راه اندازی و نگهداری آکواریوملوازم و تجهیزات ماهی و آکواریوم

مشکل حباب ندادن فیلتر داخلی – قطع شدن جریان حباب هوا در فیلتر اینترنال

سلام . من یک فیلتر داخلی موتور دار ( فیلتر اینترنال) دارم که قبلا وقتی روشن بود جریان هوا از خروجی فیلتر در می امد اما الان مدتیه دیگه جریان حباب هوای فیلتر قطع شده اما به نظر میرسه فیلتر درست کار میکنه و آب از خروجی فیلتر خارج میشه و ابرش هم ضایعات آکواریوم را می گیره.

میخواستم بدونم چطور میتونم جریان هوای فیلتر داخلی را دوباره برقرار کتنم و آیا این قطع شدن جریان هوا اشکالی برای ماهی ها یا فیلتر ایجاد نمیکنه؟


 

قطع شدن جریان هوای فیلتر داخلی به چند علت ممکن است رخ داده باشد:

جدا شذن شلنگ هوایی که به قسمت ورودی هوای فیلتر وصل می شود.

تا خوردن یا پیچ خوردن شلنگ هوای فیلتر.

قرار گرفتن سر ورودی شلنگ هوای فیلتر در آب آکواریوم.

بسته شدن مجرای کنترل ورودی هوای سر شلنگ فیلتر

مسدود شدن مجرای ورودی هوای فیلتر

مسدود شدن جریان آب ورودی به فیلتر

برعکس زدن قطعه نازل هوا در ورودی هوای فیلتر داخلی

پر شدن اسفنج یا ابر فیلتر از ضایعات آکواریوم

برای رفع اشکال باید به یکایک علل و عوامل فوق توجه کرده و مشکل را پیدا و رفع کنید.

 

 

قبل از هر کاری از سالم بودن شلنگ هوای فیلتر اطمنیان حاصل کنید. اینکه تاخوردگی در قسمتی از ان وجود نداشته باشد و در مسیر انتقال هوا دچار پیچ خوردگی نباشد. اگر شلنگ هوا سالم بوده و مستقیم به ورودی هوای فیلتر وصل شده است و هیچ اشکالی ندارد به تست بعدی می پردازیم.

 

 

مطمئن شوید که مجرای کنترل کننده هوا سر شلنگ هوای فیلتر که در بیرون آکواریوم قرار می گیرد بسته نشده باشد و یا در حالت بست قرار نگرفته باشد.

 

این قطعه کنترل کننده در انواع مختلف فیلتر به اشکال مختلفی طراحی شده است و بعضی به مانند درب جدا شونده بر روی مجرا قرار می گیرد و بعضی با حرکت دوارنی و پیچشی میتواند جریان هوا به داخل فیلتر را باز یا بسته نگهدارد. از درست کار کردن این قطعه هم اطمینان حاصل کنید.

 

 

به قسمت ورودی هوای تعبیه شده در فیلتر توجه کنید. این محل قسمتی است که شلنگ هوا به بدنه فیلتر متصل می شود. این مجرا نیز ممکن است به علل مختلفی مسدود شده باشد. از باز بودن این مجرا اطمینان حاصل کنید.

در بعضی از مدلهای فیلتر این مجرا از بدنه فیلتر جدا شده و قابل جایگذاری مجدد است و یک اشکال وقتی پیش می آید که این مجرا در جهت مناسبی در داخل بدنه فیلتر قرار نگرفته باشد و برای اطمینان از درست جا زدن این مجرا به یک شیار که در روی بدنه این مجرا قرار دارد توجه کنید و ان را در جهت مناسبی که در روی ورودی مجرا تعبیه شده است وارد کنید تا این قطعه  در جهت درست در بدنه فیلتر قرار گیرد و سبب مکش هوا به داخل بدنه فیلتر و مخلوط شدن آن با جریان آب ورودی به فیلتر و تولید حباب شود.

حال که از جریان مناسب هوا به داخل فیلتر اطمینان حاصل کردیم به بررسی صحت عملکرد سایر اجزای فیلتر که می توانند در جریان هوا و عملکرد فیلتر موثر باشند می پردازیم.

از تمیز بودن ابر یا اسفنج داخل فیلتر اطمینان حاصل کنید چون وقتی این مدیای صاف کننده از ضایعات آکواریوم انباشه شود در واقع مسیر جریان ورودی آب به فیلتر را کاهش داده و یا حتی به کل مسدود می کند و اگر جریان آبی در فیلتر نباشد طبعا قدرت مکشی هم در مجرای فیلتر برای کشیدن هوا به داخل بدنه فیلتر وجود نخواهد داشت. هر قدر این جریان ضعیف تر باشد قدرت مکش هوا به داخل فیلتر نیز کمتر خواهد بود. پس برای داشتن حداکثر هوادهی در فیلتر داخلی تون باید به تمیزی ابر فیلترتون توجه داشته باشید.

 

گاهی به دلایل مختلف ممکن است مسیر ورود آب به داخل موتور فیلتر نیز مسدود یا محدود شود. قرار گرفتن قطعه ای ابر یا آشغال یا هر وسیله دیگری که از سر هم کردن نادرست فیلتر در هنگام شستشو ناشی می شود می تواند سبب این مشکل شود. بنابر این مجرای ورود آب به موتور فیلتر را مشاهده کرده و از تمیز بوده ان اطمینان حاصل کنید.

 

عدم جریان هوا در فیلتر مشکلی در کارکرد تصفیه آب آکواریوم از ضایعات ندارد البته اگر اسفنج فیلتر تمیز باشد و موتور فیلتر به درستی کار کند.

جریان هوایی که فیلتر شما برقرار می کند علاوه بر زیبایی میتواند سطح اکسیژن محلول در آب را بالا برده و تنفس را برای ماهی هایتان آسان تر کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا