در باره ماهی های زینتی

ایجاد سرگرمی و تفریح و نقشهای درمانی و آرامش بخشی از جمله نقشها و تأثیرات آبزیپروری ماهیان زینتی در حوزههای مختلف زندگی بشری است.
صید و آبزیپروری آبزیان زینتی در تأمین درآمد سرانه ملی در کشورهای مختلف بسته به توجه، قابلیتها و مزیتهای نسبی در دسترس دارای اهمیت و جایگاه متفاوتی است. بهبود رفاه نسبی و درآمد سرانه در جوامع بشری سبب توجه به جنبههای مختلف سرگرمی و تفریح شده است و زمینه آب و آبزی در این بخش، بیش از همه به تولید، پرورش، صید و عرضه ماهی و آبزیان زینتی مربوط میشود. تجارب کشورهای مختلف نشان داده است که پرورش آبزیان زینتی میتواند به امنیت اقتصادی کشورها و بهخصوص کشورهایی که دارای مزیتهای نسبی مرتبط (آب و هوایی، تکنولوژیکی و نیروی انسانی) هستند کمک کند.
در آبهای جهان حدود 30 هزار گونه ماهی و دهها هزار گونه آبزی وجود دارد که از این تعداد حدود 5300 گونه آب شیرین و 1800 گونه آب شور در صنعت آبزیان زینتی مورد داد و ستد قرار میگیرند .
بیشتر گونههای زینتی آب شیرین در اسارت پرورش یافتهاند درحالیکه گونههای آکواریومی آب شور غالباً از طبیعت صید میشوند.
تجارت ماهیهای زینتی یک صنعت جهانی بزرگ با تنوع زیستی بالا است . ارزش تجارت سالیانه این صنعت در حدود 30-15 میلیارد دلار امریکا است و حجم تجارت سالیانه ماهیان زینتی به بیش از یک میلیارد قطعه بالغ شده و روند رو به رشدی را طی میکند . رشد سالیانه این صنعت در طی دو دهه گذشته از 14 درصد بیشتر بوده است و همچنان روند رشد خود را در طی این سالها حفظ کرده است . کشورهای مختلف با توجه به مزیتهای نسبی که در تولید و پرورش آبزیان زینتی دارند در این بخش سرمایهگذاری و فعالیت کردهاند، ازاینرو صنعت آبزیان زینتی بهشدت وابسته به صادرات و واردات گونههای پرورش یافته است …
ماهی و آبزیان زینتی مورد توجه در این تجارت بر اساس صفات و خصوصیات مختلفی دستهبندی شده و داد و ستد میشوند. ازجمله این خصوصیات میتوان به موارد زیر اشاره کرد .
- برخورداری از الگوهای رنگی جذاب و موردتوجه.
- بهرهمندی از خصوصیات ریختی دلپذیر.
- اختصاصات رفتاری جالب.
- خصوصیات زیستی جالب و مورد توجه.
این صنعت بخشهای مختلفی دارد که شامل تحقیق و توسعه، تولید لارو، به وزن رساندن بچه ماهی، خرید و فروش خرد و کلان آبزیان زینتی، بستهبندی و انتقال ماهی و نهایتاً مصرفکننده نهایی که علاقهمند به نگهداری و پرورش آبزی زینتی در محیط زندگی خود است.