راه اندازی و نگهداری آکواریوملوازم و تجهیزات ماهی و آکواریوم

مشکل پمپ هوای مرکزی – از کار افتادن پمپ بعد از یک مدت کار

اشکال در کارکرد درست پمپ هوای مرکزی آکواریوم و قطع و وصل شدن متوالی کمپرسور هوای مرکزی

سلام . پمپ هوای مرکزی بعد از یک مدت کار کردن از کار میفته و وقتی یه مدت میمونه دوباره کار میکنه. وقتی هوا گرم هست این مشکل بیشتر دیده میشه.
آیا پمپ من سوخته یا داره میسوزه؟ چه کاری باید انجام بدم؟

اینکه پمپ هوا یک مدت کار بکنه و بعد بطور موقت از کار بیفته نشون میده که الکترو موتور یا همان پمپ هوا سالم هست یا هنوز مشکل جدی پیدا نکرده و مشکل از جای دیگه ای ناشی میشه.

در حالت معمولی وقتی موتوری به برق زده میشه حال از هر نوع الکتروموتور یا همان موتور الکتریکی که باشه، جریان برقی که در داخل سیم پیچ موتور وجود داره سبب یک جریان القایی مغناطیسی میشه که بسته به نوع ساختار الکتروموتور یا پمپی که استفاده میشه میتونه یک نوع حرکت یا جابجایی را در موتور ایجاد بکنه. در پمپ هوای مرکزی سبب جابجایی سیلندری در داخل استاتور میشه که به ایجاد جریان هوا منجر میشه و این امر سبب افزایش دما در داخل موتور و بدنه ان میشه. افزایش دما خصوصا در داخل موتور و در قسمت سیم پیچ ها بیش از همه بوده و بطور طبیعی این سیم پیچها تا دمای مشخصی را میتونن تحمل بکنن و وقتی دما از یک حد مشخص بسته به ساختار موتور اضافه تر بشه سبب میشه عایق ها و لاک های عایقی که در بین سیم پیچ ها قرار گرفته اند و همچنین لاک محافظ سیم بدنه سیم پیچ نیز آسیب دیده و با کاهش قدرت عایق لاک در بین رشته های سیم داخل حلقه های سیم پیچ، سبب اتصال بین رشته ها و یا رشته ها و بدنه موتور شده و شاهد قطع شدن جریان الکتریکی در سیم پیچ باشیم.

داغ شدن بیش از حد موتور میتواند سبب تضعیف و آسیب دیدن سیم پیچ های موتور و یا به طور کلی سوختن و خرابی سیم پیچ ها شود.

در موتورهایی که بطور فابریک خریداری میشود، بطور پیش فرض از سوی کارخانه سازنده موتور به تعبیه قطعات حفاظتی درموتور اقدام شده تا زمانی که دمای موتور و سیم پیچ ها از حد مشخص و آستانه تحمل ساختار سیم پیچ بیشتر شود به طور اتوماتیک عمل کرده و جریان برق را در سیم پیچ ها قطع کرده و مانع افزایش دما و سوخن سیم پیچ و خطر آتش سوزی شود.

وقتی موتوری کار می کند و بعد از مدتی از کار می افتد و دوباره بعد از سرد شدن به کار می افتد میشود انتظار داشت که این ساختار حفاظتی در داخل موتور مسئول تامین امنیت کارکرد موتور و قطع جریان برق در موتور برای کاهش دمای ان از حد خطر آفرین می شود.

معمول ترین نوع محافظی که در موتورهایی نظیر پمپ های هوای مرکزی به کار میرود ترمیستور یا TDR نام دارد که نوعی مقاومت است که با تغییر دما سبب تغییر مقاومت ترمیستور میشود. ترمیستورها میتوانند محدوده دمایی متفاوتی را پوشش بدهند و انواع مختلف آن از -70 تا 150 درجه سانتیگراد را پوشش می دهند و حداکثر مقداری که برای ترمیستور گزارش شده 316 درجه سانتیگراد است.

 

وقتی پمپ هوای مرکزی شما از کار می افتد باید دنبال دلیل این امر باشید و هر دلیلی که باشد نتیجه اش گرم شدن بیش از اندازه موتور بوده که به قطع کارکرد آن منجر شده است.

به دلایل مختلفی ممکن است دمای سیم پیچهای موتور افزایش یافته و به دمایی بیش از دمای مجاز برسد از جمله:

اضافه بارهای دایمی یا موقت که به موتور تحمیل شود

از کار افتادن یاتاقانها (قفل شدن روتور)

افزایش دمای محیط

نوسانات برق

قطع و وصل مکرر و بیش از استاندارد موتور

عدم عمکرد درست گاورنر و تخته پلاتین

خراب شدن خازن الکتروموتور

و عوامل دیگر

باید به خاطر داشته باشیم که دمایی بیش از دمای مجاز برای هر موتوری می تواند باعث آسیب دیدن سیم پیچها، آتش سوزی و صدمه به اموال و جان ما شود.

خوب آنچه که باید انجام دهیم چک کردن علل مسببه مشکل و رفع آن است.

انچه در این مشکل بیان شده و گرم شدن هوا را سبب تشدید مشکل در کارکرد موتور پمپ مرکزی اعلام کرده نشان می دهد پمپ مرکزی به هر دلیلی در دمایی بالاتر از حد مناسب برای کارکرد قرار گرفته است. مثلا در جایی که جریان هوای مناسبی برای خنک کردن موتور فراهم نشده است یا درجایی قرار گرفته که دمای بالایی دارد و یا روی موتور پوشناده شده و مانع تماس هوای تازه با آن میشود. همه این عوامل می توانند سبب افزایش بیشتر دمای موتور از حد کارکرد متعارف ان در شرایط معمول شود و به عمل کردن مقاومت حرارتی تعبیه شده در موتور انجامیده و مانع ادامه کارکرد موتور به دلایل حفاظتی شود.

در اینحال بهتر است جریان تهویه بهتری برای موتور فراهم کنید و در خصوص محل قرار دادن موتور در هنگام کارکرد دقت بیشتری انجام دهید.

کارکرد موتور در شرایط غیر متعارف که به چنین قطعی هایی منجر شود قطعا سبب کاهش طول عمر موتور و حتی به آسیب به ساختار سیم پیچ های موتور می تواند منجر شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا