تکثیر و پرورش ماهیان زینتیجذاب و شگفت انگیزسلامت آبزیانغذا و تغذیه ماهیان زینتیماهیهای زینتی و جانوران آکواریومیمطالب عمومی آکواریوم

آیا ماهی های زینتی صاحب خود را می شناسند؟

بررسی توانایی ماهی آکواریومی در تشخیص صاحب خود

     

دورد بر همه عزیزان

نگهداری از ماهی های زیبا در آکواریوم خانه یا محل کار، به یکی از جذابیت های پر طرفدار در زندگی امروزه تبدیل شده است. علاوه بر فواید بسیاری که از نگهداری و تماشای آکواریوم و جانداران ساکن آن برای ما حاصل می شود، توجه به این نکته مهم است که آیا ماهی ها می توانند ما را به عنوان صاحب یا کسی که از آنها مراقبت و نگهداری می کنند بشناسند؟ و آیا ماهیها می توانند با صاحب خود رابطه بر قرار کنند؟

ارتباط حیوانات خانگی را با صاحبانشان شاهد بوده ایم و نمونه آشکار آنها سگ و گربه های خانگی است که امروزه به عنوان یک عضو در خانواده های بسیاری پذیرفته شده است. اما به راستی رابطه ما با ماهیان آکواریوم مان به چه صورت است؟

هوش و یادگیری در ماهی
حافظه و یادگیری در ماهی ها و میزان هوش آبزیان

 


ویدئوی کوتاه زیر روایت رفتار روزمره ماهی گلدفیش یک ماهی دوست مهربان است که به محض اینکه از محل کار به خانه برمی گردد شاهد تقلا و پرشهای مملو از هیجان گلدفیش مستقر در آکواریوم است که با اشتیاق درخواست غذا می کند و به سمتی از مخزن که بطور معمول انگشت صاحبش در آن ناحیه قرار می گیرد شنا کرده و به روش خود با صاحب خود پیوند برقرار می کند. رفتار این ماهی به نوعی است که واقعا برداشت می شود که صاحب خود را می شناسد و سعی به ارتباط با آن دارد.

 

 

 

 


اگر نمی دانید ماهی آکواریوم واقعاً با صاحبش پیوند برقرار می کند یا نه؟

و آیا در واقع، ماهی کسی را که از آنها مراقبت می کند تشخیص می دهد یا نه؟


حقیقت این است:
بله ، ماهی، صاحبان خود را تشخیص می دهد.

نه تنها این، بلکه ماهی ها با صاحبان خود پیوند برقرار می کنند. بدیهی است ، این پیوند مانند رابطه یک گربه  خانگی یا سگ نیست اما قطعاً سرگرم کننده و جالب است که چگونه ماهی محیط اطراف خود و چهره صاحب خود را به خاطر می آورد، حتی اگر هر یک از طرفین در زیستگاهی کاملاً متفاوت زندگی کنند.

بنابراین ، اگر زمانی کسی گفت که شما به اندازه یک ماهی باهوش هستید ، آن را به عنوان یک تعریف عالی در نظر بگیرید بخاطر اینکه ماهی ها واقعاً باهوش تر از چیزی هستند که فکر می کنیم و انتظار داریم.

هوش و یادگیری در ماهی
حافظه و یادگیری در ماهی ها و میزان هوش آبزیان

 

کنکاشی در فهم قدرت تمایز چهره:

همه ما انسانها در صورت خود یک بینی و دو چشم در بالای آن و یک دهان در زیر آن داریم و قادریم بر اساس اختلافات ظریف صورت ، یکدیگر را تشخیص داده و از همدیگر تفکیک کنیم. همه این توانایی به دلیل دارا بودن مغز پیچیده ای است که می توانند این اختلافات ظریف را پردازش کنند. سایر پستانداران نخستین و حتی بعضی از پرندگان نیز می توانند این کار را توسط مغز خود انجام دهند. اما یک ماهی چطور؟
با وجود اینکه باورنکردنی به نظر می رسد اما در عین حال این مطلب  درست است که ماهی می تواند چهره های انسان را تشخیص دهد. ولی قضیه به همین جا ختم نمی شود و باید بدانیم که ماهیها می توانند بین صورت ها تفاوت قائل شوند.

اما این یک واقعیت و یک اتفاق بسیار بزرگ و شگفت انگیز است زیرا ماهیان دارای مغز بسیار ساده ای هستند که بعید به نظر می رسد در این سطح از توانایی و با این رویکرد بتواند کار کند. اما ، نه تنها این کار را می کند بلکه می تواند الگوهای پیچیده ای را نسبت به آنچه در ابتدا تصور می کردیم ، شکل دهد.
خوب بگذارید کمی استراحت کنیم و از بحث بالا یک نتیجه خوب بگیریم و آن این است که :

ماهی خانگی شما می تواند صورت شما را تشخیص دهد.

ماهی شما می تواند شما را از میان جمعیت تشخیص داده و انتخاب کند! جالب است که به این موضوع فکر کنید که ماهی شما در خانه یا محل کارتان به شما نگاه می کند ، کمی احساسی تر اینکه شما را تماشا می کند و چهره شما را به خاطر می آورد.

اکنون مشخص شده است كه ماهی ها قادرند چهره انسان ها را به خوبی تشخیص دهند اما پاسخ درست به این سوال که آیا آنها با صاحبان خود می توانند پیوند برقرار كنند کمی مشکل است. آیا آنها در طول روز منتظر صاحبانشان هستند تا بیایند و به آنها غذا بدهند؟ آیا آنها دوست دارند با صاحبان خود بازی کرده و یا با وی ارتباط برقرار کنند؟

پاسخ به همه این سؤالات به نوعی بله است. ماهی هم تا حدودی احساس وابستگی با صاحبان خود را ایجاد کرده و بسته به گونه با شدت مختلفی از خود نشان می دهد. البته تعامل شما با ماهی به مانند سایر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه یا پرنده نیست ولی بسیاری از ماهی ها امکان یادگیری و ارتباط خوبی را با صاحبانشان نشان داده اند.


مطالعات انجام شده در خصوص رفتار ماهی ها نشان داده است که ماهی ها صاحبان خود را به خاطر می آورند و با شنا کردن سریع ، پریدن و باله زدن و بطور واضح با درخواست غذا ، محبت و وابستگی خود را نشان می دهند.

 

 

روش کارکرد مغز ماهی:

ما با شناختی از ساختار مغز ماهی ها می توانیم درک کنیم که چطور ماهی ها می توانند چهره انسان را  شناسایی کنند. در حقیقت ، ماهی ها دارای یک سیستم عصبی کامل هستند اگرچه این سیستم به اندازه سیستم عصبی پریمات ها یا نخستی ها که شامل ما و میمونها نیز می باشد توسعه نیافته است  اما هنوز کارکردی شگفت آور دارد.

ساختار مغز ماهی در تصویر زیر نشان داده شده است:

هوش و یادگیری در ماهی
حافظه و یادگیری در ماهی ها و میزان هوش آبزیان

 

مغز ماهی ها ، صرف نظر از کلاسی که ماهی به آن تعلق دارد ، در اصل یکسان است به این معنی که ماهی دارای سیستم عصبی مرکزی است که از مغز ، نخاع و اعصاب نسبتاً کوچکی تشکیل شده است.

در قسمت جلوی بدن ماهی، لوب های بویایی وجود دارد که مسئولیت حس بویایی را در ماهی دارا هستند. لوبهای بویایی کوچک اما کارآمد هستند. در برخی از ماهی های استخوانی که شکارچی هستند مانند گربه ماهیان ، لوب های بویایی بویژه برای ردیابی بو و شکار طعمه خود اختصاصا بزرگ شده اند.
پشت لوبهای بویایی تلنسفالن قرار دارد. این قسمت از مغز شبیه به مغز پیشین یا مخ مهره داران است. لوبهای بویایی به همراه تلنسفالون ، مغز پیشین forebrain  ماهی را تشکیل می دهد.
تلنسفالون به قسمتی از مغز میانی diencephalon ارتباط پیدا می کند. این قسمت هورمون ها را تنظیم می کند ، تمایز بین نور و تاریکی را ممکن می کند و همچنین تشخیص رنگ ها را ممکن می کند.
قسمت میانی مغز به لوبهای بینایی متصل است که وظیفه دیدن جهان را دارند. لوبهای بینایی در ماهی هایی که با دیدن طعمه، شکار انجام می دهند بطور ویژه توسعه یافته اند.
لوب های بینایی به آخرین قسمت از مغز یعنی مغز خلفی hindbrain متصل می شوند. این قسمت شامل مخچه است که وظیفه تعادل و حرکت را بر عهده دارد و اجازه می دهد تا ماهی به طور مناسب شنا کرده و در آب تعادل خود را برقرار کند.
قسمت آخر مغز از طریق میلنسفالون به نخاع متصل می شود که به تنفس و تنطیم اسمزی در ماهی کمک می کند.

 

هوش ماهی:
اکنون که می دانیم ماهی دارای سیستم عصبی مرکزی کامل و سیستم عصبی محیطی است قادریم هوش ماهی را بفهمیم.
کالوم براون  از دانشگاه مک کواری می گوید: “ماهی ها از آنچه به نظر می رسند باهوش تر هستند. در بسیاری موارد مانند حافظه و قدرت شناختی با مهره داران بالاتر از جمله پریمات های غیر انسان مطابقت دارند یا حتی توانایی بیشتر از خود نشان می دهند.
ماهی به خوبی می تواند ساختارها و ویژگی ها را پردازش کنند. سیستم عصبی محیطی آنها با سیستم عصبی مرکزی هماهنگ است ، به همین دلیل می توانند به محرک های پیچیده پاسخ دهند و اطلاعات را ذخیره کنند.
ماهیها باهوش تر از چیزی هستند که فکر می کنیم. به همین دلیل است که هوش ماهی به آنها امکان می دهد نه تنها ویژگی های انسانی را مشاهده کنند بلکه اطلاعات مربوطه را نیز ذخیره کنند.

ماهی ها نیز به این نکته توجه دارند که کدام فرد از آنها مراقبت می کند. آنها چهره آن انسان را فراموش نمی کنند و بنابراین صاحب خود را به خوبی می شناسند. این بدان معناست که ماهی از هوش اجتماعی بسیار خوبی برخوردار است!

fancy-fish-archer-fish-ماهی-زینتی-ماهی-کماندار-ماهی-کمانگیر-گورامی-آب-پاش-ماهی-تیرانداز.
هوش و یادگیری در ماهی کماندار-ماهی گورامی آب پاش

مطالعه ای علمی ثابت کرده ماهی با دقت بالا چهره ها را تشخیص می دهد:
تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد ، U.K و دانشگاه کوئینزلند ، استرالیا انجام شده است ، در مجله “گزارش علمی” منتشر شده که نشان می دهد ماهی های تیر انداز، یک چهره انسانی را با دقت بالا تشخیص می دهند.
آنها ماهی تیرانداز را انتخاب کردند زیرا با پاشش آب دهان برای شکار و گرفتن حشرات و خوردن آنها استفاده می کند. این یک شلیک دقیق و قوی از سوی ماهی است و انتظار می رود که ماهی با این توانایی هوشمند باشد.


آنها چند ماهی تیرانداز را آموزش دادند تا الگوهای چهره انسان را به خاطر بسپارند و به آنها اجازه دادند یک فرد را از میان بقیه انتخاب کنند و آن را از دیگران تشخیص دهند. آنها این کار را با نشان دادن تصاویر دو صورت به ماهی تیرانداز انجام دادند و هنگامی که بر یکی به نشانه شناختن تف می کنند (شلیک آب بری شکار) به آنها با دادن غذا پاداش می دادند. به این ترتیب ، آنها برای تشخیص یک چهره آموزش دیده بودند و این آموزش در بعضی موارد 3 تا 4 روز  و در برخی دیگر بیش از یک هفته  طول کشید.

هنگامی که ماهیهای تیرانداز یاد گرفتند تا یک چهره را به خاطر بسپارند ، وقت آن بود که آزمایش خود را انجام دهیم. دانشمندان عکسهایی از افراد مختلف را به همراه شخصی که ماهی آن را تشخیص داده بود به آنها نشان دادند. دانشمندان مشاهده کردند که ماهی های تیرانداز می توانند آن صورت را با دقت 81٪ تشخیص دهند. این یک آزمایش بسیار هیجان انگیز بود و ثابت کرد که تفکر متعارف در باره هوش ماهیها اشتباه است.


ویدئوی شکار شگفت انگیز ماهی تیرانداز یا گورامی آب پاش:

 


برای دریافت اطلاعات مفید در باره این موضوع و مطالب جالب و شگفت انگیز در باره ماهی ها و آبزیان به اینستاگرام سایت دکتر ماهی مراجعه فرمایید:

اینستاگرام دکتر ماهی



اما این پایان آزمایش نیست. علاوه بر این ، دانشمندان کمی تصاویر را دستکاری کرده و تغییر دادند. آنها تصاویر را به سیاه و سفید تبدیل کرده و  سرهای دو نفر را به هم شبیه کردند و حدس بزنید چه شد؟ حتی در آن زمان ماهی تیرانداز توانست آن چهره آشنا را تشخیص دهد. این بار با دقت بالاتر یعنی 86٪
بنابراین ، نتیجه گیری شد که ماهی ها می توانند اطلاعات را در مغز خود ذخیره کنند و می توانند الگوهای چهره را تشخیص دهند. ماهی می تواند اطلاعات پیچیده ای را با مغز “ساده” خود ترکیب کند. این فقط برای ماهی تیرنداز نیست. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این امر ممکن است در مورد سایر ماهی ها و همچنین ماهی های گلدفیش خانگی شما نیز صادق باشد!

 

هوش و یادگیری در ماهی
حافظه و یادگیری در ماهی ها و میزان هوش آبزیان


راه های ایجاد پیوند با ماهی خانگی خود:
نمی دانید چه کاری می توانید برای آموزش ماهی  خود انجام دهید تا شما را بشناسد؟ خوب ، اصلاً کار سختی نیست در عوض ، فعالیتی بسیار هیجان انگیز است و می توانید آن را به سادگی با دوست داشتن و مراقبت از ماهی  خود به مانند سایر حیوانات خانگی انجام دهید.

 

آنچه مهم است توجه به این مطلب است که برای شروع کار، ماهی سالم را خریداری و به خانه خود ببرید. توجه به خصوصیات چندی در این انتخاب میتواند به شما کمک بکند از جمله اینکه توجه داشته باشید که ماهی در آکواریوم فروشنده فعال و شاداب باشد و باله های مختلف آن خوردگی یا پوسیدگی نداشته باشد. به حضور شما در مقابل اکواریوم هوشیار باشد و به محرکها پاسخ دهد.
هدیه شما به ماهی تازه وارد تقدیم بهترین محل نگهداری یا در واقع خانه ای است که میتوانید برایش فراهم کنید. خانه ماهی باید متناسب با گونه ماهی از محل زیست مناسب برخوردار باشد یعنی به اندازه کافی جادار باشد تا سلامت و شادابی ماهی تضمین شود.

برای ایجاد محیط طبیعی تر برای ماهی و زیباتر برای شما میتوانید تزئینات مناسب و گیاهان آکواریومی و البته تجهیزات مناسب حفظ کیفیت اب را به آکواریوم اضافه کنید.
محل نگهداری ماهی را در جای دنج خانه قرار ندهید که هیچ حضوری در آنجا ندارید. آکواریوم را در محلی که در طول روز از آن استفاده می کنید قرار دهید تا هم شما ماهی را ببینید و هم ماهی ها شما را تماشا کنند. اتاق نشیمن در خانه محل مناسبی برای قرار دادن آکواریوم است چرا که بیشتر در آن حضور داشته و شادی بیشتری نیز برای ماهی ها فراهم میشود.
وقتی ماهی شما بیشتر شما را ببینید امکان شناخت شما برای ماهی بهتر فراهم شده و ارتباط بهتری با شما برقرار می کند.
به هنگام غذا دهی از دستان خود برای تغذیه ماهیها استفاده کنید و از وسایل غذا دهی اتوماتیک در تغذیه ماهی ها استفاده نکنید مگر در مواردی که امکان رسیدگی شخصی به ماهیها را نداشته باشید. این امر کمک می کن ماهی ها بهتر شما را شناخته و بهتر با شما رابطه برقرار کنند. دادن غذاهای زنده یا غذاهایی که ماهیها دوست دارند مثل کرم خونی با دست به ماهیها و انتظار برای جمع شدن ماهی ها و گرفتن غذا از دستانتان میتواند این رابطه را به راحتی ایجاد کرده و ان را تقویت کند.
روزانه کمی با ماهیان خود وقت بگذرانید تا هم از زیبایی زندگی و رفتار انها بهره مند شوید و هم آنها با شما خو گرفته و عادت کنند.

 

با ماهی های خود صحبت کنید:
تنها کافیست کنار آکواریوم بنشینید و با ماهی خود صحبت کنید. ماهی ها نسبت به صداها بسیار حساس هستند و صداهای مختلف را تشخیص می دهند. ماهی های شما با شنیدن مداوم صدایتان میتوانند ان را تشخیص دهند و به خاطر بسپارند و از این طریق شما را بهتر شناسایی می کنند. صحبت ما ماهی ها سبب رفع کسالت آنها شده و آنها را فعال می کند. بله ماهیها هم اگر در جایی تنها بمانند و صدای مطلوب و آشنایی نشنوند و حرکتی نبینند بی حوصله میشوند.


با ماهی خود بازی کنید:
این شامل هر حرکت یا فعالیتی است که باعث می شود ماهی شما با هیجان شنا کند و به شما پاسخ دهد. می توانید بسته به تجربه قبلی، هر کار مناسبی را انجام دهید. برایشان یک موسیقی بگذارید یا در جلوی تانکشان موسیقی اجرا کنید، یک فعالیت ورزشی یا رقص و حرکات موزون در مقابلشان انجام دهید، یک بازی در مقابل تانکشان انجام دهید و یا هر فعالیت دیگری که میتوانید تجربه کرده و اثرش را در ماهی ها بررسی کنید و دریابید آن حرکت یا فعالیت سبب هیجان ماهی شما شده و از آن لذت میبرد.
هوش و یادگیری در ماهی
حافظه و یادگیری در ماهی ها و میزان هوش آبزیان


مواظب ضربه زدن به مخزن ماهی خود باشید:

ضربه زدن زیاد و بیش از حد قابل تحمل بر روی مخزن ماهی باعث استرس و آزار ماهی می شود. ضربه های ناگهان و شدید سبب اضطراب ماهی می شوند و چیز خوبی برای جلب توجه ماهی نیست زیرا می خواهید آنها خوشحال و سالم و راضی باشند.
می توانید انگشت خود را بر روی شیشه آکورایوم قرار داده و بدون ضربه زدن روی مخزن حرکت دهید. یا ضربه های بسیار ملایم که استرس زا نیست برای جلب توجه یا نشانه گذاری یک رویداد بکار ببرید.  ماهی شما این سیگنال ها را دریافت می کند و این یک راه عالی برای ارتباط با آنها خواهد بود.

مخزن ماهی تصویر دار:
ماهی ها می توانند تصاویر و اشکال مختلفی که به مخزن ماهی متصل است را مشاهده کنند. یک راه عالی ، استفاده از یک رسم یا شکل قابل جابجایی است. شما در این حالت ماهی خود را در اطراف آن اشکال می یابید که با خوشحالی شنا می کند. برای این کار شما می توانید از شکل های مختلفی با زمینه روشن و رنگی استفاده کنید.

به ماهی خود کمک کنید:
هر وقت دیدید که ماهی شما مضطرب است ، شنا نمی کند و یا مشکل بهداشتی دارد باید از ماهی خود مراقبت کنید . در این زمان یعنی هنگامی که به آنها کمک می کنید و از آنها مراقبت می کنید ، ماهی شما را بیشتر به یاد می آورد و با شما رابطه برقرار می کند.

سخن پایانی:
اگر واقعاً  مایل هستید که با ماهی خود پیوند برقرار کنید ، خبر خوب برای شما موجود است:
ماهی می تواند خیلی خوب صاحب یا صاحبان خود را بشناسد و با آنها پیوند برقرار کند. یک مطالعه علمی موید این مطلب است که ماهی می تواند برای تمایز بین چهره انسان ها آموزش ببیند. ماهی می تواند چهره انسانها را به خاطر بسپارد که حقیقتی بسیار سرگرم کننده است زیرا همه ما می دانیم که ماهیها دارای مغزهای کوچکی هستند اما این مغزهای کوچکتر، مغزهای باهوش تری هستند که دقیقاً شبیه بسیاری از نخستی ها یا پریمات ها است.
با گفتن این موضوع و دانستن حقایق در باره ماهی های زینتی، شما نگهدارنده و صاحب بزرگ و مهم و تاثیر گذاری هستید که از ماهی خود مراقبت کرده و آن را تغذیه کرده و با آن بازی می کند و با ماهی ارتباط برقرار می کند و این تعامل با ماهی، تأثیر بسیار خوبی بر سلامت و شادابی و ایجاد رابطه متقابل بر ماهی شما می گذارد

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا