پرورش آبزیان زینتیتکثیر و پرورش ماهیان زینتیغذا و تغذیه ماهیان زینتی

غذای دست ساز مخصوص دیسکس

دیسکس ماهی زیبایی است که در بین علاقمندان ماهیان زینتی از طرفداران زیادی برخوردار است.

خصوصیات متفاوتی از این ماهی سبب جذابیت دو چندان آن شده است. آرامش و صلح جویی، وقار و متانت، زیبایی و تنوع رنگ و طرح، فرم زیبای بدن و بسیاری از خصوصیات رفتاری و زیستی خاص این ماهی سبب شده از جذابیت دو چندانی در بین ماهی دوستان برخوردار باشد.

یکی از مواردی که در پرورش و نگهداری این ماهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تغذیه مناسب و درست این ماهی در مراحل مختلف زیستی ان است. خصوصیت رفتاری و تغذیه ای خاص این ماهی سبب شده نتوان از هر غذایی برای تغذیه ان استفاده کرد از این رو انتخاب غذا یمناسب برای نگهداری از ماهی دیسکس بسیار مهم بوده و در موفقیت مراقبت خوب از این ماهی و کسب شادابی و سلامت مطلوب در ماهی بسیار موثر است.

ساخت غذا برای دیسکس توسط پرورش دهندگان و علاقمندان این ماهی زینتی همواره یکی از راهکارهای مناسب و مورد توجه برای تامین نیازمندی های تغذیه ای این ماهی زیبا و با ارزش در طی سالیان گذشته بوده و هم اینک نیز به عنوان یکی از موثر ترین و مطلوبترین روشها برای تغذیه دیسکاس است.

مواد و ترکیبات مختلفی برای ساخت غذای دست ساز برای دیسکس استفاده شده است و هر فردی تغییراتی در ان داده است اما چند چیز در تمام این ترکیبات و فرمول های غذایی مشترک بوده و هست. تجارب پرورش دهندگان و صاحب نظران مطرح در زمینه تکثیر و پرورش ماهی دیسکس سبب شده فرمولی متناسب با نیامندیهایی غذایی ماهی، خوشخوارک برای جلب توجه ماهی و قابل ساخت در شرایط مختلف و مناطق مختلف فراهم شود.

موادی که در فرمولهای دست ساز توسط افراد مختلف برای ساخت غذای دیسکس استفاده شده است طیف وسیعی از ترکیبات را در برگرفته است که فایده و مطلوبیت بعضی از انها با تجربه و دانش بدست امده در رابطه با تغذیه دیسکس سازگار بوده و نیازمندیها و خصوصیات مورد نظر را در ماهی دیسکس تامین میکند و بعضی مواد بیشتر جنبه آزمایش و خطا داشته و مطلوبیت انها به درستی تایید نشده است و استفاده از بعضی از این مواد نیز جای تردید یا تامل داشته و دارد. در هر صورت مواد متفاوتی در خوراک دست ساز ماهی استفاده شده مه تعدادی از انها به شرح زیر است:

دل گاو، گوساله، گوسفند، بوقلمون، مرغ و…

میگو

ماهی

جگر

سیر

اسپیرولینا

فلفل دلمه ای

غذای خشک تجاری

اسفنجاج

کرم بروکلی

ژلاتین

نخودفرنگی

مواد و ترکیبات افزایش رنگ ماهی

زعفران

زرده تخم مرغ

موز

هویج

مخمر آبجو

و بسیاری ترکیبات دیگر که تهیه بعضی در بیشتر مناطق دشوار بوده و استفاده از بعضی امروزه منسوخ شده است.

آنچه در بین تمام جیره های موفق مشترک است، وجود چند بخش در غذای دیسکس است که با کمی تفاوت در قریب به اتفاق جیره های غذایی دیسکس مشترک است:

بخشی که پروتئین جیره را تامین میکند،

بخشی که انرژی جیره را تامین میکند،

بخشی که سبب بهبود رنگ ماهی میشود،

بخشی که سبب بهبود فرایند هضم و جذب و خوشخوراکی غذا میشود،

بخشی که ویتامینها و مواد معدنی و عناصر کم نیاز جیره را تامین می کند

و نهایتا بخشی که اجزای جیره را به همدیگر پیوند داده و با نسجام اجزای غذایی جیره مانع ریخت و پاش غذا در آب و از دست رفتن مواد غذایی ان به هنگام مصرف توسط ماهی میشود.

برای ساخت و تولید غذایی مناسب برای ماهی دیسکس باید به چند جنبه توجه داشته باشیم و از ان اطلاعات لازم را حاصل کرده باشیم:

زیستشناسی دیسکس،

رفتار شناسی دیسک،

فیزیولوژی تغذیه دیسکس،

نیازمندیهای غذایی دیسکس در مراحل مختلف رشد و نمو،

شناخت مواد و ترکیبات مناسب و در دسترس برای ساخت غذا،

علم جیره نویسی و فرمولاسیون مناسب ترکیبات غذایی برای ایجاد ترکیبی متعادل و متناسب و اقتصادی

و نهایتا شوق و ذوق و حوصله لازم برای ساخت غذا برای این موجود زیبا و دوست داشتنی.

 

خوب از بین همه فرمولهایی که میشه برای دیسکس گذاشت براتون فرمول زیر را پیشنهاد میکنم. اجرای مورد استفاده قطعی و بی تغییر نیستن اما این حدودنسبت میتونه ترکیب غذایی خوبی را براتون ایجاد کنه.

 

در دست تهیه

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا