تکثیر و پرورش سخت پوستان و نرم تنان زینتی

آشنایی با نگهداری، تکثیر و پرورش خرچنگ کامبارلوس Cambarellus – small freshwater crayfish

خرچنگ کامبارلوس کوتوله پرتقالی مکزیکی-Mexican dwarf orange crayfish

خرچنگ کامبارلوس در آکواریوم

خرچنگها انواع مختلفی داشته و از رنگها و طرح های متفاوتی برخوردارند.

طبعا گونه های زینتی خرچنگ باید جثه مناسب برای نگهداری در آکواریوم، رنگ و طرح زیبا برای جذابیت نگهداری و پرورش آن و قابلیت سازگاری با دیگر گونه های جانوری و گیاهی موجود در آکواریوم، برای قرار گرفتن در اکوسیستم آکواریوم را داشته باشند.

خرچنگ کامبارلوس که بر روی گیاه کابومبا نشسته است

 

از بین خرچنگهای زینتی آکواریومی می توان انواع کامبارلوس را نام ببریم که با نام خرچنگ کامبارلوس، میگوی کامبارلوس (نادرست)، خرچنگ cpo و خرچنگ کوتوله از آنها نام برده میشود و در رنگهای مختلف وجود داشته و  گونه ای با جثه کوچک و سازگاری خوب با گیاهان و ماهیان آکواریومی محسوب میشود.

 عکس خرچنگ کامبارلوس – خرچنگ کوتوله پرتقالی Orange Dwarf Crayfish (CPO)

خرچنگ های کوتوله در واقع از خویشاوندان نزدیک خرچنگهای بزرگ نظیر blue Procambarus alleni یا خرچنگ آبی یا خرچنگ آبی کهربایی electric blue crayfish است و بر خلاف بیشتر انواع خرچنگها، گونه ای صلح جو و مناسب برای بعضی از انواع تانکهای اجتماعی است ( ماهیان یا موجودات شکارچی خرچنگ نداشته باشد).

عکس خرچنگ آبی یا خرچنگ آبی کهربایی electric blue crayfish

 

خرچنگ کامبارلوس  در واقع یک جنس از خرچنگ های کوچک آب شیرین متعلق به خانواره کامباریده  Cambaridae است که 19 گونه از آنها تا کنون در ایالات متحده آمریکا شناسایی شده است. بعضی از این گونه ها در معرض انقراض بوده و تحت حفاظت هستند.

نوعی از  کامبارلوس به نام کامبارلوس کوتوله پرتقالی مکزیکی Mexican Dwarf Orange با نام علمی Cambarellus patzcuarensis در تجارت ماهیان زینتی آب شیرین جایگاه ویژه ای یافته است.

 عکس خرچنگ کامبارلوس گونه وحشی Cambarellus patzcuarensis

 

گونه وحشی کامبارلوس از رنگ تیره تری برخوردار بوده و تقریبا قهوه ای است و گاهی ته رنگ خاکتستری یا آبی دارد و در کل گونه وحشی رنگی در حد قهوه ای خاکستری از خود نشان میدهد که نوارهای تیره تری در بدن داشته تا امکان مخفی شدن و استتار بهتر خرچنگ کامبارلوس را در زیستگاه فراهم کند. در نوع وحشی این خرچنگ ته رنگی از آبی یا پرتقالی (نارنجی) نیز در بدن و خصوصا در چنگالها مشاهده میشود.

عکس خرچنگ کامبارلوس با رنگ پرتقالی رایج آکواریومی Cambarellus patzcuarensis

نوع آکواریومی آن رنگ روشن و درخشان پرتقالی یافته است که حاصل جهش در گونه وحشی است و علاقمندان این خرچنگ غالبا در آکواریوم نسبت به انتخاب، اصلاح نژآد و ایجاد و نگهداری واریته های رنگی جدید آن اقدام میکنند اما گاهی در طبیعت نیز رنگ پرتقالی که حاصل جهش است دیده میشود.

از گونه های دیگر خرچنگ کامبارلوس میتوان به Cambarellus (Pandicambarus) diminutus    و  Cambarellus (Pandicambarus) lesliei  و Cambarellus (Pandicambarus) shufeldtii اشاره کنیم.

 

 

  عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus Diminutus)

  عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus Diminutus)

 

عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus lesliei)

 

عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus shufeldtii)

 

 

طبقه بندی علمی کامبارلوس ها به قرار زیر است:

Kingdom:
Animalia
Phylum:
Arthropoda
Subphylum:
Crustacea
Class:
Malacostraca
Order:
Decapoda
Family:
Cambaridae
Genus:
Cambarellus

مناطق زیست طبیعی کامبارلوس:

خرچنگ کوتوله عمدتا در مکزیک و مناطق جنوبی ایالات متحده امریکا یافت میشود. مناطق زیست طبیعی انها شامل دریاچه ها، نهرهای کوچک و رودخانه های با جریان آرام است.

 

شکل طاهری خرچنگ کامبارلوس:

خرچنگ کامبارلوس از سخت پوستان آب شیرین بوده و ظاهری شبیه به یک لابستر کوچک دارد.

واریته های مختلفی از خرچنگ کامبارلوس برای رنگ اصلاح نژاد شده اند. به عنوان مثال Cambarellus patzcuarensis یا خرچنگ کوتوله پرتقالی یا نارنجی با رنگ پرتقالی روشن در مقابل Cambarellus texanus که بدن (کارپاس) آبی روشن دارد.

عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus patzcuarensis)

 

 عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus texanus)

عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Dwarf Crayfish (Cambarellus texanus)

 

خرچنگ کامبارلوس اندازه کوچکی داشته و نهایتا به   4-5 سانتیمتر میرسد و دارای چنگال بوده اما گونه ای آرام و خجالتی است و رفتار شکارگری و تهاجمی بعضی از انواع خرچنگهای بزرگ جثه دیگر را ندارد. رفتار آرام کامبارلوس  این امکان را برایشان فراهم کرده که قابلیت نگهداری در آکواریومهای کوچک و تانک های گیاهی را داشته باشند و مورد توجه روزافزون علاقمندان ماهی و آکواریوم قرار گیرند.

شاید حداقل اندازه آبگیری 40 تا 50 لیتر در آکواریوم یا مخزن نگهداری برای زیست این خرچنگها مناسب باشد. طبعا فضای زیستی بزرگتر می تواند شرایط مناسبتری را برای آنها فراهم کند. داشتن محیطی آرام و بدون حضور شکارچیان می تواند فرصت حضور زیبای این خرچنگ کوچک را در آکواریومتان به خوبی فراهم کند.

 عکس پوست اندازی خرچنگ کامبارلوس Cambarellus diminutus molting

پوست اندازی خرچنگ کامبارلوس

خرچنگها نیز مانند سایر سخت پوستان و میگو ها برای رشد و نمو خود نیازمند انجام پوست اندازی هستند و هر چند وقت یکبار ممکن است شاهد پوسته خرچنگ یا میگوی تان در آکواریوم باشید  که نشان از پوست اندازی آنها دارد و در این حال پوسته سخت قدیمی محافظ بدن خود را ترک و پوسته نرم و انعطاف پذیر جدیدی به دست آورده اند که فرصت رشد بیشتر را برایشان فراهم میکند اما این پوسته جدید مدتی زمان برای سفت شدن و محافظت از بدن خرچنگ یا میگوی شما لازم دارد از اینرو این موجودات بعد از پوست اندازی آسیب پذیر شده و برای حفاظت خود از شکارچی ها یا آسیب هم گونه ای های خود به دنبال مخفی گاه مناسب میگردند تا پوسته جدیدشان استحکام لازم را به دست آورد.

پس اگر خرچنگ یا میگو در آکواریوم خود دارید باید محل های اختفای مناسب نیز در تانکتان داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانند در آن مخفی شده و از خودشان حفاظت کنند.

چوب، بوته های گیاهی طبیعی یا مصنوعی و سنگ و صخره و سفال میتواند محلهای مناسبی برای اختفای خرچنگ کامبارلوس شما در آکواریوم تان باشد.

پس اگه یه وقت تو تانکتون یه بدن توخالی از خرچنگتون را دیدید نگران نباشید و باید بدونید که خرچنگتون پوست اندازی کرده و مشکلی وجود نداره.

کیفیت آب محل زیست خرچنگ کامبارلوس

قابلیت تطبیق پذیری خرچنگ کامبارلوس به شرایط فیزیکی و شیمیایی متفاوت آب مناسب بوده و از خود حساسیت زیادی به پارامترهای آب آکواریوم نشان نمی دهند و از اینرو رقیب خوبی برای جایگزینی میگوها و خرچنگهای زینتی حساس آکواریومی برا ی نگهداری هستند.

حفظ کیفیت مناسب آب و نگهداشتن پارامترهای زیستی آن در حدود مناسب خرچنگ کامبارلوس باعث شادابی، سلامت و طول عمر این خرچنگ در آکواریوم شما میشود.

توجه به مصرف غذای مناسب، میزان غذادهی مطلوب و تعویض آب قسمتی و دوره ای منظم در حفظ کیفیت آب کمک میکند.

نیازمندیهای خرچنگ کوتوله کامبارلوس

گونه های مختلف خرچنگ کامبارلوس نیازمندی زیستی مشابهی داشته و اهم پروفایل زیستی خرچنگ کامبارلوس به قرار زیر است:

 

مخزن نگهداری: حداقل 30 لیتر

خلق و خو: کاملا صلح جو

عادت غذایی: همه چیز خوار

اندازه بدن: حداکثر 5 سانتیمتر

اسیدیته :  6.5_ 8.0

دمای مناسب: دمای اتاق  °C  18.5_ 26.5

سختی کربناته:   3_ 15   dkh

 

 

عکس خرچنگ کوتوله کامبارلوس Cajun dwarf crayfish

 

در صورتی که اندازه آکواریوم مناسب و با حجم مطلوب در اختیار خرچنگهای کامبارلوس قرار گیرد دیگر نیازمندی زیادی از خود نشان نمیدهند.

این خرچنگهای کوچک جثه در تانکی به طول حداقل  40 سانتیمتر قابل نگهداری هستند و گونه های کوچکتری چون Cambarellus shufeldtii یا خرچنگ کوتوله کیجن Cajun dwarf crayfish در تانکی با طول 30 سانتیمتر نیز قابل نگهداری هستند البته به این شرط که محلهای اختفای متعددی برای هر یک از انها در آکواریوم فراهم شده باشد. نیازی به وجود فیلتراسیون قوی در تانک نگهداری خرچنگ کامبارلوس نیست اما حضور سیستم فیلتراسیون مناسب برای سیکل شدن آب فضای زیستی آکواریوم از تجریه ضابعات مواد آلی و مواد ازته تولیدی در آن و حذف مواد زاید از تانک لازم است.

باید توجه داشته باشیم که کامبارلوس های خود را به تانکی که تازه آبگیری شده یا سیکل ازت در ان طی نشده باشد معرفی نکنیم تا خظر اسیب به  آنها و از دست دادنشان را شاهد نباشیم زیرا این خرچنگها به نیتریت و آمونیاک آب مقاومت خوبی نشان نمیدهند و آسیب میبینند.

خرچنگهای کوچک کامبارلوس عاشق مخفی شدن بوده و طبیعتا نیازمند مخفی گاه های زیادی در تانک هستند تا از بروز استرس در خرچنگها دوری کرده و شاهد جنگهای قلمرو طلبانه در بینشان نباشیم.

انواع گیاهان و سنگ و چوب میتوانند برای ایجاد مخفیگاه برای کامبارلوسها مناسب باشند.

وجود مخفی گاه خصوصا در چند ساعت اولیه پس از پوست اندازی برای حیات این خرچنگهای کوچک بسیار ضروری است.

اگرچه در کل میتوان گفت خرچنگها، گونه هایی قلمرو طلب هستند و غالب خرچنگهای آکواریومی سابقه بدی از خود در همزیستی با سایز آبزیان در آکواریوم نشان داده اند اما خرچنگهای کامبارلوس موجوداتی آرام و صلح جو و خجالتی هستند و تنها در مقابل همنوعان خود رفتار قلمروطلبی را از خود نشان میدهند.

آرامش خرچنگهای کامبارلوس این اجازه را به شما میدهد تا از آنها در کنار میگوهای زینتی دیگر آکواریومی نگهداری کنید و اطمینان داشته باشید که حضور خرچنگ کامبارلوس در آکواریوم تهدیدی برای زندگی میگوهایتان نیست.

عکس میگوی بامبو bamboo shrimp

 

هم تانکیهای مناسب خرچنگ کوتوله کامبارلوس:

خرچنگهای کوتوله کامبارلوس برخلاق فامیلهای درشت جثه ترش باعث محدود شدن انتخاب شما در تعیین هم تانکیهای مناسب برایش نمی شود و گزارشی در خصوص کشتن ماهیها توسط کامبارلوس ارائه نشده است. این امر سبب می شود خرچنگ کامبارلوس هم تانکی مناسبی برای بسیاری از ماهیان تانکهای اجتماعی باشد البته در حدی که بزرگی هم تانکی هایش سبب نشود اشتیاقی به خوردن سخت پوستان کوچک و از جمله خرچنگ کامبارلوس از خود نشان دهند.

حلزون های کوچک، بچه میگوها و میگوی بامبو bamboo shrimp ممکن است مورد آسیب خرچنگ کامبارلوس قرار گیرند ولی از این موارد گذشته این خرچنگهای کوتوله صلح طلب معمولا بی آزار بوده و با غالب تانکهای اجتماعی و ماهیان ساکن آن قابلیت سازگاری دارند به شرط اینکه این تانکها حاوی ماهیان بزرگتر و گرسنه نباشد.

با توجه به اندازه کوچک کامبارلوسها میتوان از انها به عنوان گزینه های بسیار مناسب برای تانکهای نانو استفاده کرد. تانکهایی که گنجایش 20 تا 40 لیتر آب دارند برای شما انتخاب زیادی برای گزینش ماهیان و جاندارن ساکن دلپذیر و زیبا فراهم نمیکنند چرا که خیلی از ماهیها به سادگی و در زمان کوتاهی رشد کرده و اندازه بزرگی یافته و برای تانکهای نانو به سرعت غیر مناسب می شوند.

اگر خواهان مشاهده فعالیت زیستی زیادی در اکواریوم کوچک خود هستید می توان گفت که کامبارلوسها گزینه مناسبی برای این امر هستند.

 

خرچنگ کامبارلوس نارنجی کوتوله در حال تغذیه   Orange Dwarf Crayfish (CPO)

 

تغذیه و نیازمندی غذای کامبارلوس:

خرچنگهای کامبارلوس موجوداتی همه چیزخوار هستند یعنی مواد غذایی با پایه گیاهی و جانوری و اجساد آلی در حال فساد را  میخورند و در نظافت و پالایش آکواریوم از بقایای زیستی و آلی در حال فساد بسیار موثر هستند. کامبارلوسها  از هر نوع غذایی استقبال میکنند. کرم خونی منجمد، لارو پشه، تکه های پلت جلبکی و حتی غذای دست ساز خانگی برای تغذیه خرچنگ کامبارلوس قابل استفاده است. این عادت غذایی و قابلیت استفاده از منابع غذایی مختلف در آکواریوم سبب شده تا این خرچنگ به عنوان یک پاک کننده محیط زیست آکواریوم از بقایایی غذایی مختلف و حفظ کیفیت زیستی در آن باشد.

در تانکهایی که بر اساس بیوتوپ زیستی و یا مزایایی دیگر از برگ در بستر تانک  استفاده شده است این خرچنگها میتوانند زمانیکه برگها شروع به تجزیه در تانک میکنند از آنها به عنوان منبع غذایی استفاده کنند. این برگها نه تنها می توانند برای کیفیت زیستی مخزن و نیز موجودات آکواریوم مناسب باشند بلکه یک منبع غذایی دائمی برای خرچنگهای کامبارلوس محسوب شوند.

نمنونه این برگها، برگ درخت بادام هندی است که برای بهبود کیفیت زیستی آب آکواریوم و ترمیم مشکلات پوستی و جراحت ماهیان در آکواریوم و موارد دیگر به کار میرود.

باید توجه داشته باشیم که به مانند سایر موجودات زنده ، کامبارلوس ها هم  نیازمند دریافت غذای مناسب، کامل و به اندازه کافی هستند تا تمام نیازمندیهای زیستی و تغذیه ای آنها را فراهم کند و استفاده از تنوع غذایی و نیز غذای با کیفیت سبب رشد و سلامت و شادابی خرچنگهای کامبارلوس شما خواهد بود.

از انجایی که کامبارلوسها  پوست اندازی می کنند نیازمند دریافت مواد معدنی برای ساخت پوسته جدید خود هستند و غذای های تجاری خرچنگها و بی مهرگان زینتی می تواند نیازمندی تغذیه ای آنها را به مواد لازم برای رشد و پوست اندازی مناسب فراهم کند.

 

خصوصیات رفتاری خرچنگ کامبارلوس:

اگه به زندگی و رفتار میگوها در آکواریوم علاقمندید و از آنها در تانکتان نگهداری میکنید ممکن است پس از مدتی کم کم برایتان رفتارشان عادی و یکنواخت شده و شاید در مواردی برایتان خسته کننده به نظر بیاید. باید بدانید که خرچنگهای کوچک  کامبارلوس میتوانند شما را شگفت زده کرده و جایگزین مناسب و یا هم تانکی درخوری برای سایر جاندارن تانکتان باشند.

خرچنگهای کامبارلوس می توانند خصوصیات رفتاری و شخصیتی متفاوت و متمایزی را در مقابل سایر هم گونه ای ها و یا حتی در مقابل شما از خود نشان دهند. خرچنگهای کامبارلوس در آکواریوم به دقت هم نوع های خود را زیر نظر داشته و به نزدیک شدن آن به قلمرو زیستی خود توجه دارند و گاه ممکن است شاهد یک پرش عظیم انها به سمت عقب باشید وقتی که یکی از هم نوعهای انها به انها خیلی نزدیک شود.

حتی وقتی شما به آکواریوم زیستگاه خرچنگ کامبارلوس نزدیک شوید غالبا شاهد به پیش آمدن خرچنگهای کامبارلوس به سمت شما و یا آماده باش در محلی که هستند خواهید بود در حالیکه چنگالهای خود را برای ترساندن شما و دفاع از قلمرو خود برافراشته اند بدون اینکه توجه داشته باشند که چقدر اندازه کوچکی دارند و این شجاعتشان سبب شگفتی ما و لیاقت آنان برای ستایش قدرت و شجاعت و رفتار خاص شان خواهد بود.

کامبارلوسها نیاز به فضای زیستی بزرگی نداشته و نیازمند توجه و مراقبت خاصی نیستند و گیاهان آکواریومی را نیز خراب نمیکنند.

خصوصیات رفتاری و قابلیت سازگاری خرچنگهای کوتوله کامبارلوس سبب شده هم برای تازه کاران سرگرمی آکواریوم و هم برای افراد با تجربه گزینه مناسب و رضایت بخشی برای نگهداری باشند.

 

خرچنگ کامبارلوس پرتقالی کوتوله به همراه نوزادانش  Mexican Orange Dwarf Crayfish (CPO) 

 

تولید مثل و تکثیر خرچنگ کامبارلوس:

تکثیر خرچنگهای کامبارلوس ها در آکواریوم مشکل نیست و مشابه تکثیر میگوهای کوتوله آکواریومی است. پس از رخ دادن فرایند جفتگیری و سپری شدن روند تولید مثل اولیه ما شاهد رشد و نمو و توسعه تخمها در زیر پاهای پشتی کامبارلوس ماده خواهیم بود. میگوی ماده در طول بارداری به دقت از تخمها مراقبت کرده و با حرکت آب بر روی انها سبب اکسیژن رسانی به آن شده و حمل تخمهای بارور شده  تا زمان تولد نوزادان به مانند میگوها توسط پاهای خرچنگ صورت میگیرد و در زمان مناسب به رهاسازی بچه ها اقدام میکند. تعداد نوزادان در هر مرحله میتواند متغییر و در حدود 50-60 نوزاد باشد که در ابتدا در بین گیاهان و مخفی گاه های موجود در آکواریوم پنهان شده و پس از مدتی کم کم در آکواریوم به گردش در می ایند.

اگر تخمها تیره رنگ باشند به معنی بارور بودن آنهاست و در طی 3 تا 4 هفته آینده به نسخه های مینیاتوری از والدین خود یعنی خرچنگهای کامبارلوس کوچک تبدیل می شوند.

 

 

عکس خرچنگ کامبارلوس که نوزادان خود را با خود حمل می کند

 

بچه خرچنگهای جوان به مدت کوتاه و یا تا  چند روزی با مادر خود و در پناه پاهای عقب آن می مانند  و سپس کم کم جرات یافته و پا به جهان پیرامون خود میگذارند و زندگی مستقل را شروع می کنند.

نورادان میتوانند از  غذاهای باقیمانده در مخزن ، گیاهان در حال تجزیه و گهگاه از همنوعان خود تغذیه کنند. برای بقای نوزادان کامبارلوس باید محلهای اختفای بسیار زیادی فراهم کنید تا نرخ بقای نوزادان را به حداکثر برسایند. در چند هفته اول تولد نباید انتظار حضورشان را در تانکتان داشته باشید چرا که به خوبی در مخفیگاه های خود پناه گرفته اند و به تدریج میتوان انتظار داشت بعد از چند هفته حضورشان را در آکواریم حس کرد.

 

خزچنگ کامبارلوس که نوزادانش را رها کرده است

 

خرید خرچنگ کامبارلوس:

به هنگام خرید این خرچنگهای زیبا و کوچک باید توجه داشته باشید که از سلامت و شادابی خوبی برخوردار بوده و رنگ درخشانی داشته باشند و فعال باشند. در صورتی که پایی از خرچنگ از دست رفته باشد در طی پوست اندازی بعدی ترمیم می شود و مشکل بزرگی به حساب نمی آید.

اندازه کوچک خرچنگ کامبارلوس انتخاب هم تانکیهای آن را کمی مشکل می کند و باید توجه داشته باشیم که ماهیان درشت جثه و یا شکارچی به راحتی می توانند این خرچنگهای کوچک را کشته و بخورند یا آسیب جدی منجر به مرگ به آنها وارد کنند. پس در انتخاب هم تانکیهای خرچنگ کامبارلوس دقت کنید و موجودات آرام و هم تیپ مناسبی مثل میگوهای دیگر یا حلزونهای زینتی آکواریومی را با آنها هم خانه کنید یا از ماهیهای کوچک و بسیار صلح جو استفاد کنید.

کامبارلوسها امروزه در رنگهای مختلفی عرضه شده اند و استفاده از غذاهای دارای رنگدانه های طبیعی یا سنتتیک میتواند در زیبای بیشنر این موجودات دوست داشتنی موثر باشد.

 

منابع بیشتر برای مطالعه:

آشنایی با خرچنگ کامبارلوس-Cambarellus-freshwater crayfish

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا