تکثیر و پرورش گیاهان آکواریومیراه اندازی و مدیریت آکواریوم گیاهیگیاهان آبزی و آکواریومیمطالب عمومی آبزیان

گیاه کاهوی آبی/Water lettuce/Pistia stratiotes

گیاه کاهوی آبی

گیاه کاهوی آبی یکی از گیاهان آبزی زیباست که در آکواریوم های گیاهی و همچنین در تکثیر بعضی از ماهی های زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه قابلیت رشد و تکثیر زیادی داشته و در صورتی که به درستی مدیریت و نگهداری نشود می تواند تمام سطح آکواریوم را فرا گرفته و مانع نفوذ نور به پایین شود. در این مطلب به آشنایی با گیاه کاهوی آبی می پردازیم.

مشخصات گیاه کاهوی آبی:

نام علمی: Pistia stratiotes

نام عمومی: کاهوی آبی   (water lettuce)

خانواده: Araceae

منشاء:

خاستگاه گیاه از آفریقا است. گیاه کاهوی آبی اولین بار در در رود نیل در نزدیکی دریاچه ویکتوریا مشاهده شده است. هم اینک در بسیاری از منابع آب شیرین در نواحی استوایی دیده میشود.

مشخصات ظاهری گیاه:

کاهوی آبی یک گیاه رو آبی یا شناور بر سطح آب با برگهای شیاردار ضخیم و گوشتی به رنگ سبز روشن است. برگهای گیاه کاهوی آبی به شکلی در کنار هم قرارمی گیرند که ظاهری شبیه کاهو به گیاه میدهند. سطح برگها با پرزهای نرمی پوشیده شده که آب گریز بوده و آب را از سطح برگ کاهوی آبی دفع میکند.حداکثر طول برگها 25 سانتی متر و عرض آنها تا 10 سانتی متر ذکر شده و در صورت قرا رگرفتن در شرایط پرورش مناسب در هوای آزاد به اندازه های بسیار بزرگی می رسد. در صورت نگهداری گیاه کاهوی آبی در داخل منزل معمولا قطر هر بوته بسیار کوچکتر بوده و بین 5 تا 15 سانتی متر یا حتی در اندازه ها یکوچکتر بسته به نور و مواد غذایی در دسترس خواهد بود

نور:

در صورت بهره مندی گیاه کاهوی آبی  از نور آفتاب میتواند رشد سریعی داشته باشد. در نمونه هایی گه بدور از نور شدید رشد یافته باشند فرم گیاه زیباتر خواهد بود. نیاز نوری متوسط به بالا دارند.

دمای مطلوب:

حد معمول دمایی برای گیاه کاهوی آبی 28-21 درجه سانتگیراد است. در صورت قرار گرفتن در معرض سرما امکان آسیب جدی به گیاه و حتی از بین رفتن آن وجود دارد.

اسیدیته آب:

دامنه 7.5-6.5

KH :

3 تا 8

تکثیر:

 از راه جدا کردن پاجوشها

سطح مراقبت:

 گیاه کاهوی آبی چندان حساس و در شرایط نوری و غذایی متعارف آکواریوم و منابع آبی بخوبی رشد و نمو و تکثیر می یابد.

نکات لازم در نگهداری از گیاه کاهوی آبی:

1)گیاه کاهوی آبی به 10 تا 12 ساعت نور خوب نیازمند است (نیاز نوری متوسط به بالا).
2)ریشه های گیاه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه از بدنه آبی یا مخزن آکواریوم است و نباید توسط ماهیان گیاهخواری که می توانند آن را بخورند، از بین رود.
3)گیاه کاهوی آبی بر سطح اب شناور است و میتواند با جریان آب در سطح جابجا شود و اگر نیازمند مدیریت مکانی گیاه کاهوی آبی در آکواریوم یا منبع ابی خود هستید باید به روشی جابجایی آن را در سطح آب محدود کنید.
4)گیاه کاهوی آبی قدرت زیادی در جذی مواد مغذی از آب توسط ریشه های انبوه خود را دارد و باید برای بقای گیاه کاهوی آبی یا سایر گیاهان آبزی موجود در مخزن به تامین مواد مغذی مناسب برای رشد و نمو گیاه توجه کنید.

 اگر تعداد کاهوی آبی شما محدود است میتوانید آنها را از آکواریوم خارج و به مدت چند ساعت در محلول رقیقی از کود کامل گیاهان آپارتمانی شناور کنید تا کود لازم را از آب جذب کرده و بعد به آکواریوم برگردانید. اگر کاهوی آبی زیادی در مخزن خود دارید باید کود مایع مناسب گیاهان آکواریومی را به مخزن خود اضافه کنید. کاهوی آبی قابلیت بیشتری نسبت به سایر گیاهان آکواریومی متداول در جذب مواد مغذی از آب دارد.

-گلهای این گیاه کوچک بوده و دارای رایحه خوش و ملایمی هستند.
-در صورت پوشیده شدن کل سطح آب مخزن توسط این گیاه احتمال افت غلظت اکسیژن آب ومرگ ومیر آبزیان وجود دارد بنابراین بهتر است تنها قسمتی از سطح آب را به این گیاه زیبا اختصاص دهید.

گونه های گیاهی سازگار با کاهوی آبی:

کاهوی آبی را می توان با گیاهان آبزی شناوری همچون ceratopteris ، salvinia ، lemna  نگهداری نمود. اندازه بزرگ و قدرت رشد گیاه کاهوی آبی بر حضور و پایداری گیاهان آبزی دیگر تاثیر می گذارد.

خواص و کاربردهای گیاه کاهوی آبی:

بررسی گیاه کاهوی آبی نشان داد که ریز مغذی های موجود در این گیاه خواص انتی اکسیدانی دارد. عصاره برگ گیاه کاهوی آبی سرشار از فنول ها و تانین ها است که ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی هستند. 100 گرم از برگ کیاه کاهوی آبی حاوی 0.52 میلی گرم ویتامین C و 3.36 میلی گرم ویتامین E بود.

نکات زیست محیطی گیاه کاهوی آبی:

اگر در نواحی گرمسیری کشور زندگی میکنید که در فصل سرما دمای منابع آبی به حدی تقلیل نمی یابد که سبب مرگ گیاه در فصل سرد شود، به هیچ وجه نباید کاهوی آبی را در آبگیرها و منابع آبی طبیعی رها کنید چرا که به راحتی به گونه ای مهاجم تبدیل شده و روی اکوسیستم منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت و سبب مرگ گیاهان آبزی بومی به دلیل نرسیدن نور به داخل آب و مرگ آبزیان به دلیل کاهش تبادلات گازی منابع آبزی و کمبود اکسیژن در آب میشود. هم اکنون در ایالت تگزاس امریکا حمل و نقل و نگهداری این گیاه ممنوع بوده و در برخی از نقاط گرمسیری جهان وارد شدن این گیاه به سیستمهای آبی و رشد خارج از کنترل آن به معضلی جدی تبدیل شده است.

پراکنش گیاه کاهوی آبی در ایران :

گیاه آبزی پیستیا استراتیوتس به صورت بومی در ایران وجود ندارد. اما گزارش حضور آن در منابع آبی کشور داده شده است.

در بررسی جهت تعیین جایگاه حفاظتی گیاهان و بوم‌سازگان‌های استان گیلان در سال 1398، یک گیاه آبزی بیگانه در آب‌بندان‌های شرقی شهر رشت مشاهده شد که سطح آب را پوشانیده بود. نمونه‌هایی از گیاه جمع‌آوری و همچنین اطلاعاتی از شرایط رویشگاهی آن تهیه گردید. نمونه‌های موجود به کمک منابع فلوری معتبر مورد مطالعه قرار گرفتند و در نتیجه گیاه Pistia stratiotes L. با نام عمومی کاهوی آبی متعلق به تیره گل‌شیپوری (Araceae) شناسایی شد که در اینجا برای نخستین بار از ایران گزارش می‌شود. کاهوی آبی گیاهی حاره‌ای است که امروزه به شکل مهاجم پراکنش گسترده‌ای در جهان پیدا کرده است. به این ترتیب با اعلام امکان گسترش وسیع گونه فوق، لزوم اتخاذ تدابیر کنترلی سریع با تاکید بر کلیه زیستگاه‌های آب شیرین شمال کشور توصیه می‌گردد.

 

مقالات مرتبط با این موضوع:

Water lettuce/Pistia

 

دوره های آموزشی مرتبط با این موضوع:

راهنمای نگهداری و پرورش گیاه کاهوی آبی

 

محصولات مرتبط با این موضوع:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا