 سال باشد.

تعداد کروموزومهای لوچ کولی 50 عدد (n=50 2) است .

لوچ کولی ماهی همه چیز خوار است و در آکواریوم با زیست در بستر تانک از مواد غذایی ته نشین شده در آکواریوم استفاده می کند و از این رو به تمیزی محیط آکواریوم کمک می کند. طبیعی است موجودات ریزی که در بستر آکواریوم و در میان سنگ های آن قرار می گیرند به عنوان غذای مورد علاقه لوچ نیم نوار محسوب شده و به شکار آن ها می پردازد که می توانند کرمها و جانوران ریز ساکن بستر و یا حتی بچه ماهیان بسیار کوچک باشند.

اگر می خواهید لوچ های نیم نوار شما گرسنه نمانند باید توجه داشته باشید که مقداری از غذا به آنها برسد و یا از انواعی از مواد غذایی تجاری استفاده کنید که در بستر آکواریوم در اختیار ماهیان کف زی قرار می گیرد. قرصهای تترامین (TetraMin® Tablets ) و یا کرمهای خونی منجمد و یا ناپلیوس آرتمیا و غذا های زیر آبی می توانند برای تغذیه لوچ های کولی به کار روند.

لوچ نیم نوار یک ماهی خجالتی است و طبعا در مخفی گاه های موجود در آکواریوم در میان سنگ ها و گیاهان یا حفرات بستر تانک مخفی می شود. در صورتی که احساس امنیت کند در تانک به حرکت در امده و اگر پوشش گیاهی داشته باشید و یا خزه ای بر چوب بسته باشید می توانید حضورشان را در پیش زمینه آکواریوم نیز مشاهده کنید.

گرفتن لوچ های کولی بسیار سخت است و در تانکی که تزئینات داشته باشد به سختی مقدور است.


خصوصیات آب مناسب برای لوچ کولی :

لوچ های کولی ساکن رودخانه های با آب تمیز و سطح اکسیژن بالا هستند پس برای نگهداری از آنها در آکواریوم باید آبی مناسب از نظر سطح اکسیژن و کیفیت آب فراهم شود. طبعا استفاده از فیلترهای تصفیه مناسب و پمپ های هوادهی مطلوب میتواند شرایط کیفی مناسب را در آکواریوم فراهم کند . 

دمای محیط زندگی لوچ های کولی از آنجایی که ماهیانی گرمسیری هستند باید در بازه دمایی بین 25 تا 28 درجه سانتی گراد ( 78 تا 82 درجه فارنهایت ) قرار داشته باشد .

حدود  پی _ اچ مناسب برای لوچ های کولی ، معمولا محدوده 5/6 تا 5/7 بپیشنهاد می شود ولی آب خنثی یا تا حدودی  زیر 7 میتواند برای این ماهی مناسب باشد.

آبهای قلیایی برای نگهداری لوچ کولی مناسب نیستند. لوچهای نیم نوار آبهای با سختی متوسط و یا ترجیحا آبهای غیر سخت را می پسندند و بهتر است که میزان سختی آب از 10 ( dh ) فراتر نرود .

  لوچهای نیم نوار آب آکواریوم های جا افتاده و به اصطلاح آب کهنه را می پسندند. برای معرفی این ماهی به آکواریوم هایی که به تازگی راه اندازی شده است باید مراقبت بیشتری انجام داد.


 

دکوراسیون محیط زندگی لوچ کولی:

به دلیل خجالتی بودن لوچ نیم نوار باید آکوآریوم آنها دارای مناطق مناسبی برای اختفا و آرام گرفتن ماهی   باشد . استفاده از پوست نارگیل و کوزه های گلی در آکواریوم لوچ کولی مرسوم است . می توان با استفاده از سنگهای درشت و  چیدن آنها روی هم به ایجاد حفره هایی اقدام کرد تا برای پناه گرفتن و زیست این ماهی استفاده شود . قلوه سنگهای بدون گوشه های تیز، قلوه سنگهای گرد ، گویهای کوچک کریستالی و وسایل مناسب دیگر می توانند برای این منظور به کار برده شوند.

به دلیل مشخصات زیستگاه های طبیعی لوچ نیم نوار باید به  استفاده از گیاهان طبیعی و تکه چوبهای زیر آبی در آکوآریوم لوچهای کولی توجه داشت زیرا این ریشه های زیر آبی و گیاهان آبزی محیط مناسبی را برای پنهان شدن لوچهای نیم نوار فراهم کرده و در ضمن محیط زیبایی را برای آکواریوم به ارمغان می آورند .

به دلیل خوی آرامی که لوچ های کولی دارند می توانیم طیف وسیعی از ماهیان را با لوچ نیم نوار نگهداری کنیم ا زجمله سایر لوچهای هم خانواده، انواع ماهیان زنده زا از جمله گوپی و مولی و پلاتی و دم شمشیری، گورامی ها ، تتراها، دانیو ها ، انواع کت فیش های کوچک ، ماهیان رنگین کمانی و حتی برخی از سیکلیدهای صلح طلب از جمله رامیرزی نگهداری نمود .


تکثیر ماهی لوچ کولی :

بسیاری از ماهیان را میتوان از روی ظاهر تشخیص جنسیت داد اما در بعضی از ماهی ها و از جمله لوچ نیم نوار، صفات ثانویه جنسی واضحی  وجود ندارد اما می توان ماهیان ماده بالغ را در فصل تخم ریزی از شکم چاق و متورم شان تشخیص داد لذا بهتر است لوچ ها را در گروه های 4 تا 6 عددی نگهداری کرد تا امکان وجود داشتن هر دو جنس ماهی و یک جفت مولد از آنها در محیط آکواریوم بالا رود .

نر ها دارای کمر ماهیچه ای تری بوده و جلوی سینه ی آنها اندکی بزرگتر و مانند پدال می باشد. ماده ها اندکی بزرگتر و عمودی تر می باشند.

ماهی لوچ نیم نوار نر و ماده همدیگر را انتخاب میکنند و سپس از گروه جدا شده و مدت زمان بیشتری را با هم به سر می برند و در این زمان است که شما می توانید یقین کنید که حتما یک جفت لوچ کولی را در اختیار دارید .

لوچ های کولی در شرایط متعارف در 18 ماهگی از نظر جنسی بالغ می شوند و این در حالی است که طولی بیش از 7 سانتیمتر دارند.


خصوصیات مخزن لوچ کولی در هنگام تولید مثل:

مخزن مناسبی که برای نگهداری  6 عدد لوچ کولی بالغ پیشنهاد می شود در حدود 40 لیتر است. آب مخزن لوچ ها باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد ، 2 یا 3 گلدان یا کوزه گلی کوچک در مخزن قرار دهید و همچنین قرار دادن توده های خزه در بستر آبزی دان در دادن احساس امنیت به ماهیان و تحریک آنها به تخم ریزی می تواند موثر باشد . برای این کار می توانید با نخ این خزه ها را به سنگها یا تکه چوبها و حتی کوزه های گلی ببندید .

یک سطح کفی شنی نرم برای این آبزیان یک اولویت می باشد. آنها را در گروه های ۶ تایی یا بیشتر نگه دارید. مکان های اختفای زیادی برای آنها ایجاد نمایید. این امر باعث می شود آنها کمتر خجالتی شوند.  لوچ های کولی بسیار اجتماعی هستند و خوی تهاجمی ندارند.   

تانک تولید مثل شما باید با شن های کفی نرم و گیاهان شناور با ریشه های بزرگ، چندین تکه خزه ی جاوا در دور تانک، و سیستم فیلتر اسفنجی تهیه شده باشد. همچنین مخفیگاه های متعدد را برای لوچ ها در نظر گرفته باشید. لوله های پلاستیکی(پی وی سی) که به صورت قطعات ۶ اینچی بریده شده باشند نیز بدین منظور می توانند به کار گرفته شوند. همچنین از سنگ های کوچک و سنگریزه های تیره در اطراف ماسه ها استفاده نمایید این امر باعث ایجاد مخفیگاه های بیشتر و همچنین ایجاد پناهگاه برای تمامی تخم ها می شود.


خصوصیات نور مناسب برای لوچ کولی در هنگام تولید مثل:

باید توجه داشت که آکواریوم نگهداری لوچ های کولی  از تابش مستقیم نور آفتاب در امان باشد همچنین لامپها و سیستم های روشنایی مورد استفاده برای این ماهیان نباید بسیار پر نور باشند. طول مدت نور دهی به مخرن این ماهیان در زمان تولید مثل بهتر است حدود 8 ساعت در روز باشد . پس از خاموش کردن نور ، روشن کردن دوباره آن یا استفاده از چراغ قوه به منظور بازرسی داخل آکوآریوم می تواند باعث وارد آمدن استرس و شوک به لوچ ها شود .


خصوصیات پی _ اچ  و سختی مناسب آب برای لوچ کولی در هنگام تولید مثل:

پی _ اچ آب مخزن مولدین در هنگام تولید مثل باید در حدود 6.8 تا 7.2 تنظیم شود و باید مراقب بود که سختی آب نیز بالا نباشد . اگر آبی که در اختیار دارید دارای سختی بالایی می باشد با استفاده از فیلترهای ویژه، استفاده از ذغال فعال یا رزین و یا با نگهداشتن چند روزه آب در یک مخزن به منظور رسوب مواد معلق ، می توانید به بهبود کیفیت آب کمک کنید.

لوچ های کولی آبهای سبک و اندکی اسیدی را ترجیح می دهند. اما این امر در صورتی که شرایط آب کاملا تمیز باشد، اجباری نیست. آنها شریط بدون نیتریت، آمونیاک و نیترات کم آب را ترجیح می دهند.


تعویض آب مناسب برای لوچ کولی در هنگام تولید مثل:

باید رفتار لوچ های کولی را در تانک خود زیر نظر داشته باشید. پس از تشکیل جفت ها و جدا شدن جفتها از گروه، باید به دقت آنها را تحت نظر داشته باشید . زیرا با گذشت چند روز شکم ماهی ماده به تدریج متورم می شود که  نشانه پیشرفت روند تولید مثل و رسیدن تخمهاست . در این زمان باید مقدار تعویض آب روزانه را بیشتر کنید و آب پاک و شفاف و تمیز را بیشتر از حجمی که پیش از این به مخزن اضافه می نمودید ، اضافه کنید .

بیان شده که بهتر است این آب یکی دو درجه سرد تر از آب آکوآریوم باشد .


رفتارهای تولید مثلی در لوچ کولی:

پس از مدتی که از آمادگی جفت ها سپری شد متوجه شنای رفت و برگشتی لوچ کولی به طرف سطح و کف آکوآریوم می شوید . ممکن است در ظاهر ماهی ها کمی عصبی به نظر بیایند که البته طبیعی است . معمولا در سپیده دم فردای آن روز تخم ریزی با شنای هم زمان ماهی نر و ماهی ماده به طرف سطح آب و تاب خوردن آنها به دور هم به وقوع می پیوندد .

تخمها دارای رنگ سبز روشن بوده و برای مدت کوتاهی شناور می مانند و سپس ته نشین می شوند . تخمهای لوچ کولی دارای خاصیت چسبندگی بوده و به گیاهان و سایر اجسام می چسبند . دیده شده که والدین تخمهایی را که بر روی بستر افتاده اند را می خورند . به همین دلیل استفاده از گیاهان مناسب در مخزن تکثیر این ماهی ها برای حفاظت تخمها بسیار مهم است . پس از تخم ریزی به منظور جلوگیری از خورده شدن تخمها توسط والدین ، می توان والدین را از مخزن خارج نمود ، همچنین می توان توده گیاهان محتوی تخم را به مخزن دیگری منتقل کرد .


تفریخ تخم های ماهی لوچ کولی:

پس از دو تا سه روز لاروها از تخم خارج می شوند که در روزهای اول به علت وجود کیسه زرده ، تغذیه ای نخواهند داشت ولی پس از آن از موجودات ذره بینی که در کف بستر آکواریوم  و لابه لای خزه ها و گیاهان وجود دارند تغذیه خواهند نمود . پس از مدتی می توان از غذاهای مخصوص بچه ماهیان که ته نشین می شوند استفاده نمود و از روز ششم می توان آنها را با انفوزوئر ها تغذیه کرد . پس از 10 تا 12 روز هم می توان به آنها ناپلیوس آرتمیا داد .


 

 

آنچه شما برای تکثیر ماهی لوچ کولی نیاز دارید:

  • تانک یا آکواریوم با حجم مناسب
  • دو فیلتر اسفنجی از نوع شلنگ هوایی
  • پمپ هوا
  • بخاری
  • ماسه آکواریومی مناسب
  • گیاهان شناور دارای ریشه_مانند لوتوس های آبی یا کاهوی آبی
  • چند تکه خزه ی جاوا یا خزه کریسمس
  • 6 تا 8 لوچ کولی بالغ ( حداقل 7 سانتیمتر طول داشته باشند)
  • آبی که اندکی اسیدی یا خنثی و سبک باشد
  • سنگ برای مخفی گاه
  • لوله پلاستیکی برای مخفی گاه

 

روند آماده کردن شرایط برای تکثیر و تولید مثل لوچ کولی:

لوچ های کولی را در تانک  تکثیر قرار داده و دمای مخزن را در حدود ۲۸ درجه سانتیگراد یا کمی بالاتر ببرید. تغذیه لوچ ها یگولی در دوران تکثیر باید خوب باشد و میتوانید آنها را  با کرم خونی، توبیفکس، کرم سفید، کرم گریندال، دافنی یا غذای مناسب زنده دیگر تغذیه نمایید. چندین بار  تغذیه لوپ نیم نوار در روز سبب آمادگی زودتر آنها برای تولید مثل میشود.

برای حفظ و بهبود کیفیت آب روزانه ۵% از آب را تعویض کنید. فیلتر های اسفنجی را در آکواریوم بطور مداوم در حال کار نگهدارید تا ضمن بهبود سطح اکسیژ« آب به حفظ کیفیت آب نیز کمک کند. در صورت نیاز به تمیز کردن فیلترهای اسفنجی توجه داشته باشید که آن را با آب آکواریوم یا آبی که کلر ندارد شستشو دهید تا باکتریهای مفید آن از بین نرود.

  مخزن تا تا حدود سه چهارم ارتفاع آبگیری کنید.دقت کنید که حجم آبگیری شده در حد نیازمندی زیستی ماهی باشد. 

اضافه کردن برگ بادام هندی به علت موادی که در آب آزاد می کند سبب بهبود کیفیت آب شده و شرایط تخم ریزی را برای لوچ کولی بهتر می کند.

بعد از گذشت مدتی از قرار گرفتن جفت ها در تانک تخمریزی شاهد بزرگ شدن شکم ماده ها می شویم که نشان از آمادگی تخمریزی لوچ های کولی دارند و در اینحال برای تحریک ماهی به تخمریزی مقداری آب سبک که می تواند آب باران یا آب دستگاه تصفیه آب (آب RO) باشد را در هنگام عصر یا بعد از ظهر به تانک اضافه نمایید. این امر ممکن است باعث شروع تخم ریزی آنها شود.


رخ دادن فرایند تولید مثل در لوچ های کولی:

اگر همه شرایط لازم را برای تولید مثل لوچ های کولی فراهم کردید احتمال می رود صبح روز بعد شاهد هیجان تخم ریزی ماهیان در تانک باشید بطوری که لوچ های کولی دائم در تمامی طول آکواریم به شنا می پردازند. نر ها و ماده ها جفت شده و در کنار هم و در تمامی سطح اب شنا میکنند. در این هنگام نر ها و ماده ها جفت گیری کرده و در حالی که از سطح اب به پایین حرکت می نمایند به هم می چسبند. هنگامی که به هم می چسبند زمانی است که ماده تخم ها را می گذارد و نر آنها را بارور می نماید.

تخم ها به رنگ سبز روش می باشند و سنگین بوده و به آرامی در آب نشست کرده و غرق شده و  به ریشه های شناور گیاهان چسبیده یا روی خزه های جاوه یا کریسمس می افتند.

هنگامی که تخم ریزی به پایان رسید، گیاهان شناور و خزه هایی که بر روی آنها تخم ها چسبیده اند را به آکواریم دیگری منتقل کرده و جهت تامین آب آن، از آب تانک جفت گیری استفاده نمایید. فیلتر های اسفنجی را از آکواریم های اصلی به آکواریم جدید انتقال دهید.

روش بهتر این است که برعکس عمل کنید و به جای خروج گیاهان و فیلترها، لوچ های کولی را به اکواریوم دیگری منتقل کنید و تخم ها در اکواریوم اصلی برای باز شدن باقی بمانند.

اولین کشت دهی انفوزوئری را آغاز نمایید. هر روز یک کشت دهی جدید را شروع نمایید. همیشه آنها را با انفوزوئرهایی که ۵ روز از زمان کشت شان گذشته است تغذیه نمایید.


بزرگ کردن نوزادان

تخم های لوچ کولی پس از حدود ۲ روز هچ شده و پس از سه روز دیگر لاروها به آزادی شنا می نمایند. ممکن است تا ۴۰۰ نوزاد وجود داشته باشد. در هفته ی اول آنها را با انفوزوئرها تغذیه نمایید. پس از هفته ی دوم آنها را با میگوی آب شور و میکرو کرم تغذیه کنید. پس از ۶ هفته میتوانید از غذای خشک ماهی استفاده نمایید اما مراقب باشید که هر غذایی که نوزادان پس زده اند و در تانک ته نشین شده است را از تانک خارج کنید

تانک را با انجام ۵% تعویض آب با آب مانده و دیکلره تمیز نگه دارید. پس از دو ماه نوزادان باید به بلندی ۱.۲۵ اینچ رسیده باشند. پس از ۵ ماه آنها به سایز قابل فروش می رسند.

لوچ های کولی همواره متقاضییان بالایی دارند، تکثیر آنها مشکل است، اما اگر توانستید فرمولی بیابید که آنها را به صورت دوره ای تکثیر نمایید می توانید به سود دهی بالایی برسید. جالب است بدانید تکثیر خانگی مداوم باعث افزایش نسل آنها شده و تکثیر آنها را آسان می نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا