پرورش آبزیان زینتیتکثیر و پرورش گیاهان آکواریومیراه اندازی و مدیریت آکواریوم گیاهیراه اندازی و نگهداری آکواریوم

آشنایی با گیاهان آبزی چمنی در آکواریوم گیاهی

شناسایی و معرفی انواع چمن آبزی آکواریومی مورد استفاده در راه اندازی تانک پلنت

چمن در آکواریوم آب شیرین

همانطور که انواع مختلفی از ماهی های زینتی با طرح ها و رنگ ها و اندازه های مختلف و خلق و خوی متفاوت وجود دارند که انتخاب های متعددی را برای علاقمندان مختلف فراهم می کنند، انواع مختلفی از گیاهان آکواریومی وجود دارند که می توانند به عنوان پوشش چمنی در آکواریوم های پلنت به کار روند. این گیاهان نیز در شکل و اندازه و طرح و رنگ با یکدیگر تفاوت هایی دارند و البته در نیازمندیهای زیتسی نیز با هم متفاوت هستند. از اینرو آشنایی با انواع گیاهان آبزی چمنی در آکواریوم های گیاهی میتواند به ما شناخت بهتری در انتخاب نوع گیاه دلخواه خود برای پیش زمینه آکواریوم های گیاهی خود و ایجاد بستر چمنی در آکواریوم فراهم کند.

گیاهان بستر آکواریوم یا گیاهان آبزی چمنی یکی از ضروریات مهم در لیست انتخاب هر طراح منظره آبی در آکواریوم گیاهی آب شیرین است.
گیاهان کوتاه چمنی برای پر کردن پیش زمینه منظره های آبی و ایجاد یک سطح سرسبز ، شبیه به یک سطح چمن در آکواریوم استفاده می شوند. بسیاری از گیاهان چمنی آبزی وقتی نور کافی و دی اکسید کربن لازم را در اختیار داشته باشند، به صورت بسیار زیبایی تولید حباب های اکسیژن، شبیه دانه مروارید می کنند که در ستون آب به سمت سطح آکواریوم حرکت کرده و جریان زیبایی از یک فاز طریف گازی در آب ایجاد می کنند.

 

نگهداری بهضی از گیاهان سخت تر بوده و مقاونت و سازگاری بعضی از انها بیشتر است. قبل از هر انتخابی به شرایطی که در آکواریوم خود دارید و یا می توانید برای گیاهانتان فراهم کنید توجه نموده و گیاه مناسبی را برای نگهداری انتخاب کنید. امروزه لوازم و تجهیزات مختلف و نیز کودها و بسترهای متفاوت سبب شده نگهداری از گیاهان آکواریومی و انواع چمنی آن به مراتب آسانتر و لذت بخش تر از گذشته باشد و امکان لذت بردن از تماشای منظره آبی دلپذیر ایجاد شده با یک بستر چمنی زیبا را برای افراد بیشتری فراهم کند.

خصوصیات گیاهانی که برای چمن آکواریوم مناسب هستند:

پایدار باشد.

رشد مناسب داشته باشد.

در حضور نور، مواد مغذی مورد نیاز گیاه و گاز دی اکسید کربن، بسیاری از گیاهان چمنی آکواریومی به سرعت رشد می کنند و پوشش متراکمی ایجاد می کنند.

پوشش متراکمی ایجاد کند.

بعضی از انواع چمن کم رشد هستند و برای برقراری پوشش مناسب و استقرار مطلوب در بستر آکواریوم به زمان نیاز دارند.

در مقابل فعالیت های زیستی ماهیان تانک گیاهی مقاوم باشند.

نیازهای زیستی گیاهان چمنی در کنار سایر گیاهان آبزی آکواریوم گیاهی قابل تامین باشد.

از آنجا که گیاهان چمنی آکواریوم در نزدیکی پایین بستر تانک و در دورترین نقطه نسبت به منبع نوری آکواریوم رشد می کنند ،  گاهی اوقات به نور بیشتری نسبت به گیاهان آبزی دیگر احتیاج دارند.

 

عوامل موثر بر انتخاب گیاه چمنی مناسب برای آکواریوم گیاهی :

انتخاب گیاه چمنی مطلوب برای آکواریوم گیاهی شما به چند فاکتور عمده و اساسی بستگی دارد از جمله اینکه:

زیبایی شناسی مورد نظر شما از منظره آبی آکواریوم گیاهی به چه صورت است؟

چه بستری رشد گیاه را برای پوشش کف آکواریوم گیاهی می توانید تامین کنید؟

چه میزان نور و با چه کیفیت نوری برای گیاهان چمنی تان می توانید فراهم کنید؟

چه میزان مواد غذایی محلول در آب مورد نیاز گیاهان چمنی را می توانید فراهم کنید؟

چه میزان وقت برای نگهداری و پیرایش و رسیدگی مورد نیاز به گیاهان چمنی می توانید صرف کنید؟

چه میزان هزینه برای انتخاب چمن و راه اندازی و نهایتا نگهداری پوشش چمنی در تانک گیاهی خود می توانید صرف کنید؟

سختی نگهداری گیاه چمنی و نیازمندیهای زیستی آن در چه حد است؟

 

انواع متداول گیاهان چمنی در آکواریوم گیاهی:

انواع متفاوتی از گیاهان را میتواند به عنوان چمن در آکواریوم های گیاهی به کار برد. تعدادی از گیاهان در واقع چمنی نبوده و میتوانند به تدریج از بستر ارتفاع گرفته و نیازمند هرس و نگهداری در فواصل زمان یمناسب هستند و تعدادی نیز اندازه نهایی کوچکی داشته و به عنوان گیاه چمنی در خور توجه هستند. نمونه های زیر انواع متعارف و متداول گیاهان چمنی آکواریوم های گیاهی آب شیرین است.



 1 – گیاه چمنی جاوا موس java moss

خزه جاوه یا جاوا موس یکی از گیاهان زیبا و متداول آکواریوم های گیاهی است. کاربرد این گیاه به اشکال مختلف در پوشش گیاهی یک منظره آبی در آکواریوم رایج بوده و تقریبا همیشه در بازار در دسترس است.

خزه جاوه گیاهی مقاوم بوده و شرایط نگهداری آسانی دارد و غالبا علائم کمبود یا بیماری را در یک آکواریوم با شرایط متعارف از خود نشان نمی دهد از اینرو اقبال زیادی به خرید و نگهداری از ان در آکواریوم وجود دارد و به دلیل اینکه پوششی در بستر ایجاد می کند میتواند پوشش سبز و چمنی مناسبی در آکواریوم فراهم کند. از جاوا موس میتوانید برای پوشش سنگ ها و صخره ها و یا روی چوب های داخل آب استفاده کنید تا پوشش سبز و زیبایی بر روی این سطوح ایجاد کند. سنگنی بودن این گیاه سب میشود به راحتی در کف بستر نشسته و در صورتی که جریان آب سرعی در تانک نباشد میتوان انتظار یک بستر به هم پیوسته سیار زیبا در کف تانک را با خزه جاوه داشته باشید. رشد این گیاه خوب است و جلوه ای که اجزای گیاه در آب دیده میشود بسیار تحسین برانگیز است. ماهیهای کوچک و خصوصا میگو ها با این گیاه میانه بسیار خوبی دارند.

 

آشنایی یا گیاه چمنی خزه جاوه

 


2 – گیاه چمنی اشک بچه کوتوله Dwarf Baby Tears

گیاه اشک بچه با ظاهری متفاوت و زیبا و رشد سریعی که دارد پوشش مناسب چمنی به بستر تانک گیاهی شما می دهد.

 

فعالیت زیستی مطلوب این گیاه سبب تولید اکسیژن زیادی در آکوایوم گیاهی شما خواهد شد و شرایط زندگی را در محیط آبزیان زینتی شما بهتر می کند. نیاز نوری این گیاه بیشتر است و در نور بهتر از رشد زیادتری برخوردار خواهد بود.

 

آشنایی یا گیاه چمنی اشک بچه کوتوله

 


 

3 – گیاه چمن مویی کوتاه  Dwarf Hairgrass

چمن آکواریوم مو کوتاه انتخاب خوبی برای علاقمندان تازه کار سرگرمی تانک های گیاهی برای ایجاد پوشش چمنی در کف آکواریوم است. با کمی مراقبت و رسیدگی، این گیاه به خوبی رشد کرده و خود را با بستر تانک شما تطبیق داده و ان را به راحتی فرش می کند.

 

از نیازمندیهای مورد توجه این گیاه نور خوب است تا امکان حداکثر رشد و پایداری را برای گیاه فراهم کند. کنتراست رنگ جذاب این گیاه با عناصر تزئینی آکواریوم گیاهی شما از جمله چوب و سنگر و حتی بستر تانک به خلق منظره زیبایی در تانک گیای شما منجر می شود. این گیاه از نظر خصوصیات کیفی آب سخت گیر نیست و در نتیجه میتواند به عنوان یک گیاه چمنی مناسب در بیشتر مناطق جغرافیایی به کار رود.

 

آشنایی یا گیاه چمن مویی کوتاه

 


 

4 – گیاه چمنی مارسلیا مینوتا Marsilea Minuta

مارسیلیا مینوتا یا شبدر آبی کوتوله یکی از گیاهان چمنی آکواریوم های گیاهی است که نگهداری آسانی داشته و رشد خوبی نیز در آکواریوم دارد.

رشد خوب این گیاه نیازمندی به پیرایش آن را توسط آکواریوم دار در فواصل زمانی مناسب ایجاب می کند که این خود نیز یکی از جذابیت های تانک های گیاهی و البته نیازمندیهای آن است. سازگاری این گیاه با شرایط مختلف آکواریومی خوب است و انتخاب مناسبی برای افراد علاقمن به داشتن پوشش چمنی در آکواریوم است.

 

آشنایی یا گیاه چمنی مارسلیا مینوتا

 


 

5 – گیاه چمنی ساژیتاریا  سابولاتا یا ساژیتاریا پا کوتاه Sagittaria Subulata

 گیاه ساژیتاریا (SS) قابلیت ایجاد چمنی زیبا برای پیش زمینه آکواریوم گیاهی شما را دارد. این گیاه اقبال جهانی در آکواریوم های پلنت داشته و رشد سریعی داشته و پوشش مناسبی در کف ایجاد می کند.

 

نگهداری این گیاه آسان بوده و در بعضی شرایط قد گیاه بلند میشود و نیازمند کمی مراقبت و پیرایش است. از قیمت مناسبی برخوردار بوده و در در غالب فروشگاه ها در دسترس می باشد.

 

آشنایی یا گیاه چمنی ساژیتاریا  سابولاتا

 


 

6 – گیاه چمنی علف بلوری یا ریکسیا Crystalwort

گیاه علف بلوری که بیشتر با نام ریکسیا شناخته می شود گیاهی شناور در سطح آب است که شما می توانید با بستن ان بر روی سنگ یا چوب به ایجاد منظره زیبایی از پوشش گیاهی دست پیدا کنید.

 

استفاده از توری  برای نگهداری این گیاه در زیر آب امکان بهره مندی از آن به عنوان یک چوشش چمنی در کف آکواریوم گیاهی را نیز فراهم می کند. در حضور نور مناسب و کود دهی مطلوب ردش بسیار مطلوبی داشته و مقدار زیادی حباب اکسِزن تولید می کند که منظره بسیار زیبایی را خلق می کند.

 

آشنایی یا گیاه چمنی علف بلوری – ریکسیا

 


 

7 – گیاه چمنی شمشیر کوچک برزیلی Brazilian Micro Sword

گیاه شمشیر کوچک برزیلی در زمانی که نور مناسبی دریافت کمد به خوبی رشد کرده و به ارتفاع نهایی 4 تا 7 سانتیمتر می رسد و بستر چمنی پر پشتی را ایجاد خواهد کرد.

کاربرد دی اکسید کربن برای این گیاه بسیار مفید بوده و بهتر است در سایه گیاهان دیگر کاشته نشود.

 

آشنایی یا گیاه چمنی شمشیر کوچک برزیلی

 

 


 

8 – گیاه چمنی اوتریکولاریا

گیاه اوتریکولاریا  به خانواده  bladderwort متعلق بوده و به مانند سایر گیاهان این خانواده از جمله گیاهان حشره خوار محسوب شده و گیاهی پایدار و باتلاقی است.

 

تشکیل تله های مثانه ای شکل، ویزگی منحصر به فرد گیاهان این خانواده است که توسط این گیاه پس از مدتی در آکواریوم نیز شکل می گیرد. نام گیاه یعنی Utricularia Graminifolia  به معنی با برگهای چمنی است و برگهای تازه سبز رنگ گیاه بعد از یک مدت تشکیل یک تشک زیبا در بستر تانک را می دهند که به مانند یک بستر چمنی زیبا به نظر می رسد. ارتفاع چمن اوتریکولاریا می تواند بین 2 تا 8 سانتیمتر تغییر نماید.

 

آشنایی یا گیاه چمنی اوتریکولاریا

 

 


 

9 – گیاه چمنی بوریای ژاپنی blyxa japonica

گیاه زیبای بوریای ژاپنی برای تزئین پیش زمینه و محل های میانی آکواریوم گیاهی بسیار مطلوب بوده و نمای بسیار جذابی به منظره آکواریوم می دهد.

 

نیازمندی های تغذیه ای و زیستی این گیاه باید در آکواریوم به خوبی تامین شود تا بتواند بستر پایدار و زیبایی را فراهم کند و از این رو برای موفقیت در نگهداری و بهره بردن از زیبایی این گیاه نیازمند تجربه و اطلاعات بیشتری در خصوص نگهداری گیاهان آبزی هستید.

 

آشنایی یا گیاه چمنی بوریای ژاپنی

 


 

10 – گیاه چمنی گلاسو Glossostigma elatinoides

گلاسو یکی از گیاهان چمنی بسیار زیباست که به خانواده  Scrophulariaceae تعلق دارد و بستر چمنی زیبایی را در تانک ایجاد می کند.

گیاه چمنی گلاسو در حضور نور متوسط تا زیاد به خوبی رشد می کند. برای رشد مطلوب و پایداری گیاه گلاسو باید نیازمندیهای زیستی آن از جمله بستر مناسب، نور کافی و گاز CO2 فراهم شده و مراقبت لازم از گیاه به عمل آید.

 

 

آشنایی یا گیاه چمنی گلاسو

 


 

11 – گیاه چمنی کریپتوکورین پاروا  Cryptocoryne Parva

کریپتو کورین پاروا یکی از کوچکترین انواع کریپتون است و به نسبت سایر گونه های کریپتون به نور بیشتری احتیاج دارد.

بهتر است این گیاه را در سایه گیاهان دیگر نکارید تا رشد خوب و پوشش گیاهی مطلوبی را در بستر تانکتان فراهم کرده و بستر چمنی زیبایی را ایجاد کند. کریپتوکورین پاروا به نسبت سایر انواع کریپتون نیازمندی زیستی و حساسیت بیشتری دارد.

 

آشنایی یا گیاه چمنی کریپتوکورین پاروا

 


 

12 – گیاه چمنی  ستاره کوچک Thai “Little Star” Plant

پوگوستمون هلفری یا گیاه ستاره کوچک تایلندی از گیاهان چمنی معروف، محبوب و زیبای خانواده پوگوستمون است. نام ستاره کوچک از نام تایلندی آن حاصل شده است.

 

ستاره کوچک تایلندی نیاز نوری متوسط به بالا داشته و درجه سختی نگهداریش هم متوسط است. برگهای سبز روشن پوکوستمون هلفری با لبه های موجدارش سبب جذابیت دو چندان پوشش چمنی در تانک گیاهی شما می شود. این گیاه برگهای نرمی دارد و باید از خورندگانی نظیر حلزون ها و یا ماهیانی نظیر مولی در تانک در امان باشند.

 

آشنایی یا گیاه چمنی ستاره کوچک

 


 

13 – گیاه چمنی  الاتین Elatine hydropiper

گیاه چمنی الاتین را میتوان نسخه ساده تر گیاه Glossostigma elatinoides در نظر گرفت. 

هر دو گیاه از انواع گیاهان چمنی آکواریوم هستند که با ساقه های رونده تولید مثل می کنند. نگهداری الاتین نسبت به گلسو آسانتر است زیرا نور زیادی به مانند گلاسو نیاز ندارد و آب خنک تر را نیز ترجیح می دهد که گزینه ایده الی را برای استخرهای خانگی و یا آکواریوم های بدون گرمایش ایجاد می کند.

 

آشنایی با گیاه چمنی الاتین

 


 

14 – گیاه چمنی خزه پلیا Pelia Moss

گیاه چمنی پلیا یک نوع خزه آکواریومی است که بهترین جانمایی را در پیش زمینه و یا در قسمت میانی بستر آکواریوم از خود نشان می دهد.

نیاز نوری خزه پلیا کم بوده و گیاهی فاقد ریشه است و برای استفرار نیازی به بستر ندارد و میتوان از آن برای پوشش روی سنگ و چوب در آکواریوم استفاده کرد. از آنجایی که گیاهی سنگین است وقتی در آب گذاشته شود به داخل آب فرو رفته و در روی بستر قرار می گیرد و اگر فرصت رشد به آن داده شود به راحتی بستری سبز و زیبا را در کف آکواریوم و یا محل استقرار برایتان ایجاد می کند.

 

آشنایی یا گیاه چمنی خزه پلیا

 


 

15 – گیاه چمنی خزه کریسمس Christmas Moss

گیاه خزه کریسمس بطور معمول بر روی چوب یا سنگ و صخره در آکواریوم های گیاهی به کار می رود تا سطحی سبز و زیبا را بر بستر بی جان ایجاد کند. در زیر نور خوب و قوی، شکل رشد برگهای این خزه به شکلی است که شبیه برگهای درخت کریسمس شده و نام خزه کریسمس را از آن خود کرده است.

 

در حالت های دیگر ظاهری شبیه به خزه جاوه را از خود نشان می دهد و با آن اشتباه گرفته می شود. خزه کریسمس میتواند به شکل دیواری از خزه در آکواریوم بکار رود و یا در بستر برای مفروش کردن کف تانک استفاده شود.

 

آشنایی یا گیاه چمنی خزه کریسمس

 


16 – گیاه چمنی استروژن ريپنس Staurogyne repens

گیاه استروژن ریپنس قابلیت استفاده در پیش زمینه آکواریوم و قسمتهای میانی را دارد.

 

استروژن ریپنس رشد آهسته ای دارد اما بوته متراکمی را می تواند ایجاد کند و با انجام مراقبت و پیرایش لازم قابلیت ایجاد یک پوشش چمنی مناسب را برای آکواریوم گیاهی دارد. داشتن نور مناسب، دسترسی به گاز دی اکسید کربن و بستر مطلوب از نیازمندیهای این گیاه است. قابلیت استفاده در سبک های مختلف طراحی و تزئین آکواریوم گیاهی را دارد.

 

آشنایی با گیاه چمنی استروژن ريپنس

 


17 – گیاه چمنی مونت کارلو Micranthemum Monte Carlo

گیاه مونت کارلو دارای برگهای کوچک بر روی ساقه خزنده است و قابلیت ایجاد یک فرش چمن سریع را در پیش زمینه آکواریوم گیاهی دارد.

 

مراقبت از چمن مونت کارلو آسان بوده و برگهای گرد و سبزش معمولا عرض بیش از 4 میلیمتر ندارد و ارتفاع گیاه 3 تا 5 سانتیمتر می تواند باشد. بطور معمول سرعت رشد متوسطی در آکواریوم های گیاهی دارد.

 

آشنایی با گیاه چمنی مونت کارلو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا