پرورش آبزیان زینتیتکثیر و پرورش گیاهان آکواریومیراه اندازی و مدیریت آکواریوم گیاهیراه اندازی و نگهداری آکواریومطراحی، ساخت، منظره آرایی و دکوراسیون آکواریوم

آشنایی با پالاداریوم ( آکواریوم گیاهی + تراریوم)

اصول راه اندازی، طراحی و نگهداری پالاداریوم و وسایل و تجهیزات مورد نیاز

شاید با شنیدن اسم پالاداریوم به یاد فیلمهای فضایی یا تخیلی بیفتید اما در واقع این اسم نشانگر آکواریوم هایی است که در خود ترکیبی از عناصر مختلف  را دارد.

پالاداریوم یک محیط زیست طبیعی است که ترکیبی از عناصر خشکی ، آب و محیط بینابین را بصورت توام در خود دارد و از این رو میتواند زیبایی ها و شگفتی های هر سه محیط را در اشتراک با یکدیگر به خانه یا محل کار شما بیاورد. ماهیهای مختلف، دوزیستان، خرچنگ و میگو و لابستر، گیاهان آبزی ، گیاهان ردابی و گیاهان خشکی در کنار هم در یک جمع شگفت انگیز. اگر چه این همه تنوع به نظر سختی ایجاد محیط زیست مناسب و مهمتر از آن مراقبت و مدیریت آن را ایجاد می کند اما واقعیت چیز دیگری است. با ما باشید تا مروری بر این قضیه داشته باشیم.

پالاداریوم ها در واقع ترکیبی توام از محیط آکواریوم های گیاهی و نیز تراریوم ها با گیاهان متناسب  با آن هستند. در واقع این ترکیب اجازه می دهد شما یک قسمت از حیات آبزی را در زی آب مشاهده کرده و یک بخش از حیات گیاهان در خشکی را در کنار بخش آب به نظاره بنشینید. محیط بینابین آب و خشکی نیز طبیف جالبی از گیاهان و جانوران مختص به این محیط ویژه را می تواند در خود جای دهد.

قسمت بیرون آز آب پالاداریوم ها که سبزی و حیات ملموس تر گیاهی را برای بیننده فراهم میکند به این محیط زیست کوچک، جذابیت و زیبایی دو چندانی می بخشد. وجود بخش آبی در پالاداریوم  امکان تهیه رطوبت موردنیاز گیاهان بخش خشکی و نیز کنتراست حیات آبی خشکی را در این محیط فراهم می کند. پالاداریوم ها نسبت به آکواریوم های گیاهی حساسیت کمتری داشته و در نتیجه پایدارتر و مقاومتر هستند. مقدار آب کمتری در خود جای داده اند و از این رو نیاز کمتری به عملیات نگهداری و مدیریت متداول در آکواریوم های پلنت را دارند. اکوسیستمی که در یک پالاداریوم طراحی و ایجاد می شود به دلیل ترکیب مناسبتر منابع در دسترس و مصرف کنندگان متناسب موجود در محیط از دوام زیستی طولانی مدت تری برخوردار هسند.

با طراحی درست پالاداریوم و فراهم کردن نور مناسب و گیاهان سازگار و مطلوب در این مجموعه میتوان انتظار داشت فعالیت های نگهداری و مدیریت این مجموعه به حداقل رسیده و از پایداری بسیار خوبی برخوردار باشد.

 پالاداریوم ها قابلیت تطبیق با طراحی های مختلف، در اشکال متفاوت و در اندازه های متغییر را دارند.

از انجایی که هر سه محیط زیستی آب، خشکی و بینابین در پالاداریم وجود دارد میتواند از گیاهان بسیار متنوعی از مناطق خشکی، مرطوب، باتلاقی و کاملا آبزی در ترکیب پالاداریو م بهره برد.

بسته به طراحی میتوان پالاداریوم ها را از نوع رو بسته و یا ا نوع رو باز ایجاد کرد.

در محیط آبی میتوان بسته به نور و منابعی که در دسترس است از گیاهان متنوع و متناسب ابزی در طراحی منظره ابی داخل محیط آبی استفاده کرد. ابزیان مختلفی از ماهیهای کوچک تا نرم تنان و سخت پوستان وحتی دوزیستان را می توان در این محیط آبی و یا با استفاده از محیط آبی – خشکی در دسترس در تراریوم در مجموعه زیستی ایجاد شده جای داد.

به مانند هر محیط طیست دیگری برای راه اندازی و طراحی درست یک پالاداریوم باید به استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب توجه داشت. مواد و عناصر و لوازم به کار رفته در یک پالاداریم از طیف وسیعی از موارد تشکیل شده است از جمله:

باکس های شیشه ای آماده یا طراحی شده بر اساس نیاز و در اندازه مناسب

انواع مه ساز و رطوبت ساز

انواع چوب تزئینی

انواع سنگ و ضخره تزئینی

انواع بستر مورد نیاز رشد و نمو گیاهان

انواع گیاهان آبزی

انواع گیاهان مناطق ساحی یا مردابی

انواع گیاهان خشکی

منبع نور

 

مدیریت نگهداری:

پالاداریو ها بطور روزانه به دریافت حداقل 4 تا 5 ساعت نور احتیاج دارند.

بسته به نیاز هفته ای یک تا دو مرتبه میتوان نسبت به تعویض آب یا تازه کردن آب ظرف پالاداریم اقدام کرد.

انتخاب گونه های گیاهی مناسب برای پالوداریوم متناسب با فضای زیستی ایجاد شده.

انتخاب گونه های مناسب جانوری با توجه شرایط زیستی ایجاد شده.

توجه به سازگاری و مطلوبیت جانوران و گیاهان موجود در اکوسیستم پالاداریوم

توجه به نیازمندیهای زیستی گیاهان و جانوران پالاداریوم

 

 

 

مزیت های پالاداریوم:

ساخت و راه اندازی آسان نسبت به سایر زیستگاه های قابل ساخت گیاهی و جانوری نظیر آکواریوم و تراریوم

نگهداری آسان تر

هزینه راه اندازی و نگهداری کمتر

نیازمند لوازم و تجهیزات کمتر

پلی بین محیط آبی و خشکی ایجاد می کند

نمای شگفت انگیزی از حیات آبی و خشکی را در خانه ایجاد می کند.

قابلیت خلق جلوه های مختلفی از طبیعت از جمله نهر و رودخانه و آبشار در محیط زندگی شما

امکان ایجاد بیوتوپ ها و زیستگاه های مختلف حیات در منزل از جمله جنگلهای بارانی، اکوسیستمهای باتلاقی و مردابی، مناطق ساحلی و …

 

محدودیت های پالاداریوم:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا